
EHE BBC & RADIO LUXEMBOURG 
A Comparison Of Broadcasting Styles And Attitudes 

A dissertation submitted in partial fulfilment of the degree 
of BA (Hons) Journalism and French Combined Honours Programme, 

University of Central Lancashire, May 1999 

CHARTSTONIGHTATNINE 

by Paul Breeze 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

The BBC & Radio Luxembourg 

A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

by Paul Breeze 

A dissertation submitted in partial fulfilment of the degree of BA 
(Hons) Journalism and French 
Combined Honours Programme 

May 1999 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Interesting Books... 

Publishing 
www.poshupnorth.com 

First published in Great Britain in November 1999 by 
Posh Up North Publishing 

Reedley Hallows 

This edition © 2018 Paul Breeze (Editor) 

ISBN: 978-1727867022 

Copyright in all third party content remains with 
the respective originators 

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or copied in any 
manner without the prior permission in writing of the copyright holders. 

British Library cataloguing in publication data. 
A catalogue record for this book is available from the British Library 

2 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Synopsis 

This dissertation concerns the events surrounding the birth and development of public 
radio broadcasting in Britain and Europe and will examine and contrast in particular 
the early history of the BBC - the world's best known public service - and Radio 
Luxembourg, which grew to become the world's largest and most innovative 
commercial radio station. 

One area that will not be addressed as part of this study is the effect of the 
introduction of television both on Radio Luxembourg and to the BBC, which will have 
most certainly been considerable to all radio broadcasters. 

Observations will, therefore, relate to radio transmission, licensing and regulation 
based issues only and on a purely European scale. 

Front Cover images: 
Radio Luxembourg advert 
First Issue of the BBC's Radio Times - 28*' September 1923 (BBC Archive) 
Early presenter for both BBC and Radio Luxembourg Christopher Stone (Radio Pictorial, 1934) 

Back Cover Images: 
Promotion sticker for Radio WAKY 107FM, Luxembourg, mid-1990s (Author's collection) 
Radio WAKY sponsoring a car racing event at the racing track at Mondercange in Luxembourg, 
September 1997. (Author's photo) 

3 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Contents 
Introduction 6 

Chapter One: Early advances in broadcasting 7 
1.1 Marconi, Writtie and the PMG 1919/1922 7 
1.2 Other British Stations 8 

Chapter Two: The BBC as a private company 9 
2.1 The British Broadcasting Company Ltd - 1922 9 
2.2 Licensing 9 
2.3 Press Relations 10 
2 4 The Sykes Committee -1923 10 
2.5 The Crawford Committee -1925/6 11 
2.6 The General Strike - 1926 11 

Chapter Three: The BBC as a corporation 13 
3.1 From Company to Corporation - 1927 13 
3.2 The Reith Sunday 13 
3.3 BBC Expansion 13 
3.4 The BBC Overseas - Empire and Europe 14 
3.5 The Ullswater Committee and the Charter - 1936 15 

Chapter Four: International growth and regulation 16 
4.1 Early Broadcasting In Europe 16 
4.2 The UIR and the Geneva Conference - 1925/6 16 
4.3 The Washington Conference - 1927 17 
4.4 The Prague Conference - 1929 17 
4.5 The Madrid Conference -1932 17 
4 6 IBC and Radio Normandy 17 
4 7 French Government Policy 18 

Chapter Five: Radio Luxembourg 19 
5.1 Early Days - 1920-31 19 
5.2 British Representations - 1932 20 
5.3 The Montreux Convention - 1932 21 
5.4 Luxembourg Goes On Air-1933 22 
5.4 UK Press Embargo -1933 22 
5.5 The Lucerne Conference - 1933 23 
5.6 Concerted Efforts By The BBC - 1934 23 
5.7 Differing Styles and audiences 24 
5.8 a short-lived peace followed by war-1938/9 25 

Chapter Six: After The War 26 
6.1 Luxembourg Recovers 26 
6.2 Post War BBC 26 
6.3 Pirate Radio and Radio One -1964/7 26 
6.4 Independent Local Radio - 1973 27 
6.5 Deregulation in Luxembourg -1991 28 
6.6 The Current Situation In Luxembourg 29 
6.7 RTL - Big In Europe 29 

4 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Contents cont’d... 

Chapter Seven: A Critical Analysis 30 
7.1 Could the BBC have continued with advertising? 30 
7.2 Why did Luxembourg target British audiences? 31 
7.3 A question of National Cultures? 31 
7.4 How Else Could the BBC Have Combated Radio Luxembourg? 32 
7.5 Why did the BBC insist on maintaining its high brow image? 33 
7.6 Why was "Radio Luxembourg” discontinued? 33 
7.7 Was switching to satellite a viable option? 34 
7.8 A Better Solution for Luxembourg? 35 
7.9 The BBC Today - A Full Circle? 35 

Chapter Eight: 
Conclusions - A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 36 

Bibliography 37 

Appendix 1 Milestones in English Broadcasting 1920-1933 39 
Appendix 2 French Broadcasting and Radio Luxembourg 40 
Appendix 3 Shareholders of the 1931 “CLR” 41 

5 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Introduction 

The aim of this study is to chart the early history of radio broadcasting in the UK and to 
compare it with that of Luxembourg, against a backdrop of regulation and competition 
in Europe 

The motivation behind this choice of topic is two fold. 

Firstly, I recently spent a year working in both the written press and broadcasting in 
Luxembourg and the way that a country with a population of only 350.000 interacts 
with - and maintains its own identity despite being surrounded by - such powerful 
neighbours as France, Germany and Belgium has been a marvel to me ever since. 

Secondly, despite having similar beginnings in the early days of radio, the English 
language services of the BBC and RTL ended up taking very different directions. 

The BBC has grown to become one of the world's most respected entertainment and 
news providers, while the RTL English service disappeared completely from the 
airwaves in 1992, despite having been a world leader in the domain of popular music 
and entertainment for many years. 

I plan to examine the differing directions taken by each company and sum up the later 
history leading to the present day circumstances of both organisations. 

Broadcasting was a state monopoly in the United Kingdom and Luxembourg from very 
early on and its development differed greatly from broadcasting in the United States 
which was not regulated by central government and quickly grew into a chaotic 
commercial “gold rush” with ever growing numbers of stations vying for listeners with 
uncoordinated power outputs, often on overlapping wavelengths. 

For the purpose of this study, I plan to remain firmly on a European scale where 
comparison can be more easily made and will be more relevant to the European 
reader 

6 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Chapter One - Early Advances In Broadcasting 

1.1 Marconi, Writtie and the PMG 
Many ground breaking experiments had been carried by such scientists as Michael 
Faraday (1791-1868), James Clerk Maxwell (1831-1879) and Heinrich Hertz (1857-
94) but radio broadcasting as we know it first became a reality in 1896 when the Italian 
inventor Guglielmo Marconi demonstrated his newly developed science of Wireless 
Telegraphy (WIT) on Salisbury Plain (Nichols, 9 & Briggs 1985, 43). 

He went on to transmit Morse code between Bournemouth and the Isle of Wight in 
1898 and progressed to sending a message from Poldhu in Cornwall to St John's in 
Newfoundland by the end of 1901. Morse was used widely during the first world war 
for military purposes and, by 1919, Marconi had sufficiently developed his initial 
concept to the point of being able to transmit the human voice across the Atlantic 
(Nichols, 9). 

Following on from this success, he established the UK’s first public broadcasting 
station at Writtie, near Chelmsford, which transmitted two half-hour programmes every 
day (Nichols, 9). 

On 15lh June 1920 Dame Nellie Melba broadcast a % hour operatic performance from 
the Writtie studio. The event - sponsored by the Daily Mail - could be heard right 
across Europe and was even picked up as far away as Newfoundland (Briggs 1995, 
43). 

Unfortunately, the government and the Post Office thought that such events as the 
Melba concert were “a frivolous use of a national service” and, after complaints that 
public broadcasts were also interfering with military signals, Marconi’s transmissions 
were banned by the Postmaster-General in the Autumn of 1920 under the Defence of 
the Realm Act (Briggs 1995, 46). 

The Postmaster-General had initially assumed the power to regulate the use of radio 
based on the outdated Wireless Telegraph Act of 1904 (Briggs 1985, 33), which was 
completely inadequate to cope with the new medium, having been instigated for the 
regulation of Morse only. For this reason, the Post Office took the step of banning all 
public broadcasting until more relevant laws could be introduced (Nichols, 9). 

During this period, the only radio broadcasts that could be heard in the UK were those 
from the French Eiffel Tower station and from the Hague (Burns, 3). 

The Postmaster-General’s veto was only rescinded in December 1921 after the 
government received a petition from 63 wireless societies with over 3000 signatures 
(Briggs 1995, 46) and, after much consideration, the Post Office issued 4000 licences 
to private individuals to receive wireless broadcasts and a limited number to operators 
of transmitting stations, one of whom was Marconi (Nichols, 9). 

On 13th January 1922, Marconi was authorised to restart transmissions (Briggs 1995, 
53) and the Writtie 2MT station went back on air on 14th February 1922 with a licence 
permitting 15 minutes of broadcasting each week (Nichols, 9). 

7 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

The test transmissions emanating from the Writtie studios were fairly basic, with 
Marconi’s own staff playing their musical instruments or purely reading lists of railway 
line names. Even so, they gained an ever growing band of listeners - some as far 
afield as Madrid and Rome (Briggs 1995, 42). 

In addition to the Writtie station, Marconi gained permission to set up another 
broadcasting station from its London headquarters - Marconi House on the Strand. 
Unfortunately, many stringent government restrictions were still in place and 
broadcasting was limited to one hour per day within a particular timeframe and a 3 
minute interval was required after every 7 minutes of output (Briggs 1995, 67- 68). 

The new London based station was called 2L0 and it first went on the air on 11 lh May 
1922, broadcasting live commentary of a prize fight at Olympia which had been 
arranged by the Daily Mail and, after the summer of 1922, many of the restrictions 
were lifted and music was allowed to be broadcast more freely (Briggs 1995, 68/9). 

1.2 Other British Stations 
However in 1922, the Marconi company did not have a complete monopoly over 
broadcasting in the UK. In fact, the Post Office was rather concerned about Marconi’s 
dominant position in the new industry and wanted to ensure that it didn’t gain a 
monopoly (Gibbons, 127). 

Metropolitan Vickers - “Metrovick" - had begun early test transmissions playing 
gramophone records from the home of the head of research, APM Fleming in Hale, 
west Manchester (Hartley, 8). 
Fleming had visited the United States in 1921 and saw for himself the “ethereal chaos 
of 500 stations feverishly competing with each other, often with similar frequencies 
and little or no liaison” and therefore readily accepted the need for strict regulation in 
the UK (Hartley, 8). 

The first serious 2ZY station broadcasts, now emanating from the Metrovick factory in 
Trafford Park, began on 17th May 1922 (Hartley 12) and the station became part of 
the newly formed BBC on 14lh November 1922 (Briggs 1995, 78). 

The Western Electric Company set up two broadcasting stations - the 500w powered 
2WP in London (8,h November 1922) and 51T in Birmingham, which started 
broadcasts under the BBC banner on 15"1 November. (Crisell, 13, Briggs 1995, 81, 
Briggs 1985, 25). 

The government, however, was still concerned about potential chaos and, as a 
consequence, the Postmaster-General initiated talks in mid May 1922 between the 
country's leading wireless manufacturers with a view to forming a broadcasting 
syndicate. He made it clear to all parties that a state-enforced monopoly would be the 
only workable option but, at the same time, that the Post Office itself did not have the 
desire to manage such a monopoly on behalf of the Government (Briggs 1985, 26). 

8 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Chapter Two - The BBC As A Private Company. 

2.1 The British Broadcasting Company Limited -1922 
The first incarnation of the BBC - the British Broadcasting Company Limited - was 
formed on 18"1 October 1922 and its founding members saw its initial purpose as to 
establish a broadcasting service to act as a sales tool to encourage sales of their radio 
receivers. 

Its chairman was the Rt. Hon Lord Gainsford - a coal baron - and the board of 
directors was made up from the managing directors and chairmen of the 6 main radio 
manufacturers in the country - the "Big 6”, ie.: 

Marconi Wireless Telegraph Co. Ltd, 
Metropolitan Vickers Electrical Export Company Ltd, 
Radio Communication Company Ltd, 
Hotpoint Electrical Appliance Company Ltd, 
General Electric Company Ltd 
and the Western Electric Company Ltd (Briggs 1995, 114 - 115). 

The BBC’s first General Manager, appointed in December 1922, was John Charles 
Walsham Reith, a Scottish engineer with no prior knowledge of broadcasting (Briggs 
1985, 44). Nonetheless he was to become a significant player in the shaping of the 
new organisation. 

2.2 Licensing 
All radio receiver sets sold in the UK had to be of BBC manufacture and had to be 
licensed by the Post Office (Gibbons, 127) and to finance itself, the BBC was to 
receive half of the 10 shilling licence fee and a 10 per cent royalty on all receiving sets 
sold (Nichols, 11). 

Unfortunately, by the spring of 1923, the growing band of amateur enthusiasts and 
home wireless builders were able to avoid paying royalties or licence fees, meaning 
that the BBC was losing out on revenue, which led it to object to the Post Office. At the 
same time, the Post Office was also coming under fire from the Daily Express, which 
was running a critical campaign claiming that the system of licence fees should be 
abolished, having only been based very dubiously on the old 1904 Telegraphy Act 
(Briggs 1985, 43). 

By this time nearly 50,000 receiving licences had been issued - mainly to the wealthy 
upper-middle classes. Indeed, the owning of a radio remained an indicator of social 
status for much of the 1920s as the cost of a receiver and licence was way beyond the 
means of most working men. The average worker earned about £68 per year; and a 
radio receiver might cost anywhere between £25 and £100 (Wood, 31-32). 

This situation was only satisfactorily resolved with the introduction of the Wireless 
Telegraph (Explanation) Bill 1925 which gave the Post Office a legal right to enforce 
licence purchase and therefore consolidate the BBC’s source of funding (Briggs 1995, 
177). 

9 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Although the BBC was, at this stage, operating as an independent company, the 
Postmaster General retained control over broadcasting on behalf of the government 
and had the power to ban any subject that could be considered contentious, political 
or likely to offend certain sections of the public. This included political talks, 
particularly anything to do with socialism, and no news was initially permitted to be 
broadcast, news remaining strictly in the control of the press barons (Wood, 31). 

2.3 Press Relations 
Under the terms of its licence, the BBC was not allowed to broadcast any news or 
information “other than that obtained and paid for from the news agencies". This was 
changed however by an agreement reached on 11 th November 1922 under which the 
news agencies were to supply the BBC with “news for use between 7pm and 11pm 
only". This would be a “daily summary of the world’s news, enough to fill one half-hour 
bulletin and solely for the purposes of distribution within the British Isles" (Briggs 1995, 
120-122). 

The newspapers also insisted that the BBC pay to have their programme listings 
advertised The BBC refused and the press promptly boycotted all coverage of the 
BBC. (Briggs 1995, 129). As a consequence of this, the BBC launched the Radio 
Times in September 1923 to publish their programme listings and to “shape the public 
image of the BBC” (Briggs 1995, 270). 

In June 1926, the BBC added to their radio publications with the launch of World 
Radio magazine, which carried details of the foreign programmes which were, by then, 
also available to the British listener (Briggs 1995, 280). 

2.4 The Sykes Committee -1923 
The Sykes Committee was set up by the Postmaster-General in April 1923 with Sir 
Frederick Sykes as Chairman. (Briggs 1985, 49). 

Its purpose was to “examine the areas of monopoly, censorship and government 
control in British broadcasting” and made its report to parliament in August 1923 
(Briggs 1995, 152-159). 

The Sykes Report stated that, as “radiotelephony was so far reaching and relatively 
cheap, control of such a potential power over public opinion and the life of the nation 
ought to remain with the state” and that “the operation of so important a national 
service ought not to be allowed to become an unrestricted commercial monopoly” 
(Gibbons, 57). 

The report expressed approval of Reith’s approach to educational values and the high 
standard of broadcast material (Gibbons, 58) and also observed that having 
advertising on the BBC would “lower the standard” (Briggs 1995, 150). 

It also recommended that formal advertising be banned but did, however, allow for 
sponsored programmes to be broadcast and eight concerts, all sponsored by 
newspapers, were transmitted during 1925 and one in 1926 (Briggs 1995, 172). 
The report also recommended that the BBC should from then on be funded from 
licence sales alone (receiving 75% of the fee instead of 50%) and would no longer 
receive royalties from the sale of each receiver set (Briggs 1995, 150). 

10 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

2.5 The Crawford Committee - 1925/6 
By 1925, the number of fee paying licence holders had risen to over two million and 
the government decided that it was now time to take this power out of private control 
and place it firmly under the control of the government (Wood, 32). 

To examine the ways of achieving this, the Postmaster-General set up a second 
committee of enquiry under the Earl of Crawford and Balcanes. 

Speaking before the Committee, the Wireless League criticised the BBC monopoly 
and its single channel broadcasting, calling for greater variety in programmes and the 
Radio Association urged the need for different programmes on different wavelengths: 
“Just as every reader of the newspaper can read what he wishes and omit what he 
wishes, similarly it should be possible for the listener to tune in to highbrow music if he 
prefers it or a jazz band if he wishes” (Briggs 1995, 309-310). 

John Reith told the Crawford committee that he saw the BBC’s role as to the 
“maintenance of high standards, the provision of the best and rejection of the hurtful" 
(Gibbons, 58) and the Committee accepted Reith’s proposal, that “the Corporation 
should be a public institution, free from commercial pressures by continuing to be 
funded by licence fees, but also free from government interference” (Crisell, 18). 

The final report proposed that the BBC should be "established as a public corporation, 
as a trustee for the national interest of broadcasting” (Gibbons, 57) and that it should 
be used "for the general public interest and not for the benefit of powerful or rich 
interest groups” (Annan, 9). 

Like the Sykes report two years earlier, Crawford approved of the emphasis that the 
BBC was putting on quality but was also “wary of too much high brow material" and 
observed that the listener was "entitled to some latitude in the content - too much high 
brow would be unwise if it were more than the listener would be prepared to accept" 
(Gibbons, 58). 

In fact, as was later to be observed during the 1949 Beveridge enquiry: “broadcasting 
without listeners has no purpose at all" (Gibbons, 66). 

The Crawford Report was published on 5'h March 1926 and its recommendations were 
accepted by the Postmaster-General on 14lh July 1926 (Briggs 1995, 318), with the 
resulting charter creating the British Broadcasting Corporation on 1 st January 1927 for 
a period of 10 years (Briggs 1995, 327). It was decided that this new Corporation 
should be established under a Royal Charter instead of a statute so as to demonstrate 
that it was not just a puppet of the government (Briggs 1985, 90). 

2.6 The General Strike -1926 
The General Strike ran from 3rd to 12th May 1926 and quite significantly, took place 
between Crawford's report being published and it being accepted by the Postmaster-
General for implementation (Briggs 1995, 329). 

As all the newspaper printers were on strike, the BBC became the public’s only source 
of news about the strike and this it did by broadcasting news in 5 daily bulletins 
(Crisell, 19). 

11 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

During the strike, the Government was divided as to how to use the BBC - whether to 
use it as a propaganda tool to smash the strike orto leave it independent. Fortunately 
for the BBC, Prime Minister Stanley Baldwin felt that the latter was better and decided 
to "leave the BBC with a considerable measure of autonomy and independence" 
(Briggs 1995, 331). 

The company was, however, prohibited from making editorial comment on the strike 
(Wood, 33) and in fact, the Postmaster-General’s instruction not to editorialise on 
matters of public policy is still a condition of the BBC’s Royal Charter to this day 
(Gibbons, 41). 

Commenting on the Government’s attitude to the BBC during the strike, Reith, said 
that, although the BBC had been “for the government in the crisis", it was essential 
that it retained public confidence otherwise 3% years' work would have been wasted 
(Briggs 1995, 332). 

He also said that he saw the new Corporation as a logical successor to the Limited 
Company: “The policy of the BBC during its stewardship of the service had led 
logically and indeed inevitably to the creation of a Public Corporation” (Briggs 1995, 
267). 

12 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Chapter Three - The BBC As A Corporation 

3.1 From Company to Corporation -1927 
The final board meetings of the old BBC, held on 21s' October and 12th November 
1926, had the liquidation of the company as main item on the agenda but the question 
of the new Corporation's right to take over the manufacturing patents from the old 
Company was fiercely contended for many years (Briggs 1995, 352). 

As things turned out, the Company was not finally wound up until December 1929, at 
which time 1600 other manufacturers and 80 wireless dealers had joined the Big Six 
as shareholders, albeit in a very minor capacity (Briggs 1995, 352/366/368). 

In December 1926, the British Broadcasting Company Limited was dissolved as a 
broadcasting concern and was replaced by a Corporation operating under a Royal 
Charter, with Reith becoming its first Director General (Wood, 32). 

The new British Broadcasting Corporation was placed under the control of a board of 
governors - “persons of judgement and independence" but the terms of the Royal 
Charter make it quite clear that “ broadcasting was seen from the outset as an 
instrument for serving the interests of the government, rather than a means of 
providing an entertainment service” (Wood, 33). 

Under the terms of the new broadcasting licence, the Postmaster-General retained 
authority to approve wavelengths, heights of masts and hours of transmission, he was 
further invested with powers to take over or close down the BBC in case of emergency 
and during the General Strike of 1926, the BBC had been prohibited from making 
comment on the strike, or even reporting on the happenings in the country (Wood, 33). 

3.2 The “Reith Sunday” 
John Reith believed that it was God's will that he was in charge of British broadcasting 
and that the BBC's monopoly made it his duty to choose and broadcast the kind of 
programme he thought was good for the British public - rather than the kind of 
programmes the general public might have chosen for itself (Wood, 35) - a “blatant 
attempt by the BBC to try and “improve" its listeners rather than provide the kind of 
programmes that most of them wanted" (Crisell, 46). 

Whilst being a worthy ideal in principle, it was this very diet of dull, serious material 
which played straight into the hand of the European based stations who immediately 
set out to offer a lighter mood of music (Nichols, 11). 

3.3 BBC Expansion 
During Autumn and Winter 1923, the BBC built several local relay transmitters around 
the country and the first relayed national transmission took place in May 1924 (Briggs 
1995, 197-199). In the Summer of 1925, station 5XX was opened at Daventry. At the 
time, it was the biggest broadcast station in the world at 25Kw and also the first long 
wave station (Briggs 1995, 204). 

In 1927, a second Daventry station - 5GB - began broadcasting and became the 
world’s first to offer an alternative programme. In 1930, Daventry 5XX became known 
as the National programme and 5GB as the Regional programme (Briggs 1965, 27) 

13 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Unfortunately, it was clear to many - but not the BBC itself - that its standard diet of 
educational and worthy programmes was not really what the listening public wanted to 
hear. A ballot of listeners by the Daily Mail in 1927 showed that most people preferred 
to hear variety and concert programmes to symphonies and talks (Briggs 1965, 70). 

At the time of the Crawford committee, performers and artists had complained that 
their live shows were being adversely affected by radio broadcasts, saying that the 
“freshness of West End shows was blunted by the time they reached the provinces" 
and Rupert d'Oyly Carte had gone so far to completely refuse permission for Gilbert & 
Sullivan concerts to be broadcast (Briggs 1995, 314). 

This impasse was overcome to a certain extent in October 1928 when a new 
agreement with the General Theatre Corporation, enabled the BBC to broadcast 
fortnightly variety shows from the Palladium, which had been previously prohibited 
under an earlier agreement to protect artists’ rights from broadcasters (Briggs 1965, 
82). 

By the mid 1930s, BBC listeners in the UK were a more representative cross section 
of the population than they had been in the mid 1920s. In fact, by 1935 98% of the 
population were able to receive one BBC programme and 85% could choose between 
the national and Regional stations (Briggs 1965, 253). 

3.4 The Ullswater Committee & The New Charter - 1935/6 
The Ullswater committee was set up in April 1935 under Lord Ullswater, an ex¬ 
speaker of the House of Commons. Its purpose was to examine the position of the 
BBC and the renewal of its Royal Charter which was due to expire on 31 st December 
1936 (Briggs 1965, 481). 

The BBC told the committee that, as far as its programme policy was concerned, it 
had “aimed at providing a service somewhat ahead of what the public would demand 
were it possible for such demand to be made articulate and intelligible” (Briggs 1965 
482). 

Much of the evidence at the Ullswater committee was not "against the BBC but 
against broadcasting itself’ as contentious suggestions were made that all had been 
well with the British music industry before the advent of the BBC and that “Children's 
Hour broadcasts had destroyed the sale of children's books" (Briggs 1965, 492). 

The Ullswater Report was published on 16 March 1936 and stated that that “it had 
been widely recognised that the practice of excluding advertisements from broadcast 
programmes in this country is to the advantage of the listener" (Briggs 1965, 350). 

Most of the recommendations of the Ullswater Committee were accepted and the 
Charter was extended for 10 years without significant alteration (Briggs 1965, 511). 

14 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

3.5 The BBC Overseas 
Trial Empire broadcasts began in November 1927 from a special short wave station 
G5SW set up at the Marconi plant in Chelmsford (Briggs 1965, 372) and an 
international short wave station was built at Daventry in 1932, with the first worldwide 
broadcast being made on 25m December 1932 when King George V addressed his 
peoples across the Empire (Wood, 36). 

In October 1937 the Postmaster-General announced that the BBC would undertake 
broadcasts in languages other than English and on 3,a January 1938, the BBC 
commenced broadcasts in Arabic to counter Mussolini’s propaganda broadcasts to 
the Middle East from Radio Bari (Wood, 36). 

The BBC Latin American service began in March 1938 and from 27lb September 1938 
- the time of the Munich crisis - a nightly news bulletin was broadcast in French, 
German and Italian (Briggs 1965, 370) and unbeknown to most, under a secret 
agreement in July 1938, Reuters news agency agreed to transmit fabricated news 
prepared by the Foreign Office, with the intention of deceiving enemy and neutral 
nations (Wood, 50). 

During 1939, overseas and European services were expanded including dedicated 
services to Spain, Portugal and South Africa (Briggs 1965, 647) and by the end of 
World War II, the BBC had extended its services to broadcast in 43 different 
languages (Wood, 49). 

15 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Chapter Four - International Growth and Regulation 

4.1 Early Broadcasting In Europe 
By 1922, broadcasting stations had sprung up in Belgium, Germany, Spain, 
Czechoslovakia, Poland, Finland, Norway. France started test transmissions from the 
Eiffel Tower in 1922 (Nichols, 11) and, in October 1923, the German government 
“invented” the concept of state broadcasting under the auspices of the 
Reichspostminister as Station Berlin went on the air from the Voxhaus, Berlin on 29th 

of that month (Wood, 20). 

In 1925, Captain Leonard Plugge, who was later to become a major player in the 
establishment of early commercial radio, persuaded the London store Selfridges to 
sponsor a fashion talk broadcast from the Eiffel Tower station in Paris (Briggs 1965, 
351). 

During 1928-30, Sunday concerts sponsored by radio manufacturers were broadcast 
on Radio Hilversum, which could easily be picked up by listeners in Britain, but such 
commercial interests were short-lived, however, as the Dutch banned sponsored 
programmes in 1930 and Belgium followed suit in 1932 (Briggs 1965, 351/352). 

4.2 The IBU and the Geneva Conference - 1925/6 
With broadcasting becoming widespread across Europe, it became apparent that 
international regulation was necessary to avoid conflicts and a European framework 
for discussion was set up with a view to holding a conference 

The BBC, however, chose not to go to the 1924 Geneva Conference as Reith felt that 
establishing Esperanto as an international language seemed higher on the agenda 
than regulating broadcasting: “why not spread British thought in French or English, 
which are increasingly understood?" (Briggs 1995, 283-284). 

The BBC thought that a world broadcasting agreement would be more useful than a 
purely European one and also refused to go to the second Geneva conference, 
scheduled for April 1925, deciding instead to organise their own conference in London 
for March. Representatives from 10 countries attended the London Savoy Hill 
conference and the International Broadcasting Union (IBU) - or UIR (Union 
International de Radiophonie) - was officially formed, with its headquarters, somewhat 
ironically, to be based in Geneva (Briggs 1995, 287). 

The IBU constitution was drafted in Geneva on 3ra and 4,h of April 1925 and the BBC’s 
Charles Carpendale (who Reith had appointed as his deputy in 1923) was named as 
its first president (Briggs 1995, 288). 

The “Geneva Plan" for the allocation of wavelengths was drafted during 1925 and 
accepted in 1926, with Austria, Belgium, Denmark, France, Germany, Great Britain, 
Holland, Hungary, Ireland, Italy, Norway, Spain, Sweden and Switzerland all signing 
up to it (Briggs 1995, 290). 

16 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Altitudes 

4.3 The Washington Conference -1927 
The Washington Agreement of November 1927 was the first fully international Radio 
Telegraphic Convention since 1912 and, as such, had a lot of catching up to do with 
the advancing in broadcasting in the previous 15 years. 

The Washington agreement merely allowed for the 80 contracting countries to “assign 
any frequency and any type of wave to stations in their territory upon the sole 
condition that no interference with any service of another country will result therefrom" 
(Briggs 1965, 340). 

4.4 The Prague Conference -1929 
In 1929 a conference of governments in Prague established the first European 
broadcasting framework but the ensuing Prague Protocol was “neither the interest of 
the engineer nor of the broadcaster, but the authority of governments’’ (Briggs 1965, 
343). 

4.5 The Madrid Conference -1932 
The 4,h International Radio Telegraphic Convention held in Madrid in September 1932 
complicated things. Russia and France refused to comply with the general consensus 
regarding wavelength allocation and no real progress was made. The smaller counties 
left the conference particularly disgruntled (Briggs 1965, 343). 

4.6 IBC and Radio Normandy 
By the early thirties, the BBC had already managed to get itself involved in a cross 
border broadcasting dispute - with a small station that had been set up in a 
Benedictine monastery in Fécamp, northern France. 

Captain Plugge - a late twenties adventurer - discovered and quickly took over this 
amateur enterprise and transformed it into “Radio Normandy", with the express 
intention of beaming radio programmes to southern England (Nichols, 15). 

From this small start, he set up the rather grandiosely named “International 
Broadcasting Company", commonly referred to as “IBC”, to sell American style on-air 
advertising and, by 1931, Radio Normandy was broadcasting popular music 
programmes to England every night between midnight and 3 am (Nichols, 15). 

IBC went on to bombard Britain with English language programmes from a number of 
radio stations spread out all over the continent, namely: Radio Toulouse, Radio Paris 
(both 1931), Radio Rome (1932) (Gifford, 126) and in May 1933, first offered the 
chance to advertise on Luxembourg, with its first sponsored programmes for British 
listeners being planned for Sunday 4 June, on 1191 metres (Nichols, 22). 

The BBC were horrified at this prospect, and their campaign against Radio 
Luxembourg intensified. They found an ally in the British press who also saw the IBC 
and Radio Luxembourg as a threat to their own advertising revenue and a 
concentrated campaign was launched to boycott Radio Luxembourg which was to be 
maintained for almost 50 years (Nichols, 24). 

17 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

4.7 French Government Policy 
Radio Paris was taken over by the French government in April 1933, and sponsoring 
stopped in November and Radio Toulouse had controls imposed upon it in July 1933 
but a new French commercial long wave station - Poste Parisien - began broadcasting 
commercial programmes in English in November 1933 and was followed by Radio 
Lyons in 1936 (Briggs 1965, 365). 

Repeated efforts by the BBC to persuade the French governments of the 1930s to 
control commercial broadcasting from their soil all failed 

In 1934, the French Ministry of Posts and Telegraphs sent warning letters to stop 
English advertising programmes, without any success and, in 1937, the same Ministry 
admitted that taxes imposed by the French government to act as a deterrent had been 
easily evaded (Briggs 1965, 365). 

In December 1937, it was reported that the Chautemps government was about to 
prohibit all English sponsored programmes but, in January 1938, Chautemps resigned 
and the new Minister of Posts and Telegraphs did not seek to follow this matter up 
(Briggs 1965, 365). 

Other countries however, were becoming more amenable to BBC pressure - including 
Austria, Denmark, Hungary, Yugoslavia, and Germany in 1936 and, by spring 1939, 
Luxembourg and the French pirate stations were the only ones still broadcasting 
advertising programmes to Britain.(Briggs 1965, 366). 

Against the backdrop of impending war, the BBC's battle against foreign commercial 
broadcasting lost some of its sting and the last unsuccessful international attempt to 
deal with it was made at the World Telecommunications Conference at Cairo in 1938, 
when all the participants at the Madrid Conference were present, along with 
representatives of nine new countries (Briggs 1965, 366). 

18 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Chapter Five - Radio Luxembourg 

5.1 Early Days- 1920-1931 
What eventually came to be know as “Radio Luxembourg” originated from a group of 
wireless enthusiasts - the Amis de TSF (Telegraphie Sans Fils) - who used to meet in 
the Cafe Jacoby in Luxembourg town during 1920 (Nichols, 12). 

One of them, a radio electrician called Francois Anen, set up a 100-watt transmitter in 
a house in Rue Beaumont in 1924 and, by 1926, this early set up had begun to 
transmit broadcasts of military concerts from the Place d'Armes, and various 
theatrical pieces in Luxembourg dialect (Nichols, 13). 

Henri Etienne, ex-editor of radio newspaper L'Antenne proposed a proper radio 
service in Luxembourg using French and Belgian capital and, aided by Luxembourg 
entrepreneur Raoul Fernandez, he negotiated with the Luxembourg government and 
Post Office, forming in 1928 the Société d’Etudes Radiophoniques. 

The company had a capital of 280,000 Belgian Francs with himself and Francois Anen 
as principals along with a group of Paris businessmen. The Société was recognised 
and given legal status on 19th December 1929 and the station in Rue Beaumont 
ceased transmission in January 1930 (Nichols, 13). 

In August 1930, the Société was awarded a government broadcasting charter which 
ran to 18 articles but were not quite as restrictive as those operated by the BBC, 
calling simply for programmes which were “intellectual and educational as well as of 
general interest” (Nichols, 13). 

“La station aura pour objet l'émission et la diffusion de sons et d'images d'après un 
programme d'un niveau intellectuel élevé, ainsi que de nouvelles et d'informations 
d'order générale et particulier” (Lux 1931, 825). 

(Translation: The object of the station is the broadcast of sounds and images 
according to a programme of a raised intellectual level, as well as general news and 
information.) 

However, more significantly for the rest of Europe - and the UK in particular - the 
charter also allowed for foreign language broadcasts (Nichols, 13). 

“Les émissions se feront en langage clair, et suivant les besoins en patois 
luxembourgeois ou dans une langue étrangère autorisée par la commission de 
surveillance" (Lux 1931, 825). 

(Translation: Broadcasts will be in clear language and, according to requirements, will 
be in Luxembourg dialect or a foreign language as authorised by the watchdog 
commission.) 

But the main point of contention was the fact that advertising was to be allowed: 

“Il est toutefois permis au concessionnaire de faire de la publicité dans les limites à 
fixer par l’administration des postes et télégraphes” (Lux 1931, 825). 

19 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

(Translation: The concession holder is, however, permitted to broadcast advertising 
within limits to be fixed by the post and telegraph administration.) 

The concession was to be a monopoly to run for 25 years and the agreement was 
signed on 29lh September 1930 by the Luxembourg government and the Société 
(Nichols, 14). 

In June 1931, the Société d'Etudes was replaced by a new and larger organisation 
which took over all existing contracts with the Luxembourg government and at 15 
million French Francs, had a much larger share capital of 15 million French Francs 
(Nichols, 13). 

The new company, Compagnie Luxembourgeoise de Radiodiffusion (CLR) had the 
largest shareholding and the second largest was held by the Banque de Paris et Pays-
Bas, which went against the concession from the Luxembourg government requiring 
the board of directors to contain a majority of Luxembourg nationals (Nichols, 13) -
(for further details of share holders, see Appendix 3). 

5.2 British Representations 
The BBC was alarmed at this obvious foreign influence that had acquired the 
proposed Luxembourg station and even more so that its proposed 100 kilowatts were 
more than enough power to cover Luxembourg and that the station intended to 
broadcast to other countries. With its long reach, the Luxembourg station could easily 
beam its transmissions as far as the UK and would therefore threaten the BBC's own 
broadcasting monopoly in the UK (Nichols, 14). 

Knowing the congestion that had already been experienced in the long wave band, 
coupled with the memories of the hard diplomatic bargaining that had already taken 
place at the IBU regarding particular wavelengths, the BBC asked the Post Office to 
write to Luxembourg to express concern over its future plans (Briggs 1965, 353). 

These representations were followed up in January 1932, when Charles Carpendale 
wrote, via the IBU, to Tabouis, his Vice-President, who was involved in Radio Paris 
and the Compagnie Générale de Télégraphie Sans Fil. 

He pointed out that the BBC had not protested against English advertising from Radio 
Paris, Radio Toulouse, and Radio Normandy because these were French stations and 
their "employment for non-French purposes was more or less exceptional” but that 
Luxembourg was a different matter as its main object was to “broadcast advertising 
programmes to neighbouring countries, particularly those which do not allow 
advertising in their own national programmes” and that it was a dangerous precedent 
which might allow other powerful financial groups across Europe to freely broadcast 
their opinions (Briggs 1965, 354). 

Tabouis, however, decided not to exert any of his obvious influence and instead chose 
to hide behind the sovereignty of Luxembourg after all, “what could the IBU do against 
a sovereign state?" (Briggs 1965, 355). 

20 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Luxembourg's case, however, was not helped when, in May 1932, the British Post 
Office complained, backed up by the Air Ministry, that the test transmissions on 1250 
metres “were interfering with British aircraft wireless signals” as well as infringing the 
Washington Convention (Briggs 1965, 355). 

5.3 The Montreux Convention & An Offer Of Co-operation - 1932 
Finally in June 1932, the IBU unanimously adopted a resolution at its Montreux 
convention, condemning Radio Luxembourg's 'piracy' of a long wave and in May 1933, 
two important IBU resolutions were passed, on the initiative of the BBC: 

- against Radio Normandy: 

“the systematic diffusion of programmes or messages, which are specifically intended 
for listeners in another country and which have been the object of a protest by the 
broadcasting organisation of that country, constitutes an "inadmissible" act from the 
point of view of good international relationsfBnggs 1965, 366). 

and against the projected Radio Luxembourg: 

“the Union cannot sympathise with any type of programme which is essentially based 
on the idea of commercial advertising in the international field” (Briggs 1965, 366). 

Not surprisingly after these resolutions, Luxembourg's formal request for a long wave 
frequency was turned down at the Brussels and Lucerne conferences. 

After this resolution, the Luxembourg government itself sent conciliatory replies to the 
IBU and Britain on behalf of CLR with a number of compromise proposals in an effort 
to win British support (Briggs 1965, 355). 

In September 1932, Tabouis suggested that Radio Luxembourg as a “neutral and 
impartial station" could become “one of the essential elements in that European co¬ 
operation which the IBU had always desired”, conveniently omitting to sponsored 
programmes in any way (Briggs 1965, 356). 

Carpendale met representatives of CLR in London in January 1933 and it was 
suggested that the BBC might be represented on an international advisory board 
consisting of several members per country, German and Dutch broadcasters having 
already expressed an interest (Briggs 1965, 356). 

CLR pointed out that unless the BBC participated in the venture, “advertising interests 
would be completely free to counter the BBC advertising and Sunday policies very 
effectively indeed” (Briggs 1965, 356) 

Significantly, the BBC chose against following this particular line of action and instead, 
made preparations to resist the Luxembourg station when it finally went on air by all 
means possible. 

21 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Before Radio Luxembourg went on the air in the spring of 1933, the BBC had already 
taken steps to alter its programming to minimise the advantage offered to advertisers 
from foreign stations. It lengthened the hours of broadcasting on Sundays to include 
transmissions between 12.30 and 3 p.m. but did not change the content of the 
programmes, therefore leaving Sunday variety and dance bands to Radio Paris and 
Radio Normandy (Briggs 1965, 361). 

5.4 Luxembourg Goes on Air - 1933 
In January 1933, the Luxembourg 200 kilowatt transmitter began test transmissions on 
1185m long wave, switching to 1191 metres on 15th March 1933 (Nichols, 19). 

The BBC immediately complained again that this was in contravention of the 1932 
Montreux Resolution and article 5 of the 1927 Washington Conference, where 
Luxembourg had not been allocated a Long Wave frequency, but 223 metres and 
230.6 metres in the Medium Waveband. The BBC further contested that Luxembourg 
was “pirating a Long Wave frequency for a country too small to need it and forcing 
advertising into Great Britain” (Nichols, 19). 

On 3rd December 1933, Radio Luxembourg began its English language Sunday 
programmes, playing light, popular music in direct contrast and competition to the 
BBC’s drab “Reith Sunday ”, the first broadcast being the Bush Radio Concert (Gifford 
57). 

From this point, the station built up its programming and went on to broadcast 
programmes destined for a different country each evening from 7pm to 11pm, with a 
mixture of light music, weather forecast, symphony music and news in the relevant 
language: 

Monday - Italy, Tuesday - Belgium, Wednesday - Luxembourg, Thursday -
Germany, Friday - Holland, Saturday - France, Sunday - Britain (Nichols, 19). 

5.5 UK Press Embargo - 1933 
In the UK, the BBC-instigated press embargo on Radio Luxembourg - playing on the 
fear that newspapers’ own advertising revenues would also be affected by the new 
station - was an almost total success. With the exception of the Sunday Referee, the 
Newspaper Publishers Association had placed a total ban on information concerning 
Radio Luxembourg and Radio Normandy (Nichols, 28). 

The Sunday Referee newspaper was expelled from the Newspaper Proprietors’ 
Association in February 1933 for its continued association with Radio Luxembourg 
(Briggs 1965, 361). 

Despite this media blackout, radio audiences grew and, as the commercial stations 
became more popular, their advertising rates rose to quite substantial sums which 
enabled them to offer attractive sums to big name stars to tempt them away from the 
BBC (Nichols, 28). 

22 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

The first of these was Christopher Stone, who had been a BBC compere since 1927. 
At that time, BBC announcers were still not permitted to descend to a personal level 
with the listeners and Stone’s style of presentation was already markedly more 
relaxed than anyone else on BBC radio. The Luxembourg announcers would address 
their listeners as individuals and used the “voice-over” technique for introducing music, 
as opposed to the clipped BBC method of leaving a second or two of “dead air” 
between music and speech (Nichols, 30). 

From very early on in 1934 it was clear that the BBC was suffering as a result of Radio 
Luxembourg's output and they engaged further diplomatic assistance from the Foreign 
Office, most of whose protests were based around the IBU resolutions of 1933 
concerning transmissions in a foreign language. Unfortunately for them, the French 
government was reluctant to voice their support since the station was controlled by 
some fairly heavyweight French interests and the new Nazi government in Germany 
were keen to secure the use of Luxembourg's giant transmitter for their own purposes 
(Nichols, 30). 

5.6 The Lucerne Conference -1933 
In the face of huge political pressure from the BBC and the British government, 
Luxembourg agreed to postpone its first UK advertising in the hope that this might 
help its case for official recognition of its right to a long wave frequency. 

Unfortunately, the 1933 IBU conference in Lucerne agreed that Luxembourg was far 
too small to justify the allocation of a Long Wave frequency and instead offered only a 
medium wave frequency in the resulting convention which also stated that: 

“the systematic diffusion of programmes or communications specially intended for 
listeners in another country and which have been the subject of a protest by the 
broadcasting organisation or organisations of such country constitutes an inadmissible 
act from the point of view of good international relations" (Nichols, 25). 

An agreement was eventually reached but 8 of the 35 participating countries refused 
to sign the draft altogether and another 19 expressed reservations about particular 
wavelengths (Briggs 1965, 348). 

Luxembourg refused to sign the Lucerne convention and on 15th January 1934 - just 
24 hours after the Lucerne plan came into effect - Radio Luxembourg seized the 1304 
meters frequency that had been allocated to Warsaw but not taken up (Nichols, 25). 

Protests from the British Post Office, the Foreign Office and the IBU all failed as the 
Luxembourg Prime Minister repeatedly said that as it was a private organisation, there 
was "nothing he either could do or wished to do to stop CLR from conducting its affairs 
in its own way" (Briggs 1965, 366). 

5.7 Concerted Efforts By The BBC - 1934 
As international support for the campaign against Radio Luxembourg dwindled, the 
BBC turned their attentions homewards and banned Christopher Stone from their 
airwaves from the end of August 1934. They also went on to threaten other artists 
such as Stanley Holloway and Flanagan & Allen as well (Nichols, 31). 

23 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

The BBC then contacted the British Phonographic Industry, (forerunners of the 
Performing Rights Society), who were responsible for collecting royalty money from 
radio stations every time they played a record, and suggested to them that, due to the 
advertising revenue, Radio Luxembourg was richer than other radio stations. On 17th 
September 1934, the BPI raised Radio Luxembourg’s fee quite considerably to a fee 
of 10 shillings for each record it played (Nichols, 27). 

But by now the audiences were substantial and advertising revenue was 
correspondingly high, which led to an immediate expansion in Radio Luxembourg's 
English service with an extra hour of programmes on Thursday, Friday and Saturday 
and, surprisingly, a continued appearance by big-name artists who were seemingly 
willing to risk the displeasure of the BBC (Nichols, 33). 

5.8 Differing Styles And Audiences 
The Post Office Archives from 1935 show that one out of two of the British listeners 
interviewed listened to Radio Luxembourg regularly on Sundays but that on weekdays 
the figure dropped to 11 per cent. The BBC weekday service remained more popular 
than that of all foreign commercial stations combined, and British listening to foreign 
stations reached its peak when none of the Corporation's stations was transmitting. 

In 1935 a new magazine called Radio Pictorial was launched. It covered specifically 
the continental commercial stations like Luxembourg and Normandy, with programme 
schedules, full length features about the stars, the stations themselves and 
photographs of the announcers. This was the kind of publicity which commercial 
stations had so far been denied by the British press and was just what they needed to 
establish a strong following (Nichols, 35). 

To capitalise on its ever growing following, Radio Luxembourg struck a deal with Irving 
Harris of Western Electric to allow it to broadcast programmes based principally on 
movies - mainly RCA output and mainly films which had yet to go on general release. 

This was at the time when film companies were entering one of the most flamboyant 
periods of Hollywood hype and the station bombarded listeners with information about 
their favourite stars all day long on a Sunday which was a sure-fire bet to win listeners 
over from the BBC (Nichols, 37). 

In contrast, BBC programmes didn't start until 10.15 on Sunday mornings and began 
with church services and lectures of a character-building nature throughout the day. 
Light entertainment and popular music were not allowed until after 7 p.m. at night, by 
which time the radio audience had already made their programme choice for the day 
(Nichols, 38). 

However, in October of 1936 the Cadbury chocolate company found that, when the 
BBC did include light entertainment on a Sunday evening, the letters they received 
from listeners to their sponsored programme on Luxembourg dropped from 25,000 to 
just 10,000, clearly showing that the success of Radio Luxembourg's programming 
policy was due almost entirely to the BBC's reluctance to give the listeners what they 
wanted (Nichols, 38). 

24 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Advertisers and artists flocked to Radio Luxembourg and the advertising was so 
profitable that sponsors could easily pay their artists a great deal more than the BBC 
could possibly manage. By 1937 it was clear that the BBC policy of banning people 
who appeared on Radio Luxembourg was doing more harm to the BBC itself than to 
anyone else (Nichols, 43). 

Throughout 1935, 1936 and early 1937, Britain continued to make diplomatic 
representations to the Luxembourg government, who continually pointed out that since 
the concession to the CLR expressly sanctioned foreign-language broadcasts and 
advertising, little action could be taken to prevent them. After almost six years of 
diplomatic protests, in late 1937 the British Ambassador in Belgium concluded that no 
useful purpose would be served by further representations and from the beginning of 
1938 the BBC no longer tried to shut down Radio Luxembourg (Nichols, 45). 

5.9 A Short-lived Peace Followed By War - 1938/9 
After the 1938 Cairo conference, there was considerable feeling that efforts to destroy 
foreign commercial broadcasting were, in the Postmaster-General’s own words, “very 
unpopular and achieving no results”. Britain, with its large home market and its public 
service system of broadcasting was the only country which had this particular problem 
and the arguments for abandoning existing policy were carefully rehearsed and 
canvassed (Briggs 1965, 368). 

At the last pre-war international conference, the European Broadcasting Conference 
at Montreux in spring 1939, the Post Office delegates were instructed not to raise the 
advertising question and, if consulted by other delegations, were to discourage them 
also from raising it (Briggs 1965, 368). 

After this, the British began to come round to the idea that that it would be better to 
make use of Radio Luxembourg rather than to continue to seek to destroy it and, in 
September 1938, the previously unthinkable step was taken of providing Radio 
Luxembourg with recordings of Chamberlain's speecn on the Munich crisis. This was 
later followed up with the re-broadcasting of other speeches by Chamberlain in 
December 1938 and March 1939 (Briggs 1965, 369). 

By 1938, it had become quite clear that Radio Luxembourg’s peak audience was on 
Sunday afternoons, Radio Normandy’s during early evening and Radio Lyon’s in the 
late evening (Nichols, 47). All stations except Toulouse had their peak audience on 
Sundays, largely thanks to the fact that most people ignored the BBC whenever there 
was an alternative available although this seems to have made little impression on the 
BBC (Nichols, 47). 

By late 1938, Radio Luxembourg had four million listeners which was almost double 
the number of listeners to all the other continental stations and almost double the BBC 
peak audience of just over two million (Nichols, 47). 

Unfortunately the continental radio stations began to go off the air at the very peak of 
their popularity as war broke out in Europe in 1939. The German propaganda machine 
rushed to take over the three 600-foot masts at Junglinster, which they would later use 
to relay the “Lord Haw Haw” transmissions aimed at demoralising listeners in Britain 
(Nichols, 53). 

25 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Chapter Six - After The War 

6.1 Luxembourg Recovers 
The retreating Germans tried to dynamite the Radio Luxembourg transmitter to 
prevent it falling into the hands of the allies. This was unsuccessful, however, and the 
station was captured intact and immediately turned into a German language 
propaganda station seeking to create confusion behind enemy lines (Briggs 1985, 
236). 

CLR retook control of the station from the Allied forces in November 1945 and on 12lh 

November, Radio Luxembourg returned to the airwaves as a commercial station - this 
time on the medium wavelength it had been allocated, with its early content based on 
material that had been hidden from the Germans, continued its pre-war populist music 
format (Nichols, 59/61). 

In 1948, Teddy Johnson presented the first "Top Twenty" programme on Radio 
Luxembourg - the first chart show in the world - and this set the tone for 
Luxembourg’s pop music broadcasts for many years to come. Top name guests and 
presenters recorded material in the London studio to complement shows presented by 
personality DJs in the Grand Duchy (Nichols, 67). 

CLR became CLT in 1959 and operated its broadcasting concern under the new 
trading name of RTL - Radio an Televisioun Letzebuerg, which included, for the first 
time, three hours of radio in Luxembourgish per day (RTL Website). 

The English service of Radio Luxembourg was at its peak in the 50s and early 60s, 
when some of its presenters became bigger names than the music performers 
themselves and the Station maintained its international appeal by broadcasting in 
several main European languages throughout the day, with the English service 
running daily from 7pm to 2am (Alldis, 55/65). 

6.2 Post-war BBC 
The BBC also re-established itself after the war, with the wartime General Forces 
Programme being replaced by the Light Programme in 1945 and the “highbrow” Third 
Programme starting up in September 1946 (Briggs 1985, 243). 

The new labour government of 1946 renewed the BBC’s charter and licence for five 
years without consulting a committee of enquiry (Crisell, 64) and the newly elected 
Conservative government of 1951 purely renewed the licence until 1962 (Crisell 76). 

The Conservative Government’s Television Act of 1954 ended the BBC’s TV 
monopoly with the establishment of the Independent Television Association and 
commercial television went on the air on 22 nd September 1955 (Briggs 1985, 287). 

6.3 Pirate Radio and Radio One 
Despite this inconvenience on the TV front, things seemed to run very smoothly in the 
domain of radio for both the BBC and Radio Luxembourg until 1964, when offshore 
pirate radio stations began transmitting commercial pop music broadcasts to the UK. 

26 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Radio Caroline went on the air on 26th March 1964, broadcasting from a former 
passenger ferry moored in international waters off Felixstowe. The new station was so 
popular that it received 20,000 fan letters during its first ten days of broadcasting alone 
(Baron, 38). 

On 24"' December 1964, Radio London started regular transmissions from a ship 
moored in the Thames Estuary and Radio City, Radio King, Radio Essex and Radio 
Scotland all joined the melde during 1965 (Baron 42). 

As had happened in the 1930s, both the government and the BBC were appalled and 
the newly returned Wilson Labour government brought in the Marine, etc Broadcasting 
(Offences) Act which became law on 15,h August 1967, removing the majority of the 
pirates from the airwaves (Baron, 44). 

However, this time a lesson had been learnt as a National Opinion Poll from 1966 
showed that around 45% of the British population listened to either an off-shore station 
or Radio Luxembourg during the week, with Luxembourg, Radio Caroline and Radio 
London each claiming in excess of 8 million listeners (Baron, 45). 

Some 45 years after its formation, the BBC finally realised that the market for popular 
music broadcasting in the UK was still waiting to be tapped. A reshuffle of BBC 
services in 1967 finally recognised this with the launch in September of Radio 1 - a 
national pop music station. 

In order to man the station, the BBC took on many of the former pirate DJs and also 
attracted several ex-Luxembourg personalities. 

To complement the new look BBC radio package, the Light Programme was renamed 
Radio 2, the Third Programme Radio 3 and the Home Service became Radio 4 

These developments also drove Radio Luxembourg to change its traditional format of 
pre-recorded shows by guest presenters by switching to an “all live” format with a full 
team of DJs stationed in the Grand Duchy. 

6.4 Independent Local Radio 
In 1972, the Heath Conservative government introduced the Broadcasting Act, which 
allowed for the licensing of the first five independent local radio stations - the first of 
these, LBC, went on air on 8th October 1973 (Carter, 5). 

By the mid eighties, the number of licensed ILR stations had snowballed and ILR was 
further enhanced by new Home Office plans in 1989 which established a new Radio 
Authority and allowed for an increase in local and “incrementar stations (Carter, 6). 

Incremental stations = “specifically designed to allow new community, ethnic and 
special interest stations to be developed in existing ILR areas ’ eg Jazz FM which 
satisfies alternative music tastes in the same areas of operation as other local and 
regional stations. 

27 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

This has now led to practically every major town and city having one and sometimes 
two local commercial stations as well as being served by BBC local FM stations, which 
began in the late sixties to replace the old Regional MW Services (Briggs 1985, 347). 

In 1992 the first national commercial radio stations - Classic FM and Virgin Radio -
went on the air in the UK with a third - Talk Radio - being licensed in 1994 and the 
number of ILR stations rising to 219 by the end of 1998 (Carter, 7). 

6.5 Deregulation in Luxembourg 
In 1982 the Luxembourg government passed a law installing Luxemburgish as the 
official national language in the place of French and German as had previously been 
the case 

Since the formation of the EC and the ensuing increasing European integration, the 
whole question of safeguarding of the Luxemburgish identity has become increasingly 
important to the Luxembourg government - particularly because of the high proportion 
of foreigners who have settled (and still settle) in the Grand Duchy (example: 50,000 
Portuguese in a total national population of 350,000). 

In 1991, the Luxembourg government passed a new law, the “Loi du 27 juillet 1991 
sur les médias électroniques", which effectively ended RTL/CLT’s monopoly and 
allowed private companies to apply for radio licences. 

“La présente loi vise á assurer dans le domaine des médias électroniques, l'exercice 
du libre accès de la population du Grand Duché à une multitude de sources 
d'information et de divertissement, en garantissant la liberté d'expression et 
d'information ainsi que le droit de reçevoir et de retransmettre sur le territoire du 
Grand Duché tous les programmes conformes aux dispositions légales" (Mém.A-47 
du 30 juillet 1991, p972 doc.pari.3396). 

(Translation: This law aims to ensure in the area of electronic media, the free access for the 
population of the Grand Duchy to a multitude of sources of information and entertainment while 
guaranteeing freedom of expression and information as well as the right to receive and relay all 
legally conforming programmes within the territory of the Grand Duchy.) 

However, this new move had as much to do with a desire to combat the small pirate 
stations that had sprung across the country during the 1980s as to keep in line with 
the general tendency across Europe towards deregulation of the airwaves: 

“Avant l'entrée en vigeur de la nouvelle loi du 27 juillet 1991 sur les médias 
électroniques, l'offre de programmes luxembourgeois était particuliérement pauvre. 
Mais la pauvreté de l'offre purement luxembougroise laissait à partir de la fin des 
années 80, un vaste champ libre aux émetteurs non autorisés qui venaient et 
disparaissaient dans le désordre" (Ministère d'Etat, 11). 

(Translation: Prior to the coming into force of the new law of 27th July 1991 regarding electronic 
media, the amount of Luxemburgish programmes on offer was very poor But this poorness of 
availability of pure Luxemburgish content had allowed by the end of the 1980s a wide variety of 
unauthorised broadcasters to come and go in the disorder.) 

28 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

On 2nd November 1992, the Radio Luxembourg format changed its look forever with 
the extension of the German language service to 24 hours a day under the new 
station identity “RTL Radio - Die Größten Oldies”, with broadcasts available 
throughout Germany on cable and Europe-wide over the Astra satellite (Bodinus 
website). 

6.6 The Current Situation In Luxembourg. 
When RTL finally decided to drop the English language international service - and 
modify the parallel German service - at the end of 1992, the language mix of radio 
across the Grand Duchy was changed considerably. Six new national stations were 
licensed: 

RTL Radio Letzebuerg - national Luxemburgish general entertainment station 
Den Neie Radio - alternative general content 
Eldoradio - music for young people 
Radio ARA - minority groups 
Radio Latina - mainly immigrant population (Portuguese, French, Italian, 
Spanish) 
Honnert 7: de Soziokulturelle Radio - mainly speech and cultural issues 

all of which - with the exception of Radio Latina - broadcast purely in Luxemburgish 
and, of the additional 15 local and regional FM stations that have been licensed, only 
two currently broadcast in English to meet the demands of the local expatriate 
population who work in the Grand Duchy's numerous foreign banks and European 
Institutions and those European listeners wishing to practice their English. 

Sunshine Radio 102 2FM broadcasts from Limpertsberg in the capital and has a very 
“American sound" with a high proportion of US soft rock music and American accented 
presenters. 

The one station in Luxembourg that still reflects the multilingual, multinational 
traditions of the “old” Radio Luxembourg is Radio WAKY 107FM, part of the French 
Europe 2 network, broadcasting from Hesperange, to the south of the city. 

Radio WAKY has a broadcasting schedule which carries radio shows in French, 
English and Luxemburgish at particular times of the day and also continues the Radio 
Luxembourg tradition at weekends with a European Top 20 as well as sports and rock 
history programmes. 

6.7 RTL - Big In Europe 
RTL has not, however, been idle in the modern world of radio and TV broadcasting. 
CLT, its managing company, has merged with the German giant UFA and now 
operates many TV and radio stations broadcasting in German, French and Dutch. It 
also holds sizeable interests in other media groups, including, somewhat ironically, 
Atlantic 252 - a commercial radio station based in Ireland which broadcasts music 
programmes on long wave across the UK. 

29 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Chapter Seven - A Critical Analysis 

Although having remained distinctly different organisations, there are many similarities 
to be found in the histories of the BBC and RTL I Radio Luxembourg - for example, 
both started off as private independent companies with national broadcasting 
monopolies guaranteed by government. 

However the feeling in Britain was that, as broadcasting became more widespread 
and powerful, it was necessary to keep the industry under close government control 
and thus the BBC was transformed into a public corporation, with the threat of 
government seizure hanging over it if it did not conform to certain guidelines. 

7.1 Could The BBC Have Continued To Use Advertising? 
The BBC had sparred with the idea of advertising during its days as a limited company 
and had, indeed, often broadcast "sponsored” programmes. However, this was never 
the norm and, following on from the Crawford Report, the Royal Charter assured the 
BBC’s financing through licence fees alone and meant that the apparently “low brow” 
aspect of advertising was conveniently kept out of British-based radio broadcasting for 
almost fifty years. 

Many long running wrangles could indeed have been avoided or lessened had the 
BBC continued using advertising. Licence fraud has always been commonplace in the 
UK - a crime that simply would not exist had the BBC been funded from its inception 
by advertising revenue. 

It is also arguable that the BBC’s programme content would have been more popular 
among a larger cross section of listeners had the Corporation’s income depended on 
the number of listeners tuning in. 

Advertisers pay the highest rates for slots during the most listened to programmes so 
the “Reith Sunday”, for example, would have had a very hard job to attract any 
significant sponsors. 

Radio Luxembourg's highly popular sponsored shows, which played mainly popular 
music, prove that audiences will always tune in to what they want to listen to, rather 
than what they are told they ought to listen to. 

The problem with being dependent on advertising revenue - as was often pointed out 
by the various Government committees of enquiry and Charles Carpendale of the 
BBC and IBU - is that the broadcaster can be subject to pressure - be it direct or 
indirect - from the advertiser which could, therefore, threaten the integrity and 
independence of the station. 

A very recent example of this would be ITV’s decision to discontinue News at Ten so 
as to allow popular films and dramas to be broadcast uninterrupted after the 9pm 
watershed. While the broadcaster has maintained that this move is for the benefit of 
the viewer, it could be also be argued that such an arrangement would also attract 
better advertising deals for the commercial breaks during these programmes 

30 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

As far back as 1939, the possibility of allowing advertising was already being mooted 
by some key government figures. 

The Postmaster-General intimated that "if and when sponsored broadcasting was 
permitted, it would be undertaken by the BBC under state control” while Sir Robert 
Vansittart of the Foreign Office thought that “Britain might actually sponsor advertising 
stations abroad from which British programmes could be disseminated” (Briggs 1965, 
368). 

The Secretary of State for Air, Sir Kingsley Wood, was in favour of commercial 
broadcasting from within the UK and the Treasury hinted that “the BBC's licence 
revenue was becoming insufficient to cover the amount required for the future 
development of television and overseas broadcasting and that different ways for 
financing broadcasting might have to be considered” (Briggs 1965, 368). 

It could be argued that the BBC always did carry advertising of a sort as it always 
used to advertise its own publications and products. 

It is interesting to note that, 60 years on, the Treasury’s observations have now 
become a reality as, in the modern world of international satellite television, the BBC 
has finally succumbed to the world of big business and their new channels do carry 
commercial advertising - as further examined in section 7.9 - “The BBC - A Full 
Circle..?”. 

7.2 Why Did Luxembourg Target British Audiences? 
Luxembourg realised right from the start that it would have to rely heavily on 
advertising revenue and would need to broadcast across a wide area in order to be 
able to attract the right type of sponsors. 

The station broadcast to various European countries on different days of the week but 
it reserved its prime time entertainment - that broadcast on a Sunday - for the United 
Kingdom. 

In the late twenties and early thirties most of Europe was in economic depression and 
both of Luxembourg’s powerful neighbours - Germany and France - were arguably 
still in the process of rebuilding after the first world war. This meant that Britain, whose 
infrastructure had been left virtually intact after the conflict, would have been a better 
source of corporate backing and sponsorship. 

7.3 A Question of National Culture? 
Luxembourg’s chequered history of constant domination by and alliance with its more 
powerful neighbours - France, Germany/Prussia, Austria, Belgium and the 
Netherlands all at various times - more or less dictated that any new technological 
venture would have a multinational slant to it. 

Post WW1 Luxembourg had been liberated from the German invaders but was in a 
poor financial state: “the old German alignment gone, coveted by Belgium, treated 
cavalierly by the great powers, its old markets closed to it” (Newcomer, 239). 

31 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Under these constrictive circumstances, Luxembourg entered into an economic union 
with Belgium in 1922 - the "Union Economique Belgo-Luxembourgeoise” - a state of 
affairs that was to remain in place until the advent of the Euro in 1998, 

The early, small scale attempts at organising a radio station in Luxembourg had 
shown that the necessary capital wasn’t available from sources within the Grand 
Duchy alone and the injection of French and Belgian capital demonstrated right from 
the outset that this would clearly be a cross border affair. As the shape and size of the 
Grand Duchy had been constantly adjusted throughout the ages, “cross border" was a 
concept that the Luxembourgers had become very familiar with. 

In his history of the Grand Duchy, James Newcomer observes that, despite a rural 
existence that had persisted for centuries, the Luxembourger was “wonderfully 
adaptable to twentieth century life" (Newcomer, 4-6) and that they “do not shirk the 
effort, are tenacious in everything and have a wide awake cleverness that enables 
them to adapt themselves to the most varied conditions" (Newcomer, 15). 

The nation that Napoleon had written off as “squareheads” (Newcomer, 5) ironically 
went on to monopolise the airwaves across most of the area that the “little corporal" 
himself had conquered some 150 years before. 

So when the opportunity appeared to capitalise on the strength of the 200Kw 
Luxembourg transmitter to make money out of other countries, the Luxembourgers 
were up to the task, stretching the terms of the government charter to the very limit, 
safe in the knowledge that there would be none of the threats of formal censorship of 
output which the BBC had always had looming over it from the British Government. 

7.4 How Else Could The BBC Have Combated Radio Luxembourg? 
Certainly, the BBC was in a very good position to know how to combat Radio 
Luxembourg within the United Kingdom, having previously operated as a private 
limited company itself. This meant that it knew exactly how to orchestrate an almost 
total black-out within the UK press regarding coverage of the Luxembourg station. 

7.4.1 Could The BBC Have Joined The CLR Advisory Board? 
As war clouds loomed across Europe, the BBC succumbed to the old adage “if you 
can't beat 'em, join 'em" by using Luxembourg’s high power transmitter to relay some 
of its own news items but this could have been a continuous and long standing 
arrangement had the BBC accepted the 1932 offer from CLR to take up a place on the 
international advisory board. 

7.4.2 Could The Post Office Have Jammed Radio Luxembourg? 
The BBC had toyed with the idea of offering the Luxembourg wavelength to another 
operator with a view to blocking out the Luxembourg signal. The down side to this 
idea, however, as conceded in a BBC memo, was that Luxembourg would purely 
switch to another wavelength. Plus this would give signal access to Britain to yet 
another broadcasting party which could also be left open to misuse. 

Broadcast jamming was used by Nazi Germany in the 30s and 40s to inhibit news 
programmes from abroad being received within the Third Reich, and the Soviet Union 
used the same tactic to maintain its propaganda advantage across Eastern Europe 

32 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

during the Cold War so the technology was certainly available for Britain to have been 
able to block out commercial broadcasts from abroad had it chosen to do so. 

7.5 Why Did The BBC Insist On Maintaining Its High Brow Image? 
Certainly, the best way to combat Radio Luxembourg would have been to broadcast 
more popularly appealing programmes on a Sunday, as most research shows that 
listeners would have preferred to have listened to the BBC had the music been what 
they wanted to hear. 

The BBC, however, believed that their way was the best. John Reith went so far as to 
believe that he had been awarded a “God given right” to set the level of British 
broadcasting and to decide what was best for people to listen to and the various 
committees of enquiry set up by the Government endorsed this policy on every 
occasion. 

Burns observes that “the BBC was developed under Reith into a kind of domestic 
diplomatic service, representing the British - or what he saw as the best of the British -
to the British" and that 

“BBC Culture, like BBC standard English, was not peculiar to itself but an intellectual 
ambience composed out of the values standards and beliefs of the professional 
middle class, especially that part educated at Oxford and Cambridge.” 

“Sports, popular music and entertainment which appealed to the lower classes were 
included in large measure in the programme but the manner in which they were 
purveyed, the context and the presentation remained indomitably upper middle class, 
and there was too the point that they were only there on the menu as ground bait" 
(Burns 42). 

From this, it is clear to see that, at the time of the formation of the BBC in 1922, Britain 
was still very much a world power being run by the aristocracy and the upper classes 

Britain had a huge empire and had recently overcome the combined might of the 
German and the Austro-Hungarian Empires in World War 1 and this mean that Britain 
felt it had to show the world how to do things “properly”, ensuring that the British 
example was heard and followed. 

Therefore, when Radio Normandy began its commercial broadcasts in 1931, the BBC 
widely dismissed them as “advertising in a blatantly American manner” (Briggs 1985, 
129). 

7.6 Why Was “Radio Luxembourg” Discontinued? 
Having initially agreed to co-operate fully with this study, CLT/RTL have now chosen 
to remain tight-lipped over why they decided to close down Radio Luxembourg's 
English service after almost 60 years. 

Dutch based Radio Luxembourg diarist Herbert Pjede has proposed the following: 
‘‘Other stations more or less copied the successful market strategy and took peak 
position. There are many insiders in the business saying that Luxy had lost its clear 
format and was not as unique as it had been in the decades before 

33 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

CLT had to recognise decreases in the quantity of listeners and that of course meant 
less money from commercials" (Pjede website). 

It is certainly true that independent local radio had a marked effect in Britain and, by 
1991, every major town or city in the UK had its own local station of some sort, and in 
many cases two or three to choose from. 

These stations were broadcasting popular music and local interest material on FM, 
which assured a good local signal and offered better advertising media to companies 
who wanted to focus on a particular geographic area 

This was in stark contrast to Radio Luxembourg which, since switching to AM in 1951, 
had a much weaker signal which crackled and faded in and out depending on weather 
conditions and other signals in the air and it was beamed at a very wide target area. 

This meant that Radio Luxembourg could not possibly compete on a local level for 
local advertising and, at the same time could not offer a good enough sound quality to 
attract high profile national and international sponsors, who could get a better deal 
national and coverage via the ILR network. 

7.7 Was Switching To Satellite A Viable Option? 
Switching to satellite broadcasting was a way round this, with digital sound quality 
being beamed to millions of homes right across Europe. However, the drawbacks of 
satellite radio are numerous: 
1) Satellite radio stations are not very well advertised in comparison to satellite 

TV stations so hardly anybody knows they are there; 
2) not all satellite receiver systems can pick up the radio carrier waves; 
3) each satellite radio station “shares" the same frequency as a satellite TV 

station, meaning that even if the listener chooses to listen to a radio station, 
his TV will still be showing TV pictures as well - at best an inconvenience 
and, at worst, a constant temptation to switch back to TV audio to hear what 
is going on. 

As all commercial stations rely heavily on advertising, and advertisers need to be 
assured of a certain population coverage to make their advertising outlay worthwhile, it 
is arguable that, despite covering a very wide target area, satellite radio would have a 
much harder task in attracting sponsorship than many terrestrial stations. 

In fact, many terrestrial radio stations - including the BBC - complement their normal 
FM or AM service by also having their programmes on satellite. This means that, in 
addition to their normal coverage, they can offer additional pan-European satellite 
coverage, which would be an interesting package to offer to would-be advertisers. 

Had RTL taken this step with “Radio Luxembourg” and allowed the satellite service to 
complement the AM service, the problem of fading sound quality would have been 
circumvented and Radio Luxembourg may well still be in existence and leading the 
way in an ever more integrated Europe 

34 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

7.8 BBC Radio - Competition On All Fronts 

BBC Radio would appear to once again, have marginalised itself with regard to what 
its listeners really want. The rapid growth of the commercial radio industry on both a 
local and national level clearly demonstrates that the BBC is not satisfying everyone 
and that there is still a market to be catered for. 

BBC Radio 1 has had big problems combating the commercial stations and has had to 
resort to bringing in popular TV presenters - such as Chris Evans and Zoe Ball - to 
bolster up its constantly falling listener figures. 

BBC Radio 2 seems to have the more secure niche of all the BBC national stations 
with a popular blend of easy listening and nostalgic music, but it is still having to face 
up to competition from the many classic gold stations that commercial concerns 
operate on their AM frequencies. 

BBC Radio 3 has direct competition from the national classical music station Classic 
FM and the two regional (London and North West ) Jazz FM stations. 

BBC Radio 4 faces stiff competition from, quite bizarrely, within its own corporation in 
the shape of Radio 5 Live - a more upbeat national news, sport and current affairs 
station - as well as from the many BBC local radio stations which offer more in depth 
news on their own catchment areas. 

7.9 The BBC Today - A Full Circle? 
It is ironic that, having been a pioneer and world leader in the early days of radio and 
TV broadcasting, the BBC now seems to have run out of original ideas 

It has now branched into satellite TV channels, with its “BBC World” international news 
and current affairs channel being based very closely on the American CNN and the 
new "BBC News 24” - a 24 hours a day rolling news channel - looking very similar to 
Sky News 

BBC Choice is a general entertainment channel showing the best of BBC TV 
programmes and UK Gold is a collaboration with Thames Television and various other 
media groups showing vintage TV programmes to satellite viewers. 

It is at this point that the BBC has arguably pushed its endeavours too far, as these 
channels are available by cable or satellite subscription only and also carry a lot of 
paid-for commercial advertising. 

The BBC plan to launch itself into Digital TV in the near future and is asking for an 
increase in the normal terrestrial licence fee to cover the outlay. 

It could be said that the BBC has gone full circle, bearing in mind that the initial British 
Broadcasting Company Ltd was set up in 1922 so that the “wireless trade could profit 
by selling receivers - with all the equipment, technicians, performers and 
administrative staff paid for out of money paid by the public for the right to listen to 
broadcast programmes" (Burns 9). 

35 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Chapter Eight - Conclusions 

Although RTL, like the BBC, has gone from strength to strength in the field of 
international broadcasting, the fact that “Radio Luxembourg" as such is no longer 
broadcasting in its famous, English language format means that many of the 
conclusions to be drawn from this study are fairly academic. 

It is clear that, in the early days of broadcasting, Radio Luxembourg was the pioneer 
of popular music radio, stretching the rules of its own government charter to the very 
limit, and giving the public what it wanted - popular music on a Sunday - and the 
sponsors what they wanted - the chance to advertise their products in the British 
market place 

This success was mirrored and surpassed in the post war period and the fifties and 
sixties when Radio Luxembourg invented pop music with its innovative top twenty 
programmes and star presenters 

Despite losing its radio and TV monopoly in the UK, the BBC is still assured of its own 
revenue from licence fees and, as such, has never been forced to bow to the 
pressures in the free market place of commercial broadcasting 

But we should not forget that the BBC only really ventured into the world of popular 
music for younger listeners in 1967 once it had realised the need to satisfy this market 
with the launch of Radio One. From then on, Luxembourg was always going to 
struggle. 
However, if we were to try and compare like with like, it could be argued that the 
BBC's Light Programme - the nearest that it ever really got to Luxembourg's format in 
the 50s and 60s - was also taken off the air itself when it was developed into Radio 
Two. 

8.1 A Better Solution for Luxembourg? 
Theoretically, the fact that RTL wanted to expand their Luxembourgish language 
service in 1991/2 did not really have to lead to the end of the English service. RTL 
Letzebuerg and RTL Die Größten Oldies are both broadcast on FM, so there would 
have been no technical problem in keeping the AM signal exclusively for the English 
service. 

In fact, RTL could even have taken advantage of this opportunity to extend the English 
service to 24 hours a day to try and increase its saleability - duplicating the signal on 
satellite to ensure augmented reception across Europe. 

However, the fact that they had already started up the long wave Atlantic 252 station 
in 1989 would suggest that the decision had already been made a long time 
beforehand 

36 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Altitudes 

Bibliography 

PRIMARY SOURCES 

Luxembourg government documents 

"Lux 1929" = 19th December 1929: Loi concernant les stations radioélectrigues établies ou à 
établir dans le Grand Duché (Postes et Télécommunications. Luxembourg) 

"Lux 1931" = 19lh June 1931: Mémorial du Grand Duché de Luxembourg - Recueil Spécial 
articles of association and government broadcasting monopoly agreement for Compagnie 
Luxembourgoise de Radiodiffusion, Luxembourg 

"Lux 1991” = 27lh July 1991: Loi sur les médias électronigues ( Service Central de Legislation, 
Luxembourg) 

“Lux 1996" = Service des Médias et de l'Audiovisuel Bilan Provisioire de la Liberation des Ondes 
(Ministèred'Etat: Luxembourg, 1996) 

SECONDARY SOURCES 

Books 

Addis, Janet Under The Bedclothes (Luxembourg: Imprimerie Faber,1993) 

Baron. Mike: Independent Radio (Lavenham: Terence Dalton Ltd, 1975) 

Briggs. Asa The History of Broadcasting in the United Kingdom. Volume 2 - The Golden Age Of 
Wireless (Oxford & New York: Oxford University Press. 1965) 

Briggs, Asa: The BBC - The First Fifty Years (Oxford & New York: Oxford University Press. 1985) 

Briggs, Asa: The History of Broadcasting in the United Kingdom. Volume 1 - The Birth of 
Broadcasting (Oxford & New York: Oxford University Press,1995) 

Burns. Tom The BBC: Public Institution and Private World (London & Basingstoke Macmillan 
Press Ltd, 1977) 

Carter, Meg Independent Radio: The First 25 Years (London: RSA/The Radio Authority, 1998) 

Crisell. Andrew An Introductory History of British Broadcasting (London & New York: Routledge. 
1997) 

Duval. René Histoire de la Radio en France (Paris: Editions Alain Moreau, 1979) 

Gibbons, Thomas Regulating The Media (London: Sweet & Maxwell!, 1998) 

Gifford. Denis: The Golden Age Of Radio (London: BT Batsford Ltd, 1985) 

Hartley. Ian 2ZY to NBH (Altrincham: Willow Publishing, 1987) 

Hellack, Georg Press. Radio & Television in the Federal Republic of Germany (Bonn Inter 
Nationes, 1996) 

37 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Newcomer, James The Grand Duchy of Luxembourg - The Evolution of Nationhood 963 AD to 
1983 (Lanham USA: University Press of America. 1984) 

Nichols, Richard: Radio Luxembourg - The Station of the Stars (London: WH Allen & Co,1983) 

Radio Authority Pocket Book, June 1998 

Stuart, Charles (ed): The Reith Diaries (London: Collins, 1975) 

Swan, Sir Michael: The Autonomy of the Broadcasters - transcript of a speech given to the Royal 
Television Society, Midland Centre, 22,10,74 (BBC Publications) 

Wood, James: History of International Broadcasting (London Peter Peregrinus Ltd, 1992) 

Websites: 

Bodinus, Stefan: http://www.mediadd.de/rjournal/rtl/history.htm (Radio Luxemburg German Web 
Site) 

Konrad, Stephan: http://www.nordrhein.de/home/s.konrad/radio/208/208-words.htm (Radio 
Luxembourg English Nostalgia Web Site) 

Pjede, Herbert: http://www.pjede.de/208/history.html (Radio Luxembourg English / Dutch 
Nostalgia Web Site) 

RTL: http://www.rtl.lu/19980106101507.htm (INC S.A. / RTL Radio en Televisioun Letzebuerg 
1999) 

38 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Appendix 1 - Milestones in English Broadcasting 1920-1933 
(Wood, 34) 

23 11 1920 

1810 1922 
15.12 1922 
23 12 1922 
8 1 1923 
21.1 1923 
23.1 1923 
24.1 1923 
9.10 1923 
28.11 1923 
11 1926 
4.1 1926 
15.11 1926 

1.11 1927 
19.12 1927 
15.3 1933 
24 31933 
7.4 1933 

Government imposes ban on broadcasting following transmissions by 
the Marconi company 

British Broadcasting Company formed by six manufacturers 
BBC registered as a limited company 
First orchestral concert broadcast 
First full opera broadcast from Covent Garden 
First symphony concert broadcast 
First military musical concert broadcast 
First broadcast of late-night dance music 
Broadcast of the Lord Mayor's banquet 
First experimental relay to and from the USA with KDKA 
BBC becomes a Corporation under a Royal Charter 
Compulsory for station announcers to wear evening dress 
Postmaster General reveals political ban placed on the BBC during 
General Strike 
Experimental transmission by short wave to the Empire 
Empire Service is inaugurated by King George V 
Radio Luxembourg comes on air with 200 kW of power 
BBC accuses Radio Luxembourg of pirating 
BBC asks the Union Internationale Radiophone (UIR) to prevent 
Luxembourg from broadcasting (to England) 

39 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Appendix 2- French Broadcasting and Radio Luxembourg (Wood, 45/46) 

1920 French broadcasting begins with several radio stations 

1920 The Amis de TSF (Telegraphic Sans Fils) builds 8100W transmitter, 
housed, at Rue Beaumont. Luxembourg 

1920-6 TSF amateur group broadcasting regular programmes to the Grand Duchy 
of Luxembourg- 1000 square miles 

1928 Radio Toulouse gets a 8 kW transmitter, old 3 kW sent to Luxembourg 

1928 Radio Normandy broadcasts programmes of light entertainment, mostly 
dance music, interspersed with advertisements, after midnight 

1928-33 British listeners enjoy these programmes from France, as a welcome 
break from the BBC’s transmissions 

1931 Henri Etienne canvases support for commercial broadcasting 

BBC is approached but declines to take part 

1932 BBC makes diplomatic representations against the proposal 

1932 Radio Luxembourg is given a charter from the French government to 
establish a 100Kw transmitter 

1932 The Société d'études is replaced by a more powerful group with financial 
backing for commercial broadcasting. This new company, Compagnie 
Luxembourgeoise de Radiodiffusion, establishes its offices in Luxembourg 
and buys the plateau of Junglinster plain 

1933 French broadcasting of popular music finds favour with listeners in 
England. The BBC and the British government grow very concerned, with 
their monopoly being threatened by a handful of French stations from 
Normandy to Toulouse 

1933 International Broadcasting company (IBC) formed in London for purposes 
of selling airtime on French stations 

1933 Radio Luxembourg comes on 1250 metres with 10 kW 

1933 BBC monitoring station logs very strong signals on 1185 metres. This log 
entry turned out to be something of an understatement: Radio Luxembourg 
was broadcasting with 200 kW carrier power, equal to 800 kW peak power 

1933 Radio Luxembourg moves to 1191 metres. Very strong signals reported 
from all over Europe. If it so wished, Radio Luxembourg could blot out any 
radio station in Europe, including the BBC's station at Daventry 

1933 From May onwards Radio Luxembourg broadcasts 7 days week Mondays 
to Italy, Tuesday Belgium, Wednesday the citizens of Luxembourg, Friday 
and Saturday for France, with Sundays reserved for British listeners 
(deliberately coinciding with the BBC Sundays of religious programmes) 

1933-38 The BBC, supported by the Postmaster General and the government, 
impose commercial sanction and lobby for international support, with the 
object of forcing Radio Luxembourg off the air 

1938 Munich crisis intervenes 

40 



The BBC & Radio Luxembourg 
A Comparison of Broadcasting Styles and Attitudes 

Appendix 3 

Shareholders of the “Compagnie Luxembourgoise de Radiodiffusion" 
as described in the “Mémorial du Grand Duché de Luxembourg - Recueil Spécial" of 
Friday 19,h June 1931. 

1) M Charles Mazeaud, company administrator, Paris acting 
a) in his own right and 
b) as mandate holder for: 

i) Banque de Paris et des Pays Bas SA, Paris 
ii) Compagnie Générale de Télégraphie sans Fil SA, Paris 
iii) Etablissements Quillery SA, Paris 
iv) L' Hydro Energie SA, Paris 
v) Mme Henry de Jouvenel - pensioner, Paris 
vi) M. Robert Bienaimé - industrialist, Paris 
vii) M. Pierre Francois - administrator of Docks Rémois, Paris 
viii) M. Jacques Lacour-Gayet, company administrator, Paris 
ix) M Maurice Espargillières, accounting expert, Raincy 

2) M Jean le Duc, director of companies, Vaucresson, acting 
a) in his own right 
b) as administrator of Société d'Etudes Radiohoniques and 
c) as mandate holder for: 

i) Banque Industrielle Belge SA, Brussels 
ii) Banque Parisien pour l'Industrie SA, Paris 
iii) Agence Havas SA, Paris 
iv) Sir Maurice de Their - owner of “La Meuse” newspaper, Liège 
v) Compagnie pour la fabrication des Compteurs et Matériel d'Usines à Gaz 

SA, Montrouge 
vi) M. André Meynot, administrator of Agence Havas, Croissy 

3) M. Emile Reuter, lawyer, Luxembourg 
4) M. Edmond Reiffers, notary, Luxembourg 
5) M. Jules Neuberg, engineer, Luxembourg 
6) M. Jean-Pierre Michels, businessman, Luxembourg 
7) M Joseph Franck, director of mines, Esch sur Alzette, Luxembourg 
8) M Jean Pierre Schmit, lawyer, Luxembourg 

41 



www ingramcontent com/pod-product-compliance 
Lightning Source LLC 
LaVergne TN 
LVHW021648261224 

799918LV00008B/771 

lllllllllllllllllllllllllll 
*9781727867022* 






