
CLEVISION
EIJUSINESS
NTERN TIONAL

JUNE 1995

Plus: Banff's Stim



UNAPIX
INTERNATIONAL

DELIVERS
PROGRAMMING FOR 1995

THE NEW
EXPLORERS
with F III Kurt .s

52 Epodes

SMITHSONIAN
VIDEO
LIBRARY
anosaurs
Penguins
Volcanoes
%%sales

16 DAYS
OF GLORY

arcelcia '92
2-5 Hours

Lillehanmer '94
3 Hour:

USHUAIA
ADVEN' URES OF
Nicoms Hum
TFI tit Protecna

26 Epi-odes

WEIRD TV

13 One Hours

MILNERFENWICK C3

'The Ntzenl nclioatioppeope THE
MILNER-
FENWICK
HEALTH
LIBRARY

l'nq rams

4515 /AN Nuys BLVD.  SUITE 301  SHERMAN OAKS, CA 91403 USA  TEL: (818) 784-3337  FAX: (818) 848-7934

REENII133 AND DISCO' EAST EUROPE



TBI

TBI CONTENTS
18 BANFF TELEVISION FESTIVAL

Rocky Progress
Banff has mountains and Pat Ferns' Market Simulation: Cannes has the Croisette and,
well, Pat Ferns' Market Simulation. And so does Natpe. The disease is spreading, not
least because half the projects pitched at the event make it into real live tv shows.

22 FOCUS: INTERACTIVE TV

On The Line
The hottest interactive shows on the
market; plus the producers and broad-
casters with the foresight to have a web
site.

22 It's Your Call
25 Webs On The Web

28 COVER STORY

North Stars
The Nordic region has long had strong public
service broadcasters. Now, after finally suc-
cumbing to tv advertising, it has a number of
increasingly wealthy and productive private tv
channels. TBI profiles the leading private opera-
tors and looks at how the pubcasters are
responding to the challenge.

28 Norse Commerce
34 It Takes Two
41 The Third Man
42 ... And The Fourth

43 PRODUCTION

From Goldmine To Decline
Asian tv advertising markets are set for dramatic growth over the next few years, but
western distributors may be left on the sidelines.

DEPARTMENTS

Monitor
6 No Room For Tessier At Canal Plus

7 MTV Paves Way For Digital Nets

7 New Thai Channel Focuses On Fact

8 Telecinco Rejects Offer From TF1

9 Ambitious Rai Back In Profit

9 ARD And ZDF In Sports Pact

10 Gandhi Remark Fails To Amuse

12 Philippines Friendly For Cable Players

13 Murdoch On The Acquisition Trail

13 ITV Calls For First Refusal On Digital

EDITOR'S NOTE

Move Over Big Boy 2

PERSPECTIVE

Reviving The Lost Art Of The Silents 4

COMMENT

Pubcastcrs Ask sobn Question 16

DATA

Tipping The Scales Further 46

ADVERTISING

P&G's Message For The Medium 48

Cover picture:
A still from NRK TV's recent production of
Ibsen's Peer Gynt.

Television Business International lune 1995

1



EDITOR'S NOTE

TBI
TELEVISION=
BUSINESS
INTERNATIONAL

Publisher Paul Nicholson

Editor Rich Zahradnik

Deputy Editor Tim Westcott

Reporter \ larie Beardmore

Hong Kong Bureau Chief Sarah Walker

Contributing Editors
Toby Syfret, Les Brown, Wilfred Ahrens,
Jean -Luc Renaud, Chris Dziadul,
Barbara Bliss Osborn (U.S.)

Editorial Assistant Jane Birch

Director of Sales Sally -Anne Wilse

Publishing & Sales Co-ordinator

European Sales Manager I Iclen Stredder

Sales Manager Colin Birch

Sales Representative
1):Ivicl l'ickl(Australasia)

Art Editor/Business Publications
Matthew Humberstonc

Designer Marie Calvert

Production Debbie Williams

Managing Director,
21st Century Publishing Nick Snow

Correspondents: Argentina Mike Galetto
Australia Liz Fell; Brazil Michael Kepp;
Canada Karen Murray; Denmark Thomas
Dodd; China Ma Yuanhe; Finland Eddie
Hawkins; France Serge Siritzky; Germany
Jack Kindred: Greece Stylianos Papathanas-
sopoulos; Hong Kong Sarah Walker, Owen
Hughes; India Asoka Raina; Ireland Fergal
Ringrose; Israel Barry Chamish; Italy Cecilia
Zecchinelli; Japan Mark Schilling; Kenya
Kazunga Katana; Netherlands Dick Versteeg;
New Zealand Paul Smith; Nigeria Titus
Ogunwale; Portugal Eduardo Cintra Torres;
South Africa Dezi Rorich; Spain Justin Web-
ster; Sweden Bemt Hermele, Goran Sellgren;
Turkey Serhan Yarar

U.K. (Editorial and Advertising)
531-533 King's Road, London SW10 OTZ
Tel: (+44 171) 352 3211
Fax: (+44 171) 352 4883 or (+44 171) 352 965-
e -mail: 21c0xxicpub.co.uk
Telex: 925030
Hong Kong (EdKorial)
2E Twilight Court, Discovery Bay
Lantau, Hong Kong
Tel/Fax: (+852 2) 987 0797

100311.176@compuserve.com
Australia (Advertising)
Tel: (+61 2) 439 4730 Fax: (+61 2) 439 3103
11311s published monthly except January and August. 10 issues (ISSN 0953-084/) by
Television Business International, a 21st Century Publishing company. TBI is available
by subscription only al an annual subscription once o1150 United Kingdom. USS102
Europe and US$89 USA US$110 Outside Europe Including air speed delivery. Send
address changes to: TBI, 531-532 King's Road London SW10 OTZ.0 AP contents
copyright 21st Century Publishing
Pnnted in England by Headley Brothers Ltd Ashford Kent.
Reproduction by Graphic Ideas Studios. 11.1 Barnes Street. London NI SDI
U.S.A. POSTMASTERS: Send address changes to Television Business International.
Publications Expediting. Inc.. 200 Meacham Ave.. Elmont. N.Y. 11003. Air height and
mailing in the U.S.A.by Publications Expediting. Inc.. 200 Meacham Ave.. Elnnont. N Y.
11003. Second class postage paid at Jamaica, N.Y. 11031.

Move Over Big Boy
Itravelled to Helsinki last month to do a series of interviews for our cover
story on broadcasting in the Nordic countries. The last thing on my mind
was another section planned for this issue, our annual special report on

interactive tv. I'm a bit embarrassed to mention it now, since it was just plain
bias on my part. Interactive tv stories feature MCI and Silicon Graphics and
Rupert Murdoch, not a commercial broadcaster in a small northern European
country. I was wrong.

Finnish commercial broadcaster MTV3 started offering classifieds on its
teletext system a little more than a year ago. The service turned a profit on
its first day and now sells 100 ads a day. More than anything else, it is a
smart combination of the technologies of the here and now. If you want to
advertise, you call a premium -rate phone number - that's how the ads are
paid for, so no messy invoicing - and are instructed by the system to set
your tv to a certain teletext page. You then use your telephone to key in the
ad, which you watch spelling itself out on the television. When you're used
to the passive nature of teletext - pages and pages of text you can't do any-
thing to - it's eerie at first to see the television reacting to buttons pressed on
the telephone.

Classifieds are only the beginning. A new service MTV3 has just added
demonstrates interactive teletext. A travel agent's teletext
page provides a phone number that once dialed, instructs you to go to your
own page on the system. Here you can call up all manner of information on
different holiday destinations and vacation packages and, then, order your
vacation. Once directed by the phone service to the page you'll be using, all
the information you could want - on any subject, really - can be called up
using the phone. In other words, the phone and a teletext tv, with this tech-
nology, can become a system that will deliver huge amounts of information
to the tv screen, as specifically requested by individual callers. "We don't
have the information superhighway, but we have the path and you can go
up and down it," said Juha-Pekka Louhelainen, senior vice president at MTV.
Louhelainen is being a bit modest. Last month, with some fanfare, Mr. Mur-
doch's BSkyB announced a "new" interactive teletext system, Intertext. That's
right, it's pretty much the same service they've been offering way up there in
Finland for more than a year now. Had I not stumbled across MTV3's service
on my trip, I might have gotten pretty excited.

The lesson I learned on my visit to Finland was driven home as I read our
feature on the slew of interactive gameshows now on the market. The for-
mats for two shows being sold by U.S. distributors weren't developed in the
U.S.: one came from Turkey, the other from Israel. Perhaps, in this revolu-
tion, technology will have its oft -promised levelling effect. Interactive tv will
allow the Finlands, the Israels and the Turkeys to develop programs and ser-
vices that can compete with those of the traditional tv powers. Of course,
that means I'll have to dump some silly assumptions of my own.

The Editor

Television Business International lune 1995

2



G TAL
MP :G2

PACENNTL111,

DTH  MMDS CABLE

The most remarkable feature of our Digital product shown above

is not its formidable channel capacity. Or its MPEG2 decoding.

Or even its Conditional Access Module.

No. The truly unique factor is that the Pace DVR 500 is available

NOW, to awaken new global audiences to the stunning possibilities

of digital broadcasting.

This is no false promise. Pace has built its reputation on a

formidable manufacturing track record and always living up to

our word. When we say we'll deliver, we deliver. And that's the

digital reality.

Pace. First in Europe for Analogue receivers. Now leading the

world in Digital technology.

For more information telephone +44 (0) 1274 532000

THE ONE TO WATCH

Pace Micro Technology Ltd., Victoria Road, Saltaire, Shipley, West Yorkshire BD1 8 3LF England.
nFFIrFc III n.,,rt I..M1; Prevn,-  r:,,,, a C-..41. AL_:__. - i lc A



PERSPECTIVE  NEW YORK

I've always loved the comedies of the
silent film era and regretted that the
talkies made them a lost art form. They

nurtured a rare kind of performing artist
- Charlie Chaplin and Buster Keaton, at
the top of the line - whose bread van-
ished when motion picture technology
was advanced by sound.

So I found it heartening, while chair-
ing the press jury of the Golden Rose of
Montreux festival this spring, that three
of the strong contenders in the competi-
tion were comedies without dialog. All
employed the universal sight language of
clowns.

Seeing these entries reminded me that
several entries at last year's Prix Jeunesse
festival of Children's TV in Munich also
told their stories without words. I
remembered a charming one from
Poland about a city boy who adopts a
wayward cow, and another from ZDF,
Mainz, about three loveable water rats
sailing the gutter in a paper boat. This
one combined animation and live action
and was a prize-winner.

In all, between the two festivals, there
were nearly a dozen shows that vaulted
the language barrier. Lo, a global trend
in the making!

Two of the wordless programs at
Montreux, The Street from Bulgaria and
Choof! from Spain's TVE, were appeal-
ingly whimsical most of the way, but
both eventually lapsed into heavy-hand-
ed slapstick. So no award.

I confess to having been pleasantly
surprised by the Bulgarian entry. Never
having been to that country, I imagined
it as dour and humorless. The Street was
a pastiche of crazy light-hearted sketch-
es, one of them a delicious bit of come-
dy involving a pet automobile.

The press jury, which conferred its
Golden Rose on a Netherlands program
with plenty of words called Taxi, gave a
special citation to the third silent entry,
Bud Bindi, which was from the Slovak
Republic of all places.

Featuring two brilliant sketch comedi-
ans of the silent film traditions plus some
clever material, this is the show that
could play just about anywhere in the
world - which of course is the point of
producing wordless programs today.

Thanks to the thriving international

Reviving The Lost

Art Of The Silents

BY LIES BROWN

program market, the lost art of the silents
has been revived, albeit with environ-
mental sound and background music.

And it is interesting to note where
many of these programs come from:
eastern European countries emerging
from the fallen Iron Curtain whose native
languages might limit them in world tele-
vision commerce - Poland, Slovakia,
Bulgaria.

Not in competition at Montreux, but
examined in the newly -initiated Golden
Rose program clinic, was an excellent
film from China, Flavours of a Shanghai
Brick Building, that sustained a 50 -
minute dramatic narrative without a line
of dialog.

The producer of the film had previ-
ously only made music videos. And
when you think about it, what are music
videos but silent films with an overlay of
rock?

Failures of the past have a way of
re-emerging. Among the new media

introduced in the 80s, interactive
tv flopped hardest in the U.S.

It's somehow fitting that a genre from
the past returns in the midst of a mass
obsession with the future.

But seemingly everything new has
antecedents. Does anyone remember
Scopitone? Great technology, many of us
thought back in the late 60s, the best
form of video jukebox yet. Scopitone
was developed in France, if memory
serves and featured in some of the mosty
chic bars in New York.

Scopitone went down swiftly. Appar-
ently, people preferred just listening to
music rather than having it attended by
some kind of visual interpretation. That
was just a decade before MTV.

There's also irony in the growing
excitement today over everyone's ability
to communicate with strangers on the
bulletin boards of the Internet and com-
puter online services.

If connecting with strangers is such a
powerful human drive, why weren't we
similarly excited about ham radio in the
40s and 50s, or CB radio in the 70s, both
of which allowed us actually to talk to
the faceless people met by chance?

Failures of the past have a way of re-
emerging. Among the new media intro-
duced in the 80s, the interactive forms of
tv flopped hardest in the U.S. Today
they're the big buzz everywhere, and
every media company wants in.

Videotex was a notable failure in
America. A decade later, in the form of
computer, online services, it's one of the
fastest -growing branches of media.

What succeeds and what doesn't are
often matters of timing in a consumer
economy that changes by the decade.
Expanding global markets for tv pro-
gramming prompt the wordless film to
be reinvented. Meanwhile, spurred by
fashion and ease of use, the spirit of ham
radio lives on in a digital guise.

As the past collaborates with the
future, there's a chance of another Chap-
lin. And there may yet be hope for
Phonevision, holography and 3-D
movies. EEO

Television Business Interm. tonal lane 1995

4



STARS

TELEVISIOX

KPMG audits 46 of the top 100 UK and

Continental European broadcasters. No one's better

tuned into the broadcasting business and its future

development than ICE, KPMG's specialist business

unit for the Information, Communications and

Entertainment industries. Contact David Murrell or

Paul Styles, on 0171 311 1000.

-11

KPMG- means business



TBI

Pierre Lescure: the man in charge

MONITOR
No Room For Tessier

At Helm Of Canal Plus

Lescure under pressure as another
founding father quits the group

As
it puts the finishing touches to its plans to

launch the next generation of digital tv chan-
nels, the last thing Canal Plus wanted was trouble
at the top.

However on May 27 Marc Tessier, one of the
founders of the French pay-tv group and the man
responsible for developing its digital plans,
announced his resignation. In the days after-
wards, the French press reported that Pierre

Dauzier, president of Havas, the
most important shareholder in
Canal Plus, was trying to oust
Pierre Lescure, president of the
pay-tv group.

The two stories were not
linked. The departure of Tessier
had been on the cards since the
sudden resignation of Andre
Rousselet in February 1994. Hav-
ing been instrumental in the
most impressive successes of the
group - its international develop-
ment, its European lead in pay-tv
technology and digital broadcast-
ing, and its pact with Bertels-
mann - Tessier expected to be
appointed general manager.

But Tessier was not even one
of the three deputy general man-
agers Pierre Lescure chose a few
weeks after replacing Rousselet.
Tessier was not only sore. He
really believed the group needed
to be organized and that Lescure
had to delegate responsibilities
to one or several of his man-

agers. Tessier decided to resign, making a point
of stating his deep affection for Lescure and an
ongoing fidelity to the group.

This departure took place at a time of uncer-
tainty for Canal Plus. Lescure has not yet defined
precisely how and with whom he intends to run
Canal Plus. The days of ever-increasing profits are
over, although subscriptions to Canal Plus chan-
nels are still increasing. But to maintain its inter-
national competitiveness the group will have to
make large investments in technology and pro-
grams.

Last, but not least, the president of Canal Plus
must live with a pact between the two main
shareholders, Havas and Generale des Eaux (plus
the hank, Societe General) that was the reason
for Andre Rousselet's sudden decision to resign.

Up to now, this pact let things be. Lescure
appeared to be a charismatic president, with a
strategy no shareholder had any reason to
oppose. But Havas being also a major sharehold-
er of CLT and having recently strengthened its
ties with its controlling shareholder, Albert Frere,
pushed for a partnership between Canal Plus and
CLT.

Pierre Dauzier expressed publicly the idea that
it would be a pity for the two "cousins" to com-
pete head on in the same market instead of build-
ing a partnership that would create one of the
biggest forces in Europe. So in the spring the two
groups started to negotiate a deal by which CLT
would he licensed to use the Canal Plus technol-
ogy for its own digital satellite bouquet. But
Dauzier believed they should go further and have
complementary program and channel policies, an
idea Lescure doesn't believe realistic.

Hence the rumors - not denied at Canal Plus -
that Dauzier wanted Lescure out. The threat was
taken seriously enough by Jean-Marie Messier,
the boss of Generale des Eaux, who publicly
affirmed his complete support of Lescure.

An imminent change of president seems
unlikely. An ouster would be difficult to imple-
ment without the support of La Generale (which
is also a shareholder of Havas), which does not
seem to be in favor of closer ties between Canal
Plus and CLT. As long as it remains so, Lescure
could be said to be as powerful as his predeces-
sor, Rousselet.

by Serge Siritzky - PARIS

TelevisimBminessIntemationallune1995

6



MONITOR

EUROPE

MN Paves Way

For Viacom Nets
Encryption is stage one of plan to
pioneer digital tv in Europe

rtTV Europe, one of the most successful expo-
nents of pan-European tv, is due to encrypt its

signal from July 1 in a move which will prepare
the way for the launch of digital versions of the
music network and other Viacom stations later in
the year.

The long -heralded switch to pay-tv marks
something of a watershed in pan-European televi-
sion. So far stations like MTV have kept their sig-
nal in the clear to encourage the growth of a
direct -to -home market.

The music network said it would lose only 10-
15% of its audience by encrypting, with major
markets like the UK and Germany mostly unaf-
fected, for different reasons. In the UK, the major-
ity of DTH viewers already pay a fee to receive
the Sky Multichannel package of which MTV will
now become part, while in Germany most view-
ers receive the channel via cable.

MTV will still be under pressure to reduce its
rates. One ad agency manager estimated that
MTV Europe would take $90-100 million from ad
sales and licensing agreements this year, but said
that advertisers would expect to pay less if their
ads were reaching fewer people. The new rev-
enue stream from subscriptions - notably from
Sky Multichannels in the UK - should make up
the shortfall, however.

Digital transmissions of six channels arc
expected to be introduced via a Eutelsat Hot Bird
1 transponder around September. Peter Einstein,
president, business director of MTV Europe, said
they would include MTV Europe; the version of
the network which includes ads aimed at Ger-
many; the German versions of VH-1 (launched in
analog form on the satellite on May 4) and Nick-
elodeon; and a specialized service operated by
financial newswire service Bloomberg, the only
non -Viacom operation. Options for the remaining
berth include a shopping channel, films, interac-
tive games and pay -per -view, said Einstein.

By compressing the signal of its networks, Via-
com is hoping to secure its future as a significant
player in the European multichannel market, as
well as preparing the way for the launch of future
services drawing on the massive libraries of its
parent company.

Initially, the digital channels will be aimed at
the German market, which with 14.5 million
cable homes is MTV Europe's largest market.

Cable operators will be
supplied with Philips -
made digital decoders,
reportedly in lieu of
carriage fees.

"The cable head -
ends that represent the
majority of German
cable subscribers will
have compression
equipment installed by
year end," said Ein-
stein. "After that we'll
be rounding out the
rest of what's left there
and after that start to
roll out to other coun-
tries."

As well as offering
capacity -strapped
cable operators an
incentive for carrying
all of the Viacom ser-
vices, compression will
eventually enable the
U.S. company to offer
advertisers the possi-
bility of targeting specific national markets. In
addition, said Einstein, transmission from the two
major satellite systems will "give (Viacom ser-
vices) the ability to package with anyone we like
in any market we like."

The launch of new Astra and Eutelsat systems
means there will be well over 100 transponders
available for tv distribution by the end of 1997,
which with digital compression could open the
way for 1,000 new tv channels. Amazingly, the
operators of both satellite systems report that
most of that capacity is already spoken for.

Einstein commented: "The launching of analog
services is coming very fast to an end, and from
next year... it's all going to he digital."

Peter Einstein: the man charging

by Tim Westcott - LONDON

THAILAND

Sixth Channel Plans

To Focus On Fact
New private network will take
its license obligation seriously

The Thai government has issued a license to
operate a nationwide commercial tv station to

Siam Infotainment Co., hacked by a consortium
of media and financial groups. Siam TV, which is

Television Business International lure 1995

7



MONITOR

JUNE
QUESTIONS

Question: Which one of
the following three ques-
tions, due to be put to Ital-
ians in the June 11 refer-
endum, was proposed by a

political ally of Fininvest?
Question one: Should a
single individual or entity
be limited to owning one
rather than three national
tv networks? Two: Should
commercial breaks in tv
broadcasts of feature films
be reduced? Three: Should

a single advertising sales
house be limited to two
rather than three national
tv channels? Four: Should
state broadcaster Rai be
privatized? No prizes for
guessing that the last
question was proposed by

Silvio Berlusconi ally
Marco Pannella, while the
first three were proposed
by left-wing parties.

set to launch in mid -1997, will be the first net-
work to be delivered via UHF.

In order to differentiate itself from the five ter-
restrial stations already on the air, Siam TV
intends to air a schedule dominated by factual
programming, with documentaries in primetime
slots where most Thai broadcasters show locally -
produced and imported drama. The channel
intends to broadcast a 24 -hour schedule made up
of news (30%), documentaries (40%) and enter-
tainment (30%).

In laying a heavy emphasis on documentaries,
the channel is complying with the commitment in
its 30 -year license to show educational and social-
ly enlightening programming.

"Thai people still like to see drama, talk shows
and variety shows," said Natavoot Chitasombat,
executive vice president of shareholder Siam TV
and Communication. "We have to make news
and documentary programming that is more inter-
esting and useful. Our new programming will be
produced using our own facilities and SNG
trucks, in addition to feeds from other worldwide
news organizations."

Currently Siam is building 36 transmission sta-
tions and four studios with the help of the BBC's
technical department. The new station will be run
by a consortium of 12 shareholders including
Siam TV and Communication Co Ltd, a media and
communications house owned by the Siam Com-
mercial Bank and the Crown Property Bureau's
United Cinema Co; production houses Kantana
and Born Operation; and newspaper groups Sang
Enterprise Corporation and TH Vatanakij Holding
Public Company.

With an initial capital investment of about $162
million and plans to go public within four years,
Siam is aiming for 97% coverage of Thailand's 13
million tv homes within two years of start-up. The
UHF transmission means, however, that viewers
will have to install new aerials to receive the ser-
vice.

Although it is questionable whether Thailand,
with five existing terrestrial stations - Channels 3,
5, 7, 9 and 11, two cable operators and another
possible 20 on the way, in addition to another
potential UHF licensee - needs another station,
Siam is confident it will break even after one year
of operation. Gross television advertising expen-
diture in Thailand in the year to April 1995 was
$280 million.

It is expected that, due to the bizarre nature of
Thai primetime advertising pricing, the broadcast-
er won't have too much trouble filling up its ten
minutes of advertising an hour. Currently the cost
of a one -minute spot during the primetime news
and dramas on leading terrestrial broadcaster
Channel 7, is between $7,000 and $10,000 with
the other stations only 10-15% lower.

This, said a source at Thai ratings agency
Demaar, is priced low in order to keep demand
high. As a result, ad agencies are desperate for
additional choices.

by Sarah Walker - BANGKOK

SPAIN

Telecinco Rejects

Offer From TF1
Costs are falling, but so are
offers for control of the channel

Spain's Telecinco is still on sale, but not at the
prices that are being offered for it. Last month,

the Fininvest and Kirch groups rejected an offer
of $360 million from French private network TF1
for their controlling interest in the channel. An
offer of $420 million from Mexico's Televisa was
turned down last year.

"It's unthinkable that we could consider an
offer lower than that of the Mexicans after the
success of the cost-cutting measures," said
Telecinco director-general, Maurizio Carlotti.

TF1's offer included the resale of a substantial
slice of the shares to the Spanish regional news-
paper group, Correo.

Carlotti puts the value of Telecinco at $480
million, and has claimed to have cut costs by $24
million in the first two months of the year. A
spokesman for Telecinco said it was now running
at breakeven, and forecast a small profit for the
year. But its audience rating has stuck at 18%.

If the referendum in Italy on June 11 does not
force a change of tactics, Berlusconi's plan for
Telecinco is to conclude a recapitalization plan,
doubling the present capital to $160 million. But
this will not provide new liquidity, because it will
effectively be a way of paying off its debts with
suppliers and shareholders receiving shares for
debt. Debts for purchase of rights currently stand
at $218 million. Under the plan, these will be
paid off throughout the year, as and when the
films and programs in stock are broadcast.

The long-term aim of Kirch and Berlusconi is
reported to be to find a Spanish investor willing
to take a 25% stake, once the finances have been
restructured. Felipe Gonzalez, the Spanish prime
minister, publicly voiced his concern that there
were no Spanish bidders for the station last year
when it was first put on. the market.

Among the identified shareholders (Kirch and
Fininvest with 25% each, a Luxembourg bank
with 19%, Jacques Hachuel with 10% and la Once
with 6.25%) have recently appeared two busi-
nessmen involved in construction, reported to be
close to Once and by implication, Fininvest. They
are Angel Medrano and Alvarez Buiza, who hold
the remaining 14.75%.

Contact has been established with Time Warn-
er, Sony and Televisa, over the sale of smaller
stakes.

Carlotti stated that the referendum in Italy on

Television Business International June 1995

8



MONITOR

Moratti: Boost for Rai

June 11 which may force Berlusconi to restructure
his television holdings will have no effect on
Telecinco. But Spanish observers expect potential
buyers to wait and see if Rupert Murdoch's offer
to buy the majority of Fininvest's tv interests is
taken up, as it may determine whom they are
negotiating with.

by Justin Webster - BARCELONA

ITALY

Rai Back In Profit

And Ambitious
Observers sceptical about balance
sheets and aid -free future

Atriumphant Letizia Moratti, president of Italy's
Rai, announced in London at the beginning of

May that the public broadcaster "saved itself' and
will no longer need any emergency aid from the
state.

After several years of financial losses, she said
Rai posted a net profit of IL19 billion ($11.6 mil-
lion) in 1994 and managed to reduce its overall
debt by 25% to $670 million.

Moratti, a personal friend of tv tycoon Silvio
Berlusconi, who appointed her at the top of the
network when he was Italy's premier, also said
that Rai is expected to make further improve-
ments in the next few years, with profits of $17
million in 1995 and $79 million in 1996. In 1993 it
registered a loss of $292 million.

Rai's president, dubbed "Lady Marshall" by her
opponents in reference
to her management
style, claimed she
achieved these "partic-
ularly satisfying" results
with a 7% increase in
turnover to $2.3 billion,
while she cut costs by
16% and jobs by 7% to
11,809.

Moreover, she
announced that Rai has
earmarked $730 million
for production, co -pro-
duction and purchasing
tv product.

Rai will pay particu-
lar attention to domes-
tic and European pro-
duction, aiming to cre-
ate "a better balance

between in-house and external production which
will reduce the share of programming covered by
acquisitions from 69% to 60% and increase in-
house production from 31% to 40%."

Many Italian observers, however, criticized
Moratti's decision to announce Rai's results in
London and her "blustering optimism." While she
claimed that London was the right place to stress
Rai's "leading role in the global media environ-
ment," Italy's press accused her of choosing to
address a foreign audience unfamiliar with Rai's
problems and financial accounts.

In fact, Rai's recovery was mainly due to new
accounting methods, including a revaluation of its
real estate assets, many analysts said. This cos-
metic exercise worked for 1994 but will not guar-
antee further improvements in the following
year's balance sheets, they said.

A truce in Rai's traditional hostilities with
Berlusconi's Fininvest networks also helped to cut
expenses and helped both parties benefit in the
acquisition of international programming.

Strong criticism came also from Gianni Locatel-
li, former Rai general director, who was abruptly
replaced by Berlusconi last year. Locatelli said
that while Moratti took all the credit for Rai's suc-
cess, this was mainly achieved by the "old
board," ousted last August. More importantly, he
warned Moratti that being too optimistic and
excluding any future need of state financial aid
was dangerous and probably unrealistic.

by Cecilia Zecchinelli - MILAN

GERMANY

ARD And ZDF

In Sports Pact
In league with RTL, pubcasters aim
to wrest league soccer from ISPR

s the costs for sports rights escalate, German
nbroadcasters are forming strategic alliances
aimed at increasing financial clout. The rights to
the nation's most popular sport in the first and
second division soccer leagues have become so
expensive they are virtually beyond the reach of
any one network.

In a plan to pool financial resources, ARD
chairman Albert Scharf and ZDF chief Dieter
Stolte put their heads together and came up with
an agency for sports rights and marketing. Rivals
in entertainment programming, the public net-
works will join forces in the scramble for sports
rights. And RTL, the private channel which has
made the biggest inroads into their ratings, will
now team up with them.

CROSS -OVER
POTENTIAL

New UK cross -ownership

regulations will permit
national newspaper own-
ers to own tv companies,
while tv companies will be

allowed to own national
newspapers, for the first
time. Cross -media groups

will, however, be limited
to a 10% share of the
overall media market in a
system still to be defined
based either on revenue
or audience share and cir-
culation. News Interna-
tional, Rupert Murdoch's
UK arm, which controls
36% of national newspa-
per sales, attacked the
rules as "the proposals of
the old vested and often
unsuccessful interests -
Associated Newspapers,
Pearson and Carlton Com-

munications." The propos-

als, announced by Nation-
al Heritage Secretrary
Stephen Dorrell last
month, will take effect in
January 1997, subject to
approval by Parliament.

Television Business International June 1995

9



MONITOR

SBS NAMES
LAUNCH DAY

Scandinavian Broadcasting

System (SBS) has set
August 28 as the launch
date for its latest tv chan-
nel venture, SBS6, in the
Netherlands. SBS6 presi-
dent Fons van Westerloo
said the station would aim
for a viewing share of 5%
with a combination of infor-
mation and high -quality
entertainment. Van West-
erloo, formerly program
director of RTL5, said he
would aim at 40-50%
Dutch program content.
Veronica, the public broad-
caster, plans to leave the
public system on Septem-
ber 1 and launch its own
channel, in partnership
with RTL4 and Endemol,
on September 1. The new
SBS channel will bring to
seven the number of pri-
vately -owned tv channels
in the country, four of
them launched this year.
TV10 and The Music Facto-

ry, both owned by Arcade
Media Group, launched in
May.

The joint venture, announced May 10 at the
ARD directors meeting in Baden-Baden, must be
approved by the broadcasting councils of both
networks. Scheduled for a fall launch, the Munich
based Sportrechte and Marketing GmbH,
described by Scharf as a "full service agency," will
buy and sell sports rights for national and interna-
tional events. "Through the sports rights compa-
ny, we can tighten previous work procedures and
adapt to the changing market situation," Scharf
said in making the announcement. Under a man-
agement to be appointed soon, the company will
do its own marketing.

The agency will compete against Germany's
leading sports rights acquisition companies, Ber-
telsmann's subsidiary Ufa film and Television and
the ISPR International Sports Rights Agency,
owned jointly by the Axel Springer Verlag and
the Kirch Group.

The trio of the ARD, ZDF and RTL is deter-
mined to wrest the soccer rights away from ISPR,
which in 1992 paid the DFB (German Soccer
Association) a whopping $432 million for the
rights to the leagues through the 1996/97 season.
The broadcasting rights then went to Sat 1, whose
main shareholders are Springer and Kirch. The
alliance reportedly is prepared to pay $107 mil-
lion annually for the rights up to the year 2000.

Since Sat 1 can hardly recoup its outlay for the
soccer rights out of advertising revenue, its popu-
lar sports show ran is regarded more as an
image -booster than a profit -generator.

If the DSF's league committee awards them the
rights in a decision expected this summer, ZDF
and ARD will cover highlights of the matches in
Friday and Saturday pre-primetime sport shows
when they are allowed to air spots, and RTL on
Sundays when regulations prohibit public net-
work advertising.

Sat l's soccer programs, including ran, are high profile but unprofitable

The cost of soccer rights began to soar in 1988
when Ufa outbid the ARD and ZDF, which had
paid only $10 million to the DFB for their last
season in 1987/88. Ufa forked out $100 million
for four years rights beginning with the 1988/89
season. It came as no surprise when RTL, in
which Ufa has a major stake, picked up the
broadcasting rights.

by Jack Kindred - MUNICH

INDIA

Gandhi Remark

Fails To Amuse
Off-the-cuff insult on Star TV show
puts politicians in angry mood

Remarks by a guest on a Star TV chat show have
plunged the pan -Asian station into the sort of

public relations crisis tv executives probably have
nightmares about. Despite issuing an apology to
the nation about a reference to Mahatma Gandhi
on the English -language Star TV's Nikki Tonight
and taking the offending primetime show off the
air, Star TV still faces the threat of a lawsuit from
the Gandhi family.

The dispute has even led to calls from Indian
MPs to block offending foreign networks from
broadcasting to India.

Nikki Tonight, presented by Nikki Bedi, was
designed to be light, funny and even irreverent.
Bedi carried most of this off, and her often
embarrassingly direct questions in earlier
episodes had not attracted complaints.

That was before Ashok Row Kavi, a gay rights
activist, came on the show on May 11. Known for
his ability to shock, it was not really a surprise
that he would court controversy. Kavi told an
anecdote about how, when he started a career as
a journalist, he lost his first job in a newspaper
for writing a letter to the editor of a weekly mag-
azine, in which he used derogatory language
against Mahatma Gandhi, who led India to inde-
pendence and is known as "the father of the
nation." In telling the story, Kavi repeated the
word he had used to describe Gandhi, which cast
aspertions on Gandhi's parentage.

Star TV's response to the storm of public criti-
cism was to take the show off the air - only four
weeks after it launched - and issue a statement
signed by Gene Swinstead, managing director of
Star TV in India. He said: "We fully appreciate
that Mr Ashok Row Kavi's comments caused deep
offence, and while Mr Kavi's comments and
views are his own and do not in any way reflect

Television Business International lune 1995

10



Compelling... Cutting Edge...

THE GOSPEL
ACCORDING TO JESUS

Do You Know This an?
This spiritual journey across America reveals why the 2,000 -year -old

teachings of Jesus still thrive in today's sometimes irreverent world. Never
before has the spiritual heart of America been so exposed. The Universal
message of this extraordinary programme will resonate around the globe.

(1 x 2 Hours)

IBN
I NTERNATIONA1FIROADCAS1
N E T W0 R

INTERNATIONAL BROADCAST
NETWORK

PRODUCTION  DISTRIBUTION  STOCK FOOTAGE

USA UK

Tel: + 1 510 866 1121 Tel: + 44 181 742 2002

Fax: + 1 510 866 0614 Fax: + 44 181 995 7871



MONITOR

TAKEN TO
COURT TV

Two members of the
Israeli Knesset, Tzakhi
Hanegi (Likud) and Raanan

Cohen (Labour coalition),
have introduced legislation
intended to stop Hebrew -
language advertising over
the Russian network
Ostankino. By law only one

Israeli network, the Sec-
ond Channel, is permitted
commercials but the Israel

Cable Television Associa-
tion has skirted the regula-

tions by broadcasting the
Hebrew ads to almost a
million Russian speakers
hooked to cable. According

to a recent survey, on any
given night 65.7% of the
Russians in Israel tune
into the channel at some
point and 60% for more
than two hours. Over 50
Israeli companies now
advertise on Ostankino at
rates which are less than
a tenth the cost of Israel's
commercial channel. This
is the main objection of
the two MKs, who claim
that both the Second
Channel and Russian
newspapers are being
deprived of revenue. They
want to impose heavy
fines on Israeli companies
advertising on Ostankino
and are bringing a local
furniture manufacturer to
court as a test case.

those of Star TV, Nikki Bedi or (the show's pro-
ducers) TV 18, we at Star TV have a duty of care
to hold the tastes and sensitivities of our viewers
paramount."

Regardless of Star TV's action, Mahatma's
grandson, Tushar Gandhi, said he would sue Star
TV and Television 18. "Apologizing means noth-
ing these days," he said. "The damage has been
done by their irresponsible action of airing such a
program."

Kavi himself was unrepentant. "I can't see
what all the fuss is about," he told the India
Abroad news service. He said the producers
could have deleted the reference and had made
several other cuts.

"Star TV should be asked to pack up and
leave," said Sikandar Bhakt, leader of the BJP in
the upper house (Rajya Sabha).

His party colleague KR Malkani described the
remarks against Gandhi as "cultural terrorism"
and said the producers of the show were trying
to shock and scandalize viewers to grab attention.

The mood in government circles is now one of
confrontation. Officials in the information and
broadcasting ministry say that the government
could ban errant broadcast networks. Cable oper-
ators who relay satellite programs could be asked
to abide by diktats under the provisions of the
Cable Act. Other than that the government could
also pressure advertisers to avoid sponsoring or
buying commercials in such programs.

Star TV, which can be received by over 10 mil-
lion homes in urban India, is uplinked from a for-
eign jurisdiction in Hong Kong. Other satellite
networks targeting India are transmitting from
Singapore and Nepal. Regulators may just have to
depend on the sensitivity of foreign broadcasters.

by Asoka Raina - NEW DELHI

PHILIPPINES

Friendly Islands

For Cable Players
Programmers and system operato-
rs are making themselves at home

The
Philippines, long an important market for

U.S. distributors, are now attracting the interest
of U.S. and Asian cable programmers and interna-
tional cable operators.

Cable television in the south-east Asian territo-
ry began in the late 60s but its development was
stunted during the 20 -year Marcos dictatorship.
Since 1988 the industry has started to grow and
now stands at about 300.000 subscribers. with

MN Ma®
C=1/-11

almost 49% of the country's 11 million tv house-
holds passed and some 250 cable operators regis-
tered. Subscriber projections for the year 2000 are
over one million.

Although subscription fees and therefore rev-
enues are low (between $4 and $17 depending
on the location and its demographics), most of
the major U.S.-owned satellite networks,' includ-
ing ESPN, TNT/Cartoon Network and The Discov-
ery Channel, in addition to the Star TV channels,
have carriage.

Although the per capita income of the Philip-
pines isn't as high as other Asian countries,
English is widely spoken and there are wealthy
sub -groups of other nationalities.

Sky Cable, the country's largest operator, has
just launched a premium tier of programming in
the capital city, Manila, aimed at the niche but
weathly Chinese residents. Programming has
come from Hong Kong's TVBI and the channel is
negotiating with Chinese Television Network
(CTN), MTV Mandarin and NHK among others. At
the moment Sky carries about 33 channels in a
basic tier, including three channels of its own:
The I Channel, which broadcasts
during the day and adult programs at night, Sky
Movies, and a Filipino entertainment channel.
The tier also includes most of the terrestrial
broadcasters which use cable as an additional
means of distribution to the country's 13,000
islands.

HBO Asia recently rejoined the Sky package
after a short hiatus due to a spat over the quality
of the channel and its price. HBO was reputedly
charging $2 per subscriber but has now modified
this to $1.60.

While the Filipino cable market has been
attractive to U.S. programmers, it is also attracting
its fair share of U.S. investment interest. At the
moment foreign ownership is banned in cable
television. However the consensus is that the law
will be changed to perhaps a 40% ceiling, bring-
ing it in line with the telecoms industry.

In the meantime a number of U.S. cable com-
panies including Time Warner, TCI, UIH and Fal-
con are either looking to or have already formed
strategic partnerships in preparation for a change
in the law. Falcon Cable, in a high -profile ven-
ture, has already helped Cavite Cable install a
fiber-optic system. Clive Flessig, Falcon's interna-
tional vice president, said the Falcon deal adheres
to the ban on foreign ownership and an equity
stake hasn't been taken in the system. Despite
this, one U.S. cable operator conceded that those
overseas companies which hadn't already set up
strategic alliances with local cable operators were
"half -way to missing the hoat " Most are already
spoken for.

by Sarah Walker - BACOLOD CRY

Television Business International lune 1995

12



MONITOR

BROADCASTING

Murdoch Looks To Spend MCI's $2bn

News Corporation is on the acquisition trail fol-
lowing the investment of $2 billion in the opera-
tor by U.S. long-distance telephone company,
MCI. The deal will cement a long-term strategic
relationship between News Corp and MCI which
will include investment in production, and pro-
gram distribution ventures around the world.
Soon after the announcement of the deal on May
10, News Corp revealed it had made an offer for
the three Italian tv networks owned by Silvio
Berlusconi's Fininvest group. Although Fininvest
is attempting to sell up to 35% of its tv interests, it
is thought unlikely it would agree to sell all its
core tv broadcast interests wholesale. A rumored
visit by Rupert Murdoch to Paris last month sug-
gests News Corp may be on the lookout for
acquisitions in France.

ITV Calls For Priority On Digital

Britain's ITV companies have called on the UK
government to give first refusal on the use of digi-
tal terrestrial tv frequencies to established broad-
casters, rather than opening them up to new
entrants. They said frequencies could be handed
over to "other operators" if they had not been
used within a specified number of years. Legisla-
tion should be introduced to Parliament in the
1995/6 session, starting this Fall, to enable broad-
casters and manufacturers to prepare for the
launch of services in 1997, said the ITV compa-
nies.

Cost Of Euro TV Ads On A Downer

The cost of tv advertising in Europe has fallen
over the last two years, according to a study by
Young & Rubicam Media in Europe, a London -
based unit of the ad agency network. Compared
to 1993, when strong growth in tv advertising was
recorded in many countries, leading to higher
rates, Y&R noted that costs have fallen due to
static ad budgets and increased competition.
Countries with the highest tv cost -per -thousand
were Austria, Belgium and Norway, with Poland
and the Czech Republic the cheapest. The study
is titled European Media Cost Comparisons 1995.

Dutch Pubcasters Sign Up With FilmNet

Dutch public broadcasters, due to face competi-
tion from seven privately owned tv channels by
the end of the year, are to be allowed to enter the

field of pay-tv. Aad
Nuis, .the new minis-
ter of culture, is cur-
rently preparing major
changes in the law
allowing public
broadcasters to enter
into subscription -

based television. The public service companies,
which jointly program three terrestrial channels,
have signed letters of intent with pay-tv network
FilmNet to develop a bouquet of channels in the
Netherlands covering sports, cultural and chil-
dren's programming.

Brill Questions E! Coverage Of OJ Trial

Steven Brill, the founder and CEO of Court TV,
has questioned the "appropriateness" of E! Enter-
tainment Television's decision to televise the OJ
Simpson trial. Speaking to a Californian civil liber-
ties union last month Brill acknowledged that E!
had a right to share the Court TV feed from the
courtroom, but he questioned whether "a channel
that calls itself an entertainment network" should
cover "a double murder trial gavel to gavel,
anchored by a diet) food pitch woman, and com-
plete with gossip reports and commentary from a
hair stylist and a dog psychologist." In the same
speech, Brill called for broadcast organizations to
agree a code of conduct on the coverage of legal
cases.

Losing Its Identity

Identity Television, the UK affiliate of U.S. net-
work Black Entertainment Television, has
changed its name to BET International (BETI) to
reflect its association with its parent group. The
name change also coincides with the second
anniversary of IDTV, which is currently available
to an audience of over 800,000 people via the
London Interconnect cable systems and is also
distributed in Poland.

CHANNELS

Music And Weather Channels Licensed in
Germany

German media authorities have licensed two
more channels for distribution on the country's
cable systems: COM-TV (Centre of Music Televi-
sion) and a so -far -unnamed weather and travel
channel. COM-TV, licensed by the media authori-
ty of Rheinland-Pfalz, is backed by a group of
British -based investors. Programming will be
made up of jazz and country music mixed with
international and German contemporary hits, tar-
geted at the 30-55 year old age bracket.
Northrhine Westphalia greenlighted a weather
and travel channel backed by Austrian and Ger-
man interests and U.S. company Landmark Com-
munications.

Sci-Fi Sets The Date For Euro Launch

The Sci-Fi Channel has set October 5 as the
launch date for its European version. Transmitting
via the Eutelsat Hot Bird 1 satellite, Sci-Fi will be
debut on cable systems in the UK, Benelux and
Scandinavia. Sci-Fi, which is backed by USA Net-

BITV
LAUNCH SLIPS

Business India Television
(BITV), the satellite opera-
tion which is aiming to
challenge Zee TV, has run
into a further snag in trying

to get off the ground. Origi-
nally slated for a debut
last year, BITV missed its
latest launch window when

the satellite it earmarked
for temporary transmission
developed problems.
Rumors that BITV's part-
ners, Jardine Fleming, had
pulled out were quashed,
however, when the finance

house said it was still on
board. Nicholas Butt, head
of investment banking,
was quoted in the Indian
press as saying: "We
would much rather wait a
little longer so that BITV
can launch a quality prod-
uct rather than a half-
baked one." BITV, which
has continued to commis-
sion programs from inde-
pendent producers, said it
was planning to start test
transmissions last month.

Television Business International lune 1995

13



MONITOR

EUROPE
STRIKES BACK

French broadcasters are
seeking an entrée to U.S.
cable systems. Pay-tv
operator Canal Plus hopes

to launch a channel called
Voila, dedicated to the
"European art of life," on
TCI cable systems at the
beginning of 1996. As well
as programs on food, fash-

ion, music and travel,
Voila will show European
drama series and films.
The pay-tv group is seeking

partners for the channel,
which would subsequently
be rolled out worldwide.
Meanwhile Francophone
public service channel
TV5, in partnership with TV

Quebec -Canada, has
signed a deal with TCI sub-

sidiary ICCP to launch a
channel called TV5 USA
aimed at the 10 million
French -speakers in the
country. Its backers are
aiming to secure cable and

DTH distribution and
launch around the same
time as Voila. The BBC is
still seeking a debut for its
BBC World news channel
while Rai and TVE have
also set launching U.S.
services as an objective.

works, itself a joint venture between Paramount
and MCA, will initially air in the English -language
subtitles available in Scandinavian languages, with
Dutch "a strong possibility." Sci-Fi will be a 24 -
hour service featuring four programming genres:
sci-fi, fantasy, fact and classic horror. The signal
will he encrypted.

MuchMusic Cranks It Up In Mexico

Canadian -owned network Much Music will launch
June 1 on Mexican cable systems owned by
Cablevision SA. MuchMusic signed a licensing
deal with the Televisa-owned company last
month. The channel will initially be available to
250,000 homes. Muchmusic, a 24 -hour music
channel owned by Chum Ltd of Toronto, is
already available to three million homes in the
U.S. and two million homes in Argentina.

BUSINESS

CLT Profits Up 10% In 1994

Compagnie Luxembourgeoise de Television (CLT)
reported a 10% increase in earnings to LFr3.3 bil-
lion ($111 million) in 1994. Consolidated
turnover, which included the multi -media group's
stake in France's M6 for the first time, was up
9.4% at $2.8 billion. Television revenues repre-
sented $2.3 billion (81%) of overall revenues, with
Germany accounting for 57%, France 25% and the
Benelux and other countries 18%.

TV Shoppers On International Spree

Two U.S.-backed home shopping companies
reported strong sales growth in the first part of
the year. The UK version of home shopping net-
work QVC said it made net sales of £7.05 million
($11.3 million) in the first quarter of the year, up
from $2.8 million in the same period of 1994.
Quantum International, the operating arm of
National Media Corporation, announced revenues
for the year ending March 31 of $80 million, a rise
of 75% on the year before. QVC, a joint venture
between the U.S. company of the same name and
BSkyB, was criticized last year by ex -chief exec
Barry Diller. According to the company, it has
now "received a strong vote of confidence" from
its U.S. parent.

PEOPLE

Jones Cable Promotes Programming Pair

Jones Entertainment Group (JEG), the program-
ming arm of U.S. cable operator Jones Interna-
tional has expanded the responsibilities of its two
executive vps in a move which signals a more
aggressive approach to development and acquisi-
tion. Phil Fehrle will now be responsible for
worldwide production and acquisition while Ted

Henderson will supervise finance and business
affairs. Since its launch in 1989, JEG has produced
four tv movies, two theatrical films and a four-
hour documentary for U.S. networks including
HBO and Showtime.

Harman Quits TVNZ For Flextech Job

Brent Harman, group chief executive of TVNZ,
has been appointed managing director of the
London -based tv
group Flextech. Har-
man will oversee all
of the fast-growing
company's activities
and investments in
cable and satellite and
broadcast tv, which
include interests in 13
satellite channels and
a 20% stake in ITV
company HTV. Flex -
tech is 51% owned by
Tele Communications
Inc and quoted on
the London stock
market. Last month,
US West and Hall-
mark Entertainment
each acquired 10% of Harman: Oversaw TVNZ expansion
the company's stock
in a deal valued at £92 million ($147 million), and
Flextech and BSkyB unveiled a partnership with
Playboy Enterprises Inc. to launch a European
Playboy Channel. Harman has been group chief
executive of TVNZ since 1991, presiding over a
period of increased profits and expansion. Har-
man will leave at the end of July.

CTIT Strengthens Channel Management

Columbia Tristar International Television (CTIT)
has appointed a second senior executive to over-
see the development of broadcasting ventures
worldwide. George W Leitner, named as senior
vp, international networks, will handle opera-
tions, planning and management for CTIT nets in
Latin America and Australia as well as its stake in
HBO Asia.

CABLE

Cable Breaks Out In Northern Ireland

Cable Tel (UK) has been awarded the license to
build and operate a broadband cable tv network
in Northern Ireland. Cable Tel bid $23 million for
the license, the highest of four offers for the
428,000 -home franchise. Cable Tel said it would
be in a position to bring cable tv and telephony
services to all of the homes in the area by 2003.
Northern Ireland was one of the first hatch of
broadband franchises to be issued in the UK in
1983, but was never built.

Tel Business Intensetioal Bree 1995

14



NOKIA1
CONNEA2 LING PEOPLE

Superior encryption
for TV -signals

\\.c,-\\

NOKIA LS -256 PAY TV SYSTEM
- Superb conditional access and control system (SAS)
- Interactive features such as NVOD, Home shopping, games, etc.
- Ideal for closed system operations in

 Terrestrial
 Cable
 MMDS
 Business -TV
 DTH

NOKIA PAY TV PRODUCTS
Nokia Home Electronics Ltd.
P.O.Box 4 Phone/Fax:
FIN -20521 TURKU Tel +358-21-2503498
FINLAND Fax +358-21-2515845



COMMENT 0 MUNICH

How much public broadcasting does a
country like Germany need? If any-
thing, you would think, less than a

decade ago, when private broadcasters
were almost unknown and the public
broadcasters had the field to themselves.
Not surprisingly, public broadcasters
tend to answer that simple question not
so much from a commonsense point of
view but from that of their own common
wealth. If anything, they argue, the sky is
the limit to the public's need of public
broadcasting.

In Germany, there are two national
public tv channels, Das Erste (ARD) and
Das Zweite (ZDF). In addition, there are
eight channels, originally conceived as
regional institutions, which have long
since aired throughout Europe on the
Astra satellite to become, effectively,
general entertainment channels.

The public service sector is completed
by 51 radio stations. More are being
planned. All in all, the public sector
employs 29,000 employees on an income
of $6.5 billion a year.

The public service chiefs are now say-
ing: all of this is not enough.

Specifically, ARD says it needs an
additional $6.5 billion for the period
from 1997 through 2000 for it alone; ZDF
needs an additional $2.6 billion; public
tv must expand into pay tv and other
new services, lest it fade into insignifi-
cance in the digital age.

This posture is accompanied by a set
of curious contradictions: Obviously, an
organization in need of so much money
must be poor, to say the least. And that's
exactly what they have been claiming all
the time.

It is true that commercial competition
has diminished the advertising income of
ARD and ZDF, from 20% and 40% of
their respective budgets to 3% and 18%.
But this has not hindered either from
dramatically expanding their activities in
both television and radio.

Public broadcasting is legally obliged
to serve the fee -paying public with what
is called Grundversorgung. This can be
translated as "basic service" but has
never really been clearly defined. The
idea stems from the scarcity of transmis-
sion frequencies in public monopoly
times. Now that there is satellite and

Asking Pubcasters

The $6bn Question

BY WILFRIED AHRENS

cable television and an overflow of digi-
tal capacity to come, the heads of ARD
and ZDF have happily translated the
term as meaning boundless expansion.

There is another element of contradic-
tion in ARD and ZDF's arguments. Since
their cash-devoring bureaucracies have
been under attack, both systems have
vowed to save roughly $6 billion
through the year 2000.

Curiously, nobody has asked the
obvious question: Why do they need an
additional $9.1 billion when they appar-
ently have enough reserves to save two-
thirds of that amount in the first place?

The whole situation defies logic to the
extent the problem is a factor of politics.
It is a cherished fiction of a specially
ludicrous kind that public broadcasting is
autonomous, free from political influ-
ence, still modeled after the BBC ideal of
Hugh Carleton Greene, the architect of

Public broadcasting in Germany
has long been in the firm grip of

the political parties. The result is
a mixture of hypocrisy and hype

post-war broadcasting in Germany 50
years ago.

In reality, public broadcasting has
long been in the firm grip of the political
parties. Management and journalistic staff
have been installed by and held respon-
sible to either the conservative CDU/CSU
or the socialist SPD. Since most of the 16
states are governed by SPD-led adminis-
trations and more than 90% of the jour-
nalists are professedly left -leaning any-
way, the SPD has supported the expan-
sionist course of both ARD and ZDF.

On the other hand, the only two con-
servative state prime ministers, Edmund
Stoiber (CSU) of Bavaria, and Kurt Ble-
denkopf (CDU) of Saxony, have criti-
cized SPD-supporting ARD stations like
Westdeutscher Rundfunk and asked for
radical reforms, but have seen no reason
to scrutinize their ARD affiliates, Bay-
erischer Rundfunk and Mitteldeutscher
Rundfunk, where they play the dominant
political role.

The result is a mixture of hypocrisy
and hype about public broadcasting safe-
guarding culture against the commercial
barbarians.

The sheer enormity of their demands
has provoked public criticism even in
the ranks of the SPD. SPD media expert
Dr Peter Glotz, one of the few knowl-
edgeable politicians in this field, said in
an interview: "Public broadcasting will
have no future, unless those responsible
drop their arrogance, economize their
bureaucracies and switch to lean man-
agement."

How much public broadcasting does
the country need? Nobody has thought
of asking the general public that ques-
tion, although it's these very people who
have to pay for it.

There is one poll that is carried out
on a daily basis which supplies at least
part of the answer: the measurement of
tv viewing.

Since 1984, the combined market
shares of ARD and ZDF have shrunk
from 100% to 30%. DEB

Television Busines, International June 1995

16



Butterbox Babies
Sullivan Entertainment Inc.
Sales: Sullivan
Entertainment
International Inc.
Toronto

The War Between Us
Atlantis Films Limited
Troika Films Ltd.
Sales: Atlantis Releasing
Toronto

Alys Robi
Telefiction inc.
Sales:Filmoption
Internationale Inc., Montreal

Madison
Forefront Production
Sales: Forefront
Releasing, VEncouve

111Taking the Falls
Alliance Communications
Corporation
Sales: Alliance International
Toronto

.,30110^'

Hard to resist!

Telefilm Canada,
a major partner
it the Canadian
f m and televisior

44 irilustry

lead Office Other Offices
Tour de la Banque nationale Halifax
600 de la Gauchetiere Street West Toronto
14th Floor Vancouver
Montreal, Quebec
H3B 4L8 London
Telephone: (514) 283-6363 Los Angeles
Fax: (514) 283-8212 Paris

Telefilm Canada

The Little Lulu Show'
INAR Productions Inc.
ales: CINAR, Montreal



MARKETS

Warm-up man: Execs about to start throwing money at pitcher Hart Pomerantz last year

Each year producers get to pitch real projects to delegates
at the Banff film and television festival. Half of those pro-
jects make it onto the screen. Now Banff's market simula-
tion, devised by tv producer Pat Ferns, has spread to other
markets. Karen Murray looks at its brief but busy history

Take a bunch of international tv exec-
utives, producers, distributors, gov-
ernment agency reps and industry

neophytes and transplant them to the
picturesque rocky mountains. Then pic-
ture a laid-back environment where
deals are more likely to happen on the
golf course or nature trail than a board-
room, and you'll have a fairly accurate
description of the Banff Television Festi-
val.

The event has evolved as a favourite
on the global tv fest circuit because of
the intimacy that stems from the isolation
of the small community. And the annual

market simulation - a public forum for
making deals on potential projects - has
become the fest's signature event that
other international festivals, have since
been eager to replicate.

Toronto -based producer Pat Ferns has
been spearheading the event since he
conceived it 11 festivals ago after reading
about a similar seminar that looked at
how production deals were put together,
but did not use actual projects. "I had a
naïve thought: 'why not try it with real
people and real projects?" he recalled.

The first year the market simulation
was titled "Wendy Wacko Goes To Mar-

ket: Can She Make It Internationally?"
Wacko (an Alberta producer) decided to
pitch a different project to the one that
had originally been selected, which
meant that Ferns had to make things up
as he went along. "I had to throw my
plans out the window and begin impro-
vising, and I've been improvising ever
since."

Wacko was trying to get a series off
the ground based on her feature film,
Striker's Mountain. Ferns said that while
the series never made it to the produc-
tion stage, Wacko's exposure at the mar-
ket seminar led to the production of
another project.

Ferns estimated that almost half of the
projects that are pitched go on to
become actual productions. That encom-
passes projects that came together at
Banff, ones that got funding as a result
of the exposure during the pitching ses-
sion or led to development of other pro-
ductions.

Television Business International lune 1995

18



PATRICIA WETTIG

KEN OLIN

TIA CA RE

ks
ucer

STERY MOVIE

1 .1_1 11 1 .1.1.-7



MARKETS

He cited last year's pitch by Hart
Pomerantz as an example of the expo-
sure leading to other projects. Ferns said
he was able to coax Pomerantz - whose
career credits include writing on tv series
Laugh In and a partnership with Satur-
day Night Live creator Lorne Michaels -
out of retrirement.

Pomerantz pitched Standup Lawyer, a
series abouit a comic who goes to law
school and is able to sue many of the
same techniques in the courtroom that
he used onstage as a comedian. The pre-
sentation became a stand-up routine,
and a number of the audience partici-
pants wanted to "throw money at it."
That project hasn't got off the ground,
but the pitch led to Pomerantz being
enlisted to do Hartline, a talk show pilot
for the CBC.

"It's been quite heartening the num-
bers (of pitches) that do find a key piece
of development money at Banff. If I'd
been able to run my own companies
with that kind of ratio, I'd have earned a
fortune."

For the last few years, the market sim-
ulation has been attracting about 800
delegates, compared to about 100 who
turned up for the first session in 1985.
Ferns now enlists about 100 informal
participants to provide feedback that
ranges from analyzing the reasons why a
project won't fly, to enthusiastically bid-
ding to develop the project.

The combination of participants with
their various competitive interests gener-
ally leads to some amusing exchanges.
Co -hosts Patrick Dromgoole and Norman
Horowitz have regularly served as comic
relief during the market simulation. Ferns
said that the pair rarely agree on any-
thing and likened them to Siskel and
Ebert.

But festival president Jerry Ezekiel
credits Ferns with the success of the mar-
ket seminar. "It's the animateur that
makes it interesting, plus the careful
selection of projects to be pitched."

Ferns asks for projects from provincial
agencies and federal funder Telefilm
Canada. Four are selected from a total of
about 100 submissions. He said he tries
to put together a good cross-section of
productions from various regions.

But the format for the deal -making
session has remained relatively consis-
tent since its inception. Each person who
makes a pitch either gives a presenta-
tion, shows a clip or is interviewed by
Ferns about their project.

He then asks for reaction from his
audience participants. The project is
evaluated for its co -production potential
- a discussion that often reveals much

about the difficulties inherent in co -pro-
duction. Broadcasters discuss actual dol-
lar figures for license fees. Everything
that takes place during the forum is
declared to be "without prejudice."

One of the most notable pitches was
a documentary project by Toronto pro-
ducers Peter Williamson and Ira Levy,
The Riot at Christie Pitts, which sparked a
rash of on -the -spot bids when it was pre-
sented during the 1992 fest. The docu-
mentary examined anti-semitic violence
that unfurled in Toronto in 1933, result-
ing in Canada's largest ever race -riot.

Following the brief presentation of a
short video, Michael Spivak - then head
of programming at CanWest Global Tele-
vision - grabbed the mike from Ferns
and offered to produce and broadcast
the program.

Spivak then settled in onstage, while
other broadcasters made bids for the
project. The pitching session soon
resembled an auction house where a
"hot" item draws interest from several
potential buyers. Ferns and panelist
Patrick Dromgoole both lobbied for the
executive producer role, while Norman
Horowitz tried to negotiate a distribution
deal for the producers.

That spur-of-the-moment proposal
from Spivak proved to be the launching -
pad for the two-hour feature docu. It is
currently being shot in Toronto and slat-
ed for broadcast on Global during the
1995/96 television season.

The most memorable pitch for Ezekiel
was a project by Montreal producer
Francois Floquet. Les explorateurs de la
mort/Return From Death was a docu-
mentary that looked at near -death expe-
riences.

Ezekiel said he was very skeptical
about the concept, even after Floquet
made a convincing pitch. Dromgoole
than leapt up and started bidding for
European rights, Global wanted English -
Canada rights and so it went. The project
has since been produced and has aired
in several markets, including France 2
and Quebec's Quatre Saisons. It also
returned to Banff in competition for the
fest's Rockie Awards.

The market simulation serves as an
educational event. "The audience gets
involved, and you find yourself either
filled with optimism or else learning a
whole lot about why a project is not
going forward, " Ezekiel said.

Development is not an exact science.
Ferns said he's often surprised that the
hottest pitches aren't always the ones
that fuel excitement among audience
participants.

Ferns was asked to duplicate the
event at Natpe in 1993, at Mip TV in
1994 and MipCom in 1995, as well as at
Scotland's co -production conference,
Sharing Stories. In addition, Ferns will be
center stage as the market simulator at
the EuroAim Co -production Rendezvous
in Berlin this Fall. "The disease is spread-
ing," he quipped.

But he has discovered that it's difficult
to try and duplicate the Banff atmo-
sphere at some of the larger markets.
"Part of the magic of Banff as a festival is
the sort of intimacy of the event, and this
format works best when you can move
around with the audience," said Ferns.

The downside? "Each year it gets big-
ger and the pressure is on me to make it
better, so we have to find different ways
to pull the rabbit out of the hat." El

Ferns (left) selects four projects from a total of around 100 for each year's simulation

Television Business International lune 1995

29



C
B

C
International S

ales
T

O
R

O
N

T
O

:
B

ox 500, S
tation

T
oronto, O

ntario.
C

anada M
5W

 1E
6

T
el: (416) 205-3500

F
ax: (416) 205-3482

LO
N

D
O

N
:

43/51 G
reat T

itchfield S
t.,

London W
IP

-8D
D

, U
.K

.
T

el: (71) 412-9200
F

ax: (71) 323-5658

B
R

IA
N

 O
R

S
E

R
:

B
LA

M
E

 IT
 O

N
 T

H
E

 B
LU

E
S

S
ID

E
 E

F
F

E
C

T
S

F
A

S
H

IO
N

 F
ILE

S
T

R
E

E
T

 LE
G

A
L

T
H

E
 N

A
T

U
R

E
 O

F
 T

H
IN

G
S

274,i



SPECIAL REPORT: INTERACTIVE TV

The Goal Show: callers shoot at a real target in this Turkish hit

Interactive tv gameshows are already a thing of the present, based on nothing more
advanced than a telephone line. Marie Beardmore examines some of the hottest interactive
shows on the international market

Despite the increasing sophistication of computer software,
most interactive games currently on air around the world
essentially rely on tried -and -tested - as well as cheap and

widely -available - technology. The development of interactive
services, with viewers able to send instant signals back to the
studio via handset and set -top box, promises to take the new
format into a new dimension.

As well as computer games companies like Sega, tv produc-
ers are already preparing the way for full-scale interactive game
networks. Infogrames Entertainment is part way there with a
system called ATVS (Automated TV Station).

Hugo

Interactive Television
Entertainment
Copenhagen, Denmark

A troll called Hugo was one
of the pioneers of interactive
tv shows. Developed by a
computer hardware company,
Interactive Television Enter-

tainment (ITE), Hugo first
launched on Danish commer-
cial station TV2 five years
ago.

The interactive roll -out has
brought Hugo to tv screens in
16 countries from Turkey to
Taiwan at the last count, with
Chilean National Television
the latest to sign up. It has
pulled in audiences in what -

It can be programmed to play out any number of games,
does away with the need for a presenter and, through an
Audiotext voice service, even selects the players automatically.

That, and many other intriguing but untried technologies, is
all in the future, however. In the here -and -now, broadcasters
are already scheduling shows which are billed as "interactive."
Some, like Hugo, are based on computer animation, some are
live action, some a mixture of both. And many of the shows
come from markets like Turkey, Israel and Denmark; markets
not normally in the fore when it comes to developing interna-
tional hits.

ever timeslot it is aired in:
some countries pitch Hugo at
a children's audience, others
at families. "Hugo is a nice
way of getting interactivity
started for a tv station. They
have the first couple of blocks
of their interactive system,"
said ITE's international sales
manager Henrik Bang.

To generate the arcade -

style game, which is played
by up to two viewers at home
via their telephone keypad,
ITE installs a complete broad-
cast computer system which
is simple to operate and can
be up and running in one
week, according to Bang. As
well as the cost of the system,
ITE gets a license fee for each
show made.

Television Business International lune 1995

22



SPECIAL REPORT: INTERACTIVE TV

Hugo: An animated pioneer, featured here on Kabel show

The choice of presentation
as well as timeslot is down to
the station. "It has to have the
thumbprint of each country's
creative producers instead of
being dictated by us, which
gives it a much better
impact," said Bang.

Stations have adopted dif-
ferent approaches. On U.S.
Hispanic network Telemundo,
Hugo (renamed Tino) has a
daily six -minute show, while
Germany's Kabel 1 is plan-
ning to extend its Hugo show
to an hour. Many stations
adopt the approach of the
ITV network, which aired
Hugo as part of the children's
block What's Up Doc. In Fin-
land, Hugo has two shows, a
kid's version and an adult
version.

ITE has put a fresh face on
Hugo with their Animation
Mask System (AMS). Using a
principle similar to virtual
actor technology but which
only covers the head, not the
body, AMS allows an animat-
ed commentator to mirror the
facial movements and lip
synch of a real person. View-
ers and contestants can even

hold conversations with the
on -screen character.

ITE's latest offering, a two -
player game called Crazy Car-
toon Soccer, debuted on TV2
earlier this year.

The game is likely to score
better with adults than Hugo
as the characters have a defi-
nite grown-up appeal.

The main drawback of
both games is the limited
number of players. It must
hold the interest of the pas-
sive audience of viewers who
are not playing. And if the
game is too easy, or too diffi-
cult, viewers switch off.

Although Hugo, despite its
relative age, is new technolo-
gy, ITE's priority, until inter-
active broadcasting and the
capacities of digital cable net-
works have developed much
further, is selling tv shows to
mass -market tv stations,
stressed Bang.

"Our aim today is to let as
many people as possible par-
ticipate in an interactive
show. Our major concern is
to make good television. Play-
ing a game will always be
better on a PC at home."

 The Goal Show
SPI Inicniational
New York, U.S.

Not all interactive shows
involve computer -generated
imaging. The Goal Show, first
developed on Turkish com-
mercial station Kanal 6 and
distributed internationally by
SPI, marries the excitement of
a game of soccer with interac-
tive technology.

The studio set, a mini -sta-
dium equipped with a full-
size goal and an audience full
of cheering fans all give an air
of reality and the glamorous
cheerleaders are pure show-
biz. Contestants use their tele-
phone key pad to move the
Goal Machine, a remote -con-
trolled cannon, to shoot at the
goal keeper, often a well
known celebrity player.

The show, which appeals
to all ages, has reached cult
status in Turkey since it
launched in late 1993."We
have a success on our hands,
not because it is interactive;
not because it is football, but
because it embodies a dream.

"Anyone can score that
winning goal in the big
match, and this is what has
captured the imagination,"
said Jeff Levine, SPI's vice
president of sales.

The format is also relative-
ly easy to pitch internationally
because broadcasters can use
a goalkeeper well-known in
their own country.

Keen to push on with arm-
chair sports, SPI is currently
testing the possibilities of
interactive games each based
on one sport, such as ice
hockey, baseball, American
football, golf and tennis, or a
single game featuring several
sports.

Interactive for SPI does not
end with sports. Three other
projects are currently in
development. One would be
a murder/mystery show
where callers from home
direct studio contestants
around a stage set, the object
being to find clues. Photo
Sight would be a visual quiz
show in which viewers call in

to guess the titles of pictures,
and the provisionally -titled
Off and Running is a race
using colored balls instead of
horses.

 Planet Galixia
Lunhere
Paris, France

For reasons of simplicity and
content, most interactive
games involve a limited num-
ber of players - one or two
being the norm.

Increasingly though manu-
facturers are using collective
action as a way of turning
viewers from passive to
active.

Lumiere's Planet Galixia,
which debuted on France 2
last September, can be played
by some 256 players, split
into four teams of 64, in its
first round. Set in the year
2500, the objective of the
game is to clean up the Plan-
et Galixia, something of a
planetary dustbin, by zapping
space flotsam from a space-
ship.

The ship is piloted collec-
tively, meaning that its move-
ments are the mathematical
result of the instructions given
by the members of the team
controlling it. When the
spaceship's sight is aligned
with a target it sends a burst
of automatic gunfire, so build-
ing up the team's score.

Martine Desroches,
Lumiere's head of animation
sales, said that the game has
been very successful, attract-
ing some 20,000 potential
callers per month.

The French pubcaster is
airing the game as a 10 -
minute show in a prime kid's
slot at 8.45 am on Saturday
mornings.

Desroches already has a
handful of deals tied up in
the wake of this year's Mip.
"In the U.S. we have sold the
show to U.S. distributor
Porchlight Entertainment and
are negotiating with the BBC
in the UK as well as broad-
casters in Australia, New
Zealand, South Africa, Italy
and Germany," she said.

Television Business International lune 1995

23



SPECIAL REPORT: INTERACTIVE TV

Chaos Control
Infogrames Entertainment
Paris, France

Another animation game,
Chaos Control, is even more
ambitious. Originally manu-
factured by French outfit Info-
grames Entertainment for a
CD-i platform, it can involve
up to a staggering 10,000
people.

The objective of this game
is to wipe out an extra -terres-
trial armada and save the
threatened solar system, but
this time the collective action
brings up various obstacles
on the screen. The more
viewers that call in, the more
severe the obstacles that have
to be negotiated by the two
teams playing in the studio.

Jean Pierre Douzan, man-
aging director of the Info-
grames interactive division,
said that there has been a lot
of interest in the game but its
application is limited because
of the high cost. "Chaos Con-
trol uses real-time animation
with (the computer graphics
system made by) Silicon
Graphics, hence the price -tag
of $30,000 for 26 minutes," he
said. Infogrames sells it in a
package of a minimum 50
transmissions.

For that reason, Douzan is
pitching the show at big -
name broadcasters, but even
this is problematic as many

see the genre as an unknown
quantity. "TF1 was very inter-
ested in Chaos Control but
don't see where they can
place it, because it is new to
them," he said.

 The Marster
Future Reality
London, UK

At Mip, London -based inde-
pendent Future Reality
launched The Marster, a half
hour game show which will
debut as a finished product at
Mipcom. Set on the planet
Mars, the game is sponsored
by the confectionery compa-
ny of the same name. Its UK
arm put up $64,000, to pay
for half of the production
costs, according to Martin
Cox, managing director,
adding that the game's name
was not created with Mars in
mind. "The details of the deal
are currently being thrashed
out between ourselves, Mars
UK, and an ITV company,"
said Cox, although it is most
likely to involve a combina-
tion of sponsor's credits and
possibly barter.

Mars were attracted to the
product by the quality of the
graphics package combined
with the content of the game.
The Marster uses a sophisti-
cated Silicon Graphics pack-
age which generates high -end
3D images and enables the

Marster character to morph
(change shape) in order to
overcome set obstacles.

Cox said that Future Reali-
ty was following up a numb-
ver of leads generated at Mip
and that the show had attract-
ed interest from Europe, the
Middle East and Asia.

 YoYo
Rigel Independent
Distribution & Entertainment
Santa Monica, CA

YoYo is the creation of Israeli
independent producers
Dream Entertainment. The
gameshow is being distribut-
ed by Rigel.

A mix of live action and
computer generated imagery,
YoYo is played by viewers at
home, but the obstacles they
have to overcome are partly
generated as computer graph-
ics in the studio. In one phase
of the game, a member of the
studio
polystyrene rocks on to a set,
which in turn are transmitted
on to the computer screen.

YoYo has made its debut in
Israel, on the 200,000 -home
Tevel cable system. Sweden's
Trash TV, which specialises in
real-time animation, has
bought the rights in Scandi-
navia and plans a show in
October.

The game, which is sold as
a half-hour format, costs the

The Marster: Action confection

broadcaster $72,000 for the
computer equipment, full stu-
dio set up and maintenance,
and then is sold per episode
at $1,384 if 52 episodes are
ordered, or $553 if 130
episodes are ordered.

"We think about the show;
we are not a technology com-
pany, what we do is about
content," said Ehud Bleiberg,
chairman and CEO of Dream
Entertainment Inc. Fill

TBI's ONLINE
CONTACT
DIRECTORY
Display your website to the television world
Call Sally Wilse or Caroline Haybyrne to log into the new Contact Directory

Beginning July/August issue

Tel + 44 171 352 3211 Fax + 44 171 352 4883 e-mail 21c@xxicpub.co.uk


