ANNUAL REPORT AND ACCOUNTS 1990/91
AND GUIDE TO THE BBC

- Jt@. ==




Board of Governors
as at 31 March 199]

Chairman
Marmaduke Hussey

Vice-Chairman
The Rt Hon Lord Barnett PC

National Governor for Northern Ireland
Dr James Kincade CBE

National Governor for Wales
John Parry cBe

National Governor for Scotland
Professor Sir Graham Hills

Governors

Dr John Roberts

Baroness James of Holland Park OBE

Bill Jordan

Keith Oates

Dr Jane Glover

Mrs Shahwar Sadeque

Lord Nicholas Gordon Lennox KCMG KCvO

Board of Management
as at 3| March 1991

Director-General
Michael Checkland

Deputy Director-General
John Birt

Managing Director, World Service
John Tusa

Managing Director, Network Radio
David Hatch

Managing Director, Network Television
Sir Paul Fox cBE

Managing Director, Regional Broadcasting
Ronald Neil

Director of Engineering
Bill Dennay

Director of Corporate Affairs
Howell James

Director of Finance
lan Phillips

Chief Executive, Enterprises
James Arnold-Baker

Director.of Personnel
Mrs Margaret Salmon




/B B|

[} 4 = =

ANNUAL REPORT AND ACCOUNTS 1990/91
AND GUIDE TO THE BBC




The Annual Report and Accounts of the British Broadcasting Corporation for the year 1990/91 as submitted
to the Secretary of State for the Home Department in accordance with Article 18 of the BBC's Royal Charter.

Cover illustrations

Background

The Trials of Life, BBCI

House of Cards, BBCI

Caron Keating and Angela Rippon, Radio 5
John Simpson, BBC TV News

Foreground

Only Fools and Horses, BBC/

Die Fledermaus, BBC2

Jane Bowden, BBC Radio Northampton
Daytime UK, BBC!

World Cup 1990

Children in Need Published for the British Broadcasting Corporation,
The Forsyte Chronicles, Radio 4 Broadcasting House, London WIA IAA

Saturday Night Clive, BBC2 Produced by BBC Information Services

Blue Peter, BBCI Designed by Benjamin Rowntree Reports Limited
BBC African Service Printed by Jolly & Barber Ltd, Rugby, Warwickshire

Portrait of a Marriage, BBCZ ©BBC 199



ooQg

CONTENTS

Board of Governors/Board of Management
Chairman’s Foreword
Director-General’s Statement

Board of Governors’ Review

S o NN

National Broadcasting Councils

12 The Gulf

I7 Newsand Current Affairs
22  Network Television

32 Network Radio

42 Regional Broadcasting

52 World Service

60 Education

63  Policy and Research
65  Public Accountability
69  Personnel

70  Advisory Bodies

71  Engineering

74 Enterprises

77  Awards

79  Statistics

82  Finance
Financial Statements
83  Auditors’ Report
84  Statement of Accounting Policies

Home Services Group
86  Statement of Income and Expenditure
87  Balance Sheets
88 Consolidated Source and Application of Funds Statement
89  Notes to the Financial Statements

World Service
94  Statement of Income and Expenditure
95  Balance Sheet
96  Source and Application of Funds Statement
97  Notes to the Financial Statements

99  Constitution

110 Index



Board of Governors
as at 31 March 1991

Chairman
Marmaduke Hussey

Vice-Chairman
The Rt Hon Lord Barnett PC

National Governor for Northern Ireland
Dr James Kincade CBE

National Governor for Wales
John Parry ce

National Governor for Scotland
Professor Sir Graham Hills

Governors

Dr John Roberts

Baroness James of Holland Park oBe

Bill Jordan

Keith Oates

Dr Jane Glover

Mrs Shahwar Sadeque

Lord Nicholas Gordon Lennox KCMG KCVO

Board of Management
as at 31 March 199

Director-General
Michael Checkland

Deputy Director-General
John Birt

Managing Director, World Service
John Tusa

Managing Director, Network Radio
David Hatch

Managing Director, Network Television
Sir Paul Fox CBE

Managing Director, Regional Broadcasting
Ronald Neil

Director of Engineering
Bill Dennay

Director of Corporate Affairs
Howell James

Director of Finance
lan Phillips

Chief Executive, Enterprises
James Arnold-Baker

Director of Personnel
Mrs Margaret Salmon



Chairman’s Foreword

BBC Chairman Marmaduke Hussey outside Broadcasting House

he year under review has been more
eventful and challenging for the BBC

T than any since | became Chairman at

the end of 1986. The reporting of the Gulf war
proved a testing experience for the BBC, but one

in which television, radio and the World Service
provided authoritative, balanced and reliable
coverage for our different audiences in difficult
and sometimes dangerous circumstances. In turn,
those audiences demonstrated their trust in the
BBC by turning to us for information and
analysis in increased numbers.

The events in the Gulf and their effect on the
BBC are very fully covered in the Governors’
report and | would add only two points. First, the
launch, in about 24 hours, of Radio 4 News FM,
which immediately added significant numbers to
Radio 4’s audience. Although we ceased
broadcasting this service at the end of the war, its
instantaneous success was notable. The Gulf also
confirmed that the BBC has war correspondents
as courageous and competent as the famous
names of the Second World War — although the

latter, of course, were exclusively male — and

equally prepared to face the dangers of battle,
together with the armies whose activities they
covered. Indeed, since the end of the year we
have had tragically to record in the space of a few
days the deaths of three — and perhaps four —
people working on our behalf in areas of danger.
In a very sympathetic letter, the Home
Secretary wrote: ‘This is a tragic reminder of the
risks which journalists often take in order to

provide the superb worldwide news coverage for
which the BBC is famous’

Licence fee

The recent licence fee settlement imposes a
further squeeze upon us and we fully accept that
the BBC cannot be excluded from the many
difficulties that face industries and large
businesses at this time. Naturally, [ welcome the
return to the RPI-linked formula in subsequent
years, although its continuance depends on the
Government being satisfied with our
performance against the Price Waterhouse report
on which the licence fee settlement is based.

This is particularly important now that the
Broadcasting Act has changed the face of
independent television and radio. We shall face
new competitors with new enthusiasm and fresh
resources, and all this as a backcloth to the start
of our Charter renewal discussions.

You will read elsewhere of our internal study
groups, assisted by McKinseys, who will be
examining what should be the pattern, range and
priorities of the BBC’s activities after 1996, and
how the British public can be best served by
those activities. No difficult question will be
ducked, including, of course, that of funding.

Objectives

On a personal note, | am both honoured and
delighted to have had my appointment extended
for a further five years and equally delighted that
Joel Barnett, the Vice-Chairman, will serve for a
further two. This gives us the opportunity to
complete the job of changing and developing the
BBC which we set out on in 1986. I am proud to
have the responsibility of leading the BBC up to

BBC Annual Report and Accounts 1990/91



Chairman’s Foreword continued

its Charter renewal at the end of 1996. It seems,
therefore, that this is an appropriate time to look
back on what has been achieved in the last five
years, and what should be our objectives over the
next.

The BBC is much altered since 1986. The
entire management has changed, with the sole
exception of our able Managing Director of the
World Service, John Tusa. With this exception,
most of the top jobs are now held by different
people, including an influx, significant but in my
view still too small, of people from outside the
organisation.

Any organisation with a built-in culture like
the BBC needs the fresh and challenging
impetus of outsiders to question existing
attitudes, premises and procedures. We need
more.

Under the able and dedicated direction of
Michael Checkland, the BBC is a much more
efficient organisation. And it has learnt that it
has to be more open and accountable to the
nation as a whole.

Of course, the BBC must take the lead in
contemporary thought and expression, but it
must remember that it owes its existence to the
involuntary subscription of the nation. That
privileged position is now much better
understood.

There has been a revolution in News and
Current Affairs, owing much to the inspiration
and determination of John Birt. The benefits of
this have been clear to see and hear.

The new directorate of Regional Broadcasting
has led to a sharper focus of our coverage of
domestic community affairs. One of the most
encouraging developments has been that in local
radio, where the decision to concentrate on more
speech right across our 37 stations has created a
niche market, reporting accurately on
community affairs and providing an alternative
to provincial newspapers. This is a regional
public service which the competition does not
provide.

[t is important that the BBC should reflect
attitudes across the nation. Those attitudes are

BBC Annual Report and Accounts 1990/91

best reported by what is happening in the heart
of our cities and counties. We will invest further
in quality regional journalism. Local news and
local documentaries are the core of our domestic
coverage.

It has been an extraordinary year for news,
international and domestic. For all the great
events, from the Gulf war to the resignation of
the Prime Minister and the finals of the World
Cup, it was to BBC television and radio that the
nation turned.

It was also to the BBC World Service that
Europe, Eastern Europe, Asia and the Third
World turned in moments of international crisis.
We are continually congratulated on the
coverage given by this great service, but until
recently those congratulations have been
restrained by regret that we cannot transmit by
television what we do so ably by radio. That, too,
is now changing. The advent of World Service
Television will, if we succeed, become a major
force in world international news. We live in the
age of branded products. The BBC brand is a
world leader. The more widely it is known, the
more credit it brings to our country.

Pressures

The history of the BBC redounds with instances
of attempted political pressure, irrespective of
which party is in power. In my experience, these
pressures are tolerable. It is a natural function of
journalism to question the activities of
government or the potential activities of the
opposition. It is important that this should be
done with total impartiality to all sides, and this
is what we strive to do. Our obligation to do so is
heightened by our universal funding.

[ do not blame people, whether political or
commercial, for trying to exercise pressure. They
also are carrying out their proper function. The
blame should be placed solely on Governors if
they give way to improper pressure or fail to take
account of reasonable criticism. The first
responsibility of the Governors is to preserve the
public interest, which [ believe to be primarily to
guard our independence and to maintain the



Chairman’s Foreword continued

quality of our radio and television programmes.

Value for money

We have many supporters throughout the
country and many well-wishers and they need to
be reassured that the criticisms of the BBC about
over-manning and over-management are
groundless, or are rapidly being made so. We must
be able to demonstrate that the measures taken,
or planned, by the BBC are at the very least
equivalent to those already in place elsewhere.
We start from different positions, but the end
product is the same: programmes on the screen or
over the air.

More and more we have turned our attention
to the management of our resources — actually
the public’s money. Are our traditional
allocations still relevant? I suspect that in the
past the BBC has spent too freely on capital
investment, especially bricks and mortar.

We have to show that an assured income does
not breed complacency and a self-perpetuating
bureaucracy. There have been too many examples
of this in the public sector and we still have some
way to go in tackling such problems.

None of us should doubt the magnitude of
the task facing the BBC. A one-time monopoly,
then part duopoly, the BBC is now a player, albeit
the biggest and most influential, in a highly
competitive and increasingly crowded industry.
The new competition is demonstrated by the
appetite of viewers for other TV channels and by
the inroads made into our audiences by the new
radio stations.

Sadly, I fear that the changes in the
independent sector, made possible by the
Broadcasting Act, will inevitably mean that
quality will suffer in the frenetic scramble for
high ratings at low costs.

Because we are not seeking to amass
audiences to please advertisers, our survival, in
contrast, depends solely on the quality of our
programmes and how far they are distinctive from
their commercial competitors. We are universally
funded; therefore our appeal must be across every
section of society. Any money not spent on

programmes is, in a sense, a dead weight in the
boat.

The BBC has a large annual income of £1-3
billion, though considerably less than that
enjoyed by our commercial competitors on
television and radio. It is therefore vital that the
minimum is spent on inanimate resources. We
face our competitors on the screen and over the
airwaves, and it is on the programmes we put
there that we will be judged.

Our objective over the next five years must be
to provide the public with a distinctive service in
television and radio, marked by the pursuit of
excellence right across the whole range of our
activity. We must demonstrate continually that
what is unique in a service which reaches 94% of
its markets justifies its unique and privileged
system of funding.

These are the issues that must be resolved
before the next Charter comes before
Parliament. I hope that will be after a great
national debate to which all parties can
contribute, not laid down as an obiter dictum by
whichever party is in power.

If we can retain and enhance the confidence
of the nation in the quality of our programmes, in
the maintenance of our independence, in the
efficient, economic management of our
resources, | have no doubt that the British public
will respond by supporting whole-heartedly a
corporation they are proud to own and whose
products they continue to value and enjoy.

We have every reason to be proud of the BBC.
The best of BBC programmes are incontestably
the best broadcasting in the world. We need to

A

transmit more of that best.

)

b

"., Ilr"f Qv\ wA ux, Lo

Marmaduke Hussey
Chairman

BBC Annual Report and Accounts 1990/91



Director-General’s Statement

T W
" -*iinhﬁ.*- N

Tl b Bl

.'.-:3.1- - B
% % -
b #

N

= "

w - .

L]

-
a
o>

BBC Director-General Michael Checkland

his year the BBC set up the internal
T processes to consider its role and

purpose over the next decade and to
formulate its proposals for Charter renewal.
Younger, up-and-coming people — the men and
women who will be running the BBC into the
next century — are heavily involved in this
review. They must produce fresh ideas and they
must not be afraid of thinking radically. The
proposals that emerge, in effect a redefinition of
the BBC's function, will feed into the public
debate.

Until now, Britain has been unique in the
world in splitting the audience between the
publicly funded BBC and its commercial
competitors, both sides providing a far-reaching
service built on a strong popular base. As a result
of the Broadcasting Act, that production base is
now threatened by fragmentation in the
commercial sector. We will not know until the
autumn what the shape of the new Channel 3
will be, but it is likely that some of the successful
companies will function as publisher-contractors
rather than programme-makers. That is good

BBC Annual Report and Accounts 1990/91

news for independent producers and facility
houses.

But there has also to be a critical and creative
production mass at the centre of British
broadcasting if it is to keep its identity, if British
television is to avoid failing as the British film
industry has failed, and if it is not to be swamped
by the output of emerging conglomerates formed
by alliances of US programme-makers and
Japanese manufacturers.

The BBC has the size to take on these new
conglomerates, but it will need a lot of
commercial courage and stamina. That is why it
is more important than ever to protect the BBC's
ability to make programmes of high quality for
the public as a whole, and it can only be
achieved by an appropriate level of secure
funding. The debate about what funding mix will
be appropriate in the longer term is one of the
questions for Charter renewal.

When I became Director-General in 1987, 1
felt that the BBC should put away its begging
bowl and help itself; and since then it has
steadily exploited and expanded its revenue-
earning capacity. BBC Enterprises, our
commercial company, achieved, a year early, the
target [ set it of a turnover of £200 million by
1991. Already the world’s biggest programme
seller (16,000 hours of TV programmes sold, not
including America), the BBC continues to seek
ways of supplementing the licence fee — through
a range of products and services linked to our role
as a public service broadcaster.

While the BBC has been largely unaffected
directly by the Broadcasting Act, and its role as
the cornerstone of British broadcasting has
already been acknowledged by the Government,
the year was, nevertheless, an anxious one. The
Government went over the BBC's books by using
the consultants Price Waterhouse who, in the
event, gave us a fairly clean bill of health,
identifying an additional saving in operating
costs of just over 1% over the next five years.

Jobs continued to be lost in the interest of a
smaller and more efficient BBC, and as we
sought to strike a balance between in-house and



Director-General’s Statement continued

contracted-out effort. Resources continued to be
shifted from support areas into programme-
making. New developments or improvements to
existing services were funded from savings
elsewhere. Core production resource levels were
also reduced as independent production
increased.

In a world of rising costs, the only way we can
maintain the range and standards of our
programmes on a fixed income is to maximise
that income by improving our work practices.
That is why we have begun negotiations to
modernise the pay and conditions of service of
all staff in the most radical change to the
remuneration system for 25 years.

While the BBC carried on adapting to
change in a practical and managed way, it
achieved much of which it could be proud. The
seven months of its Gulf coverage was unrivalled.
Its programmes once again dominated the
domestic award ceremonies. Radio 5 was begun
at home and, abroad, World Service Television
News was launched. Committed to a policy of
equal opportunity, the BBC set a six-year target
to treble the number of women in senior
management posts, while doubling the number
in middle management.

Progressively during the year, we have applied

the practice of bi-media working, opening more
combined TV and radio newsrooms throughout
the country and installing camera or input points
at some local radio stations. Where appropriate,
we have linked regional television programmes to
local radio phone-ins, expanded the
rebroadcasting of some World Service language
output for ethnic minority communities, and
recognised the value and authority of the World
Service in English by making elements of its
output an integral part of Radio 5. In these ways,
resources are being put to better use and once
rigid barriers which existed between radio,
television and the World Service broken down.
[t is in a realistic frame of mind that the BBC
is preparing, as a public service provider, for the
rest of the Nineties and, specifically, for the
renewal of its Charter. Whatever the future holds
— and in the current financial climate that
future for many in the industry looks further away
than it did a year ago — [ am committed to
ensuring that the BBC remains what it has
constantly shown itself to be: a national asset.

Mot bt

Michael Checkland

Director-General

BBC Annual Report and Accounts 1990/91

7



Board of Governors’ Review

n the history of British broadcasting, the past year

will be remembered for two events: the passing of the

Broadcasting Act 1990, which provided the
blueprint of a new structure for the nation’s television and
radio services; and the Gulf war.

While the first contained challenges that no part of the
industry can escape, the second put broadcasting to a test
not envisaged by the legislators. Not only did the Gulf war
make heavy unexpected demands on resources of staff,
equipment, money and managerial skill; it also brought
into focus, with a clarity often lacking in normal times, the
function of broadcasting in a democracy and the public’s
expectations of the broadcasters. In so doing, it restored the
balance of an equation which, during the debate leading to
the new Act, had been weighted towards the structure of
broadcasting at the expense of the purpose which this
structure is designed to fulfil.

The importance of that purpose was illustrated, we
believe, by the millions who turned to television and radio
for regular and authoritative news of the war’s progress.
More emphatically than any previous conflict, the Gulf
war showed that at times of crisis the public turns to the
broadcasting media for up-to-date and reliable
information. Moreover, as audience figures attest and as an
opinion poll conducted during the conflict confirmed, it
showed that the public looks to the BBC as its prime and
most trusted source.

Coverage of the Gulf war demanded difficult
judgements and attracted criticism. Perhaps the most
contentious editorial decision by the BBC was to keep
correspondents in Baghdad even though their freedom to
report was severely limited by the Iraqi authorities. Some
people felt that by broadcasting from Baghdad in these
circumstances the BBC was serving as a tool of Iraqi
propaganda and in effect giving comfort to the enemy.
Some also thought it wrong to show the effects of the war
on life in Iraq when it was not possible to show the effects
of the Iraqi occupation on life in Kuwait.

Having weighed such considerations very carefully, we
nevertheless concluded that, subject to constant
monitoring of the situation, the argument for staying in
Baghdad was stronger than that for withdrawing. In
reaching this view we took into account the fact that
journalists from several other countries would continue to
report from the Iraqi capital even if the BBC did not, and
that, without our own correspondents on the spot, we
might be unable to verify or assess the significance of their
reports. We also trusted the professionalism of our
journalists in resisting attempts by the Iragis to manipulate
them. Fundamentally, however, the decision was one of
principle. In war, as in all its current affairs coverage, the
BBC aspires to give the public a full and truthful account of
events, placing them as far as possible in their military,
political and diplomatic context. In practice there are
often constraints — the requirements of the law, the need
to protect national security, the problem of gaining news
access. Nevertheless, we remain committed to the ideal,
which we believe to be at the heart of public service.

BBC Annual Report and Accounts 1990/91

While illustrating the BBC's fulfilment of its public
service obligations, the Gulf war also demonstrated the
breadth and variety of its output and the interdependence
of its different activities. In a collaborative exercise unique
in the world, television and radio correspondents, editors
and producers, together with engineers, members of BBC
Monitoring and specialist commentators from Bush House,
combined their skills to provide coverage unparalleled in
depth and range. The concept of ‘one BBC' —an
organisation of many parts, but working to a single
standard of professionalism when addressing its many
audiences at home and abroad — has rarely been given
shape so clearly.

By chance, the Gulf war broke out just at a time when
the BBC was setting out on another corporate exercise of
unprecedented scale. This was a reappraisal of its entire
activity in preparation for the public debate which will
develop as the current Charter approaches its end, in
December 1996. Eatly in the year, with the benefit of a
study of the BBC'’s finances conducted by the accountants,
Price Waterhouse, the Government announced its
decision on the level of the licence fee for the rest of the
Charter period, subject to a review after three years. The
settlement, which involved an increase in the first year
calculated on the basis of the Retail Price Index minus
three points, will require further economies along the lines
of the ‘Funding the Future’ savings set in train in January
1990 and described in our last Annual Report.
Nevertheless, we recognise that it gives us a firm basis on
which to prepare for the changed broadcasting world in
which the BBC will find itself when the time comes to
discuss a new Charter. We therefore felt this a timely
moment to ask ourselves what should be the BBC's role as
broadcasting moves into the 21st century, and once the
Government had made its decision on the licence fee we
set a major study in train.

We are keenly conscious that during the remaining
years of this century the dilemma of maintaining high
standards of public service while competing for audiences
with commercial providers will be increasingly acute. We
shall have to do so, moreover, with a fixed income at a time
when many broadcasting costs, such as fees for sporting
rights and payments to performers, will be rising. It will not
be sufficient to react to new pressures as they occur. We
have to take the initiative in defining what we believe the
BBC’s future role should be and how it may best be
fulfilled. So we are determined that the study we have
started will be thorough and radical. Accordingly, 15 ‘task
forces’ have been set up to examine various functions and
activities of the BBC, ranging from its educational
programming to its relationship with society. Their
members have mostly been drawn from the middle levels of
editorial and managerial responsibility so that fresh minds
may be brought to bear on the broad issues of policy that
should concern the BBC. The consultants McKinsey and
Co have been engaged to guide the exercise and ensure that
the task forces fulfil the searching brief they have been
given.



Board of Governors’ Review continued

Meanwhile, the BBC continued to respond to the
pressures — and opportunities — already facing it on
account of the expansion and diversification of the
broadcasting industry. Internally, a drive to achieve the
highest level of efficiency possible, so as to enable the BBC
to compete effectively in the growing market and to provide
the licence-holder with maximum value for money, has
been taking place throughout the year under review.
Implementation of the ‘Funding the Future’ decisions has
already resulted in measures that will release some £80 million
ayear from current expenditure by 1993, as well as bringing
significant capital savings. The effect of these decisions,
together with the streamlining of in-house operations as
the 25% target for independently produced programmes is
reached, will be a reduction in staff numbers in the Home
Services from some 24,000 in March 1990 to below 20,000
in 1993. Much of the money released will be used to fund a
new pay and conditions of service structure drawn up
during the year with the help of Peat Marwick McLintock
which will allow managers greater flexibility to reward and
deploy their staff. (The remainder of the savings will be
devoted to programme enhancement.) A separate study of
the BBC'’s television resource needs when the independent
quota hasbeen achieved, in 1993, wasstarted during the year.

Though subject to pressures unlike those on the Home
Services, the World Service found its own operations under
similarly rigorousexamination. During the yearunderreview
its proposals for funding during the triennium beginning in
April 1991 were subjected to the most detailed scrutiny by
the Foreign and Commonwealth Office and the Treasury.

A significant real increase in the World Service grant
resulted. In the meantime, the National Audit Office
began a value-for-money review of the World Service.

The World Service news agenda is the basis of perhaps
the most notable external initiative during the year — the
launch of an international television service. Having given
much thought to the possibility, as well as to the balance of
advantage and disadvantage, of attracting outside commercial
support for such a venture, we finally resolved to exploit an
opportunity on our own doorstep, in the shape of the BBC
TV Europe channel supplied by satellite to viewers on the
Continent. The service began in March, as a daily news
programme included in the TV Europe schedule, but
shortly after the end of the year under review the channel
was relaunched as World Service Television. We believe
that in the age of global satellite broadcasting it is vital for
the values embodied by the World Service to be presented
in television terms, and we look forward eventually to
expanding beyond the initial European audience.

At home, a new radio network — Radio 5 — went on
the air in August. This development, however, was not so
much a new venture as a rationalisation of our radio
services in preparation for the surrender of frequencies
required by the Government for the commercial networks
which are to be set up under the terms of the Broadcasting
Act. By the end of the 1990/91 year, the network, whose
emphasis is on sport and education, was attracting a weekly
audience of 4- 5 million.

The uncertainties of a changing world of broadcasting
were, however, again brought home to the BBC by the
European Commission’s ruling in March that the Eurosport
channel, in which the BBC was a partner with other public
service broadcasters in Europe, was in breach of Community
competition law through its contract with the News
International organisation to market and deliver the
channel via the Astra satellite. As the year under review
ended, the Eurosport consortium was looking for new
partners. Closer to home, we accepted with regret that the
start of BBC Select, a commercial subsidiary designed to
make use of the BBC's television frequencies available at
night to provide specialist subscription services, will have
to be postponed to 1992 because of the economic climate.
Such decisions exemplify the difficulties the BBC faces as
it seeks to reduce its dependence on the licence fee.

In this context we register our concern at the
unsympathetic attitude of the Sadler report on cross-media
promotion, which was published in March, towards the
BBC’s use of its airtime to publicise ‘Radio Times’ and
other programme-related magazines. At a time when the
BBC is being urged by the Government to be more
energetic in raising commercial revenue, to recommend
that the BBC should be prevented from promoting its own
products in its own airtime is perverse. The sale of
magazines not only brings the BBC funds for re-investing
in programmes, to the benefit of the licence-holder; by
extending the scope of the relevant programmes it adds
value to the licence fee itself.

This is a matter of particular importance to ‘Radio
Times’ now that the Broadcasting Act has created an open
market in programme listings. It is easily overlooked that,
besides earning valuable income, ‘Radio Times’ performs
an important public service function. It is the only
programme journal which gives extensive details not only
of television schedules but of the BBC’s network, regional
and local radio services.

During the year we learnt with sadness of the deaths of
two men who had made outstanding contributions to the
BBC — former Chairman Lord Swann and former
Director-General Sir lan Trethowan. Their commitment to
the highest standards of public service reminds us of the
powerful tradition from which the BBC can and should
draw strength as it faces the challenges and opportunities
of the future.

We took great pleasure in the award in the New Year
honours of a knighthood to Paul Fox for his services to
broadcasting. This was a fitting tribute to a giant of
broadcasting on the eve of his retirement as Managing
Director, Network Television.

In July Sir Curtis Keeble retired from the Board. His
departure deprived us of a colleague held in high regard
within the BBC for his clear thinking and his vigorous
dedication to public service broadcasting. He was
succeeded by Lord Nicholas Gordon Lennox. We also
welcomed during the year Mrs Shahwar Sadeque and
Dr Jane Glover, whose arrival restored the Board to its full
strength of 12.

BBC Annual Report and Accounts 1990/91



National Broadcasting Councils

he National Broadcasting Councils in Scotland,
T Wales and Northemn Ireland control the policy and
content of BBC radio and television programmes

provided primarily for the national regions, taking into account
the culture, language, interests and tastes of their people. The
three chairmen of the NBCs — Professor Sir Graham Hills
(Scotland), Mr John Parry cBe (Wales) and Dr James Kincade
cBE (Northern Ireland) — serve as National Governors on the
BBC Board of Governors.

The following annual reports of the three Councils are
submitted to the BBC Chairman under Article 10(8) of the
Corporation’s Charter.

Scotland

An aspiration became a reality in Edinburgh on St
Andrew’s Day when the refurbished Broadcasting House
was reopened, with state-of-the-art facilities and the best
radio drama studio in Europe. Its opening was the first
official engagement undertaken by the Secretary of State
for Scotland, lan Lang, who in a speech paying tribute to
the work both of the staff and the Broadcasting Council
said that ‘the importance of BBC Scotland in Scottish life
cannot be overstated.

The major investment made in Edinburgh is an
indication of the BBC's commitment to broadcasting in
Scotland.

Determination to maintain the ‘critical mass’ of
Scottish production while beginning the process towards
meeting the targets of cuts needed for ‘Funding the Future’
was the challenge faced by the Council and BBC
Scotland’s management board.

That it was possible to initiate a phased loss of 17% of
posts and cuts of £1 - 75 million without damage to
programmes owes much to the foresight that had led to
BBC Scotland’s commissioning consultancy reports on
working practices. Using these as the basis for objective
analysis, restructuring was undertaken in all areas, with
posts from management downwards being shed.

Despite the inevitable impact on staff, the quality of
output remained high, both radio and television taking
a number of prestigious awards and Scottish programmes
making a substantial impact on the networks.

It has been a matter of much concern that not all of
these have been available throughout Scotland as a
deficiency in BBC2 coverage in the south west remains.
Attempts to persuade the Home Office to allocate a
dedicated frequency have continued throughout the year.
More positively, the Council welcomed the Government’s
establishment of a Gaelic television fund. The BBC has
decided that in principle it may seek funds for individual
projects which have the approval of the Council and the
Board of Governors.

In response to the constitutional debate and the
possibility of a Scottish Assembly, a series of meetings with
the political parties was initiated to discuss the
broadcasting implications. The Council also
commissioned research to understand better how Scots

10 BBC Annual Report and Accounts 1990/91

perceive the BBC and BBC Scotland and what they seek
on radio and television. Concurrently, the Council has
carefully monitored national coverage of Scottish matters
and addressed those instances where it felt the picture had
been coloured by views from the south east of England.

During the year the Council met in Edinburgh,
Inverness and Glasgow. Mr Nigel Smith came to the end of
his extended term of membership and left after five years’
service; Mr Archie Gilchrist was appointed.

Much time in 1990 was given to considering how the
Council could best assist in the processes leading to
Charter renewal. This was the subject of a first residential
seminar, in Perthshire, during which members were
addressed by a number of experts from inside and outside
the BBC.

Time was also devoted to discussion of the steps BBC
Scotland has taken to implement a policy of equal
opportunities. Members believe that preparing women for
management, increasing the openings available to the
disabled and establishing creche facilities are important
steps which will help to forge the BBC Scotland of
tomorrow. At a time of considerable and complex change
and development in the media, the Broadcasting Council
for Scotland faces the future without complacency, but
with confidence.

Wales

A major development welcomed by the Council during the
year was the completion of the newsroom and television
studio block at Bryn Meirion in Bangor which
consolidated the increase in output over the past few years
in both radio and television. The introduction of
presenter-operated radio studios in the three centres in
Wales was another major innovation, leading to greater
efficiency in programme-making.

The Council congratulated BBC Wales management
on its active equal opportunity policies and on the
provision of a workplace nursery in Cardiff. The plan to
transfer central finance departments from London to
Cardiff was also welcomed.

Required by the Broadcasting Act to provide a fixed
level of output to S4C and faced with the need to transfer
television output to independent producers, BBC Wales,
having been subjected to substantial cost-cutting twice in
the last three years, found itself presented with particular
problems by Funding the Future.

At ameeting in April, the Director-General agreed that
these factors should be taken into consideration. It was also
decided that the detail of the savings should be deferred
until the new Controller, Geraint Talfan Davies, took up
his post in September 1990 and had made his own
assessmenits.

Shortly after his arrival, management consultants were
commissioned to carry out a study of BBC Wales’
operations and their report subsequently provided the
basis for proposals which were announced in February
1991. These will produce savings totalling £2 - 8 million



National Broadcasting Councils continued

and involve the loss of 147 posts, with a further 166 posts at
risk depending on the outcome of competitive tendering for
a wide range of support services.

The Council deeply regretted the need for redundancies
which have occurred at all levels, but was assured that every
assistance would be given to those affected. The Council
also regretted the necesssity of closing Radio Gwent which,
for a variety of reasons including transmission problems, had
failed to achieve a credible audience. On the positive side,
members were pleased to learn that some of the savings
made would help the development of English-language
television programmes for Wales, which has been one of the
Council’s long-term aims.

As a result of changes in the Broadcasting Act affecting
S4C and the BBC's contribution to the fourth channel in
Wales, a new statement of intent was prepared. The Council
reaffirmed its commitment to the channel and was delighted
to learn that BBC Wales would in future be providing
current affairs programmes in addition to its highly
successful international news service in Welsh; early in 1991,
this service provided distinctive coverage of the Gulf war.

The Council was less happy that the opportunity
afforded by the Broadcasting Act for ‘Radio Times' to carry
full programme listings resulted in S4C programmes
appearing in the Wales edition only as ‘regional variations!
Members were greatly concerned by the change and by the
regional radio listings which have caused considerable
public comment, and meetings are being sought to try to
resolve the situation.

Sadly, the year saw the deaths of a number of
distinguished broadcasters in Wales: John Ormond, the
documentary film-maker; Ifan Wyn Williams, editor of
Radio Cymru News; Gari Williams, an outstanding
entertainer; and Rhodri Prys Jones, a religious radio
producer based in Bangor.

There were no fewer than three controllers of BBC Wales
during 1990/91. Early in 1990, Gareth Price resigned to join
the Thomson Foundation and in the period before Geraint
Talfan Davies arrived, Teleri Bevan served in an acting
capacity before her retirement. Both Gareth Price and Teleri
Bevan took with them the warm thanks of the Council for
their contributions over many years.

The Council met in Cardiff, Bangor and London during
the year. Mr Dudley Fisher and Professor ].O. Williams
retired and Captain Norman Lloyd-Edwards resigned.
Professor Derec Liwyd Morgan and Mr Ossie Wheatley were
appointed in their place.

Northern Ireland
As IRA violence and sectarian murders by loyalist terrorists
continued, BBC Northern Ireland’s reporters attended the
scenes of shootings and bombings with grim frequency. An
edition of Inside Ulster, which covered two bomb attacks on
security checkpoints outside Londonderry and Newry, was
judged to be the best regional news programme by the Royal
Television Society.

During the year much of the political coverage centred

on Anglo-Irish issues and on the attempts of Secretary of
State Peter Brooke to promote a political initiative in the
Province. The Council continued to be aware of the many
dilemmas the Government’s broadcasting restrictions
imposed on staff in pursuit of objective journalism.

Facing the need to make significant savings and meet its
independent quotas, BBC Northern Ireland reviewed its
operation with the assistance of outside consultants who
prepared a report recommending far-reaching restructuring.

The Council was pleased to endorse a number of BBC
Northern Ireland initiatives in the year. ‘The Northem
Ireland Employers Forum on the Disabled’ met for the first
time to discuss their responsibilities and opportunities, and
Managing Director Regional Broadcasting assisted in setting
up a training scheme in sound engineering which has helped
a blind teenager enter the Audio Unit.

Radio Ulster created two self-help employment
initiatives linked to programmes, With a Little Help from Our
Friends and Make It Your Business; and with local voluntary
bureaux produced the series Time to Care, which was
concerned with helping others. About 40 specific items
were broadcast and hundreds of people became involved in
the project.

The Today and Yesterday Festival heralded Radio Ulster’s
new series on emigration to Northern America, made for
the primary school curriculum. Some 200 children and their
teachers visited the Ulster American Folk Park over two
weeks, participating in workshops and a range of activities
such as traditional toy-making, dancing and singing.

BBC Northern Ireland television introduced news
bulletins for the deaf (see panel page 31) and began in-house
signing classes to enable staff to communicate with deaf
placement students.

A further studio, in Ballymena, was added to the
network of unattended radio studios in provincial towns.
Warmly welcomed by the local community, the new studio is
the first to be equipped with more comprehensive
production facilities. Further plans include another in
Downpatrick and the relocation of the Enniskillen
installation to a more accessible location.

The building work on the Blackstaff site near
Broadcasting House in Belfast, which will house another
television studio and office accommedation for production
departments, is on schedule for completion in the summer
of 1991.

The departure of Dr Colin Morris as Controller
Northern Ireland was marked by a farewell dinner in
December, when members paid tribute to his period of
strong and committed leadership. In January the National
Governor, Dr James Kincade, welcomed his successor,
Robin Walsh; the Council fully supports the radical
changes he has already begun to make to the region’s
management structure.

During the year the Council met in Belfast and
Downpatrick. Mr Colm Cavanagh resigned and Mr Jim
Flynn retired. Mr John Kennedy and Mr Pat Killen were
appointed.

BBC Annual Report and Accounts 1990/91

]



The Gulf

Covering the Gulf (from
left): Michael
MacMillan, justin
Webb, Carole Walker,
John Simpson, feremy
Bowen, Martin Bell,
Brian Barron,

Triona Holden

ar, when it came, found the BBC ready to
W implement the plans it had formulated over
the last weeks of Irag’s occupation of Kuwait.

More than two dozen correspondents with their
back-up teams stretched across the Middle East, from
Cairo to Dubai. Radio 4 waited, ready to split its
frequencies and provide on FM the first rolling news
network ever heard on national radio in Britain.

A newsflash on BBCZ at 11.58pm on Wednesday,
January 16, alerted viewers to reports of airstrikes in
Baghdad. At 12.05am, a three-hour programme —
presented by Martyn Lewis who, with the Nine O’Clock
News team, had stayed on after the evening
transmission — began to piece together what was
happening. At Broadcasting House, Radio 4 began its
own three-hour coverage and Radio 1 stayed on air
throughout the night. Over on the World Service in
English, the midnight edition of Newsdesk went into
the first 10-hour transmission in its history.

From January 17, BBCI vastly expanded its
news coverage and Radio 4 News FM provided a
continuous news format, while the World Service

The British public watched and listened to the
BBC's unprecedented coverage in record numbers and
believed what it saw and heard. An NOP poll, carried
out for Newsnight and ‘The Independent’, showed that
69% of those questioned trusted the BBC to tell the
truth, where only 33% trusted their daily newspaper to
the same degree, and 27% did not trust their newspaper
atall.

In the House, Prime Minister John Major praised
the BBC’s ‘remarkable reporting’ which, he said, tried
to keep a proper balance. It was, he added, ‘precisely for
that reason that so much of the world does listen to the
BBC. It is important to this country that they continue
to do so, and believe what they hear!

Baghdad

The question of whether the BBC should report from
behind enemy lines was a matter of much debate. Why
the BBC took the view that it should remain in
Baghdad is discussed in the Board of Governors’ review.
Throughout the war, the BBC made it clear when its
despatches were filed under Iraqi restrictions or when

increased the number of its daily 60-minute news and
current affairs programmes. Children’s television moved
to BBCZ and the Westminster programme transferred

to L.

Later in the campaign, television scaled down its
coverage, but Radio 4's news network — staffed from all
over the BBC including the regions, the radio sports
room, even Journalists’ Training — stayed on air from
6am to midnight for the duration. By the ceasefire on
February 28, television had given some 80 hours of Gulf
coverage outside its normal programming and Radio 4
News FM had been on air for 500 hours.

At all stages of the war, the BBC was subject to
contradictory criticisms — a familiar symptom of crisis.
For its part, the BBC believes its comprehensive news
and analysis adhered to the underlying values it laid
down in its war guidelines (see panel). From the first, it
made clear that it was more interested in being accurate
than in being first and at no time was proper
journalistic judgement allowed to be overtaken by the
sense of theatre.

In sum, the BBC provided a reliable picture of the
war, with the severe limitation that, like the rest of the
media, it could not report the scale of the dead and
injured on the Iraqi side. Correspondents tried to find
out. The Iraqgis would not say and probably did not
know. The Allies did not give estimates.

12 BBC Annual Report and Accounts 1990/91

material was censored. Usually this was done at the
beginning of a report, often at the end as well, and
frequently during it.

The issue returned in full force when footage of the
bombed Amiriya bunker, in which hundreds of civilians
lost their lives, was screened. The Allies insisted that
the building was a military installation; the Iraqis said it
was a civilian shelter.

To the accusation that it was transmitting Iraqi
propaganda, the BBC replied that Jeremy Bowen, the
correspondent who filed the report, had made it clear
that he was describing what he could see with his own
eyes. At other locations where the Iraqis had alleged
large numbers of people had died he had seen no
evidence, but here the bodies and the grief were real.

Other issues
The call for sensitivity during the conflict led the BBC
to draw up a list of records which it advised radio
producers to consider carefully before playing, and to
drop some radio and television programmes on the basis
that it was better to be cautious and to exercise
discretion than to cause distress to the families of
servicemen.

Disruption to normal schedules and the amount of
Gulf coverage brought over 4,000 phonecalls and 1,500
letters of complaint. However, the viewing and



The Gulf continued

listening figures showed that the nation was not
suffering war-weariness and some 1,000 letters and
phonecalls of appreciation were received by the
Corporation, as well as uncounted numbers to named
individuals.

A further 9,500 phonecalls and letters were
received. The majority made criticisms of aspects of
BBC coverage — many people were indignant at the use
of Saddam Hussein’s photo as a backdrop on television
news programmes, others complained about the
showing of prisoners of war — but many merely released
anger at the atrocities being perpetrated.

One of the accusations levelled publicly at the BBC
was that it had refused to refer to British troops as ‘our’
troops. The BBC had merely said that, with a military
coalition of many nations, it was usually preferable to
say British, for clarity’s sake.

In September 1990, the conductor Mark Elder was
removed from the Last Night of the Proms after saying
that the traditional finale of ‘Land of Hope and Glory’
and ‘Rule Britannia’ would not be appropriate if the
invasion of Kuwait escalated into war.

Political Editor John Cole.

In Cyprus, Israel, Jordan, Turkey, Syria, Saudi
Arabia and in the Gulf itself with the Royal Navy, other
BBC correspondents — with camera crews, sound
recordists, producers, engineering and editing staff —
worked extraordinary hours with courage and
dedication. Radio defence correspondent Mark Laity,
who covered the situation from December to its
conclusion, alternated between Dhahran and Riyadh,
often working 20 hour days and visiting troops, before
hostilities began, on round trips of 300-400 kilometres.

Uniquely, Guto Harri from BBC Wales provided
regular bi-media reports in Welsh.

The start of the ground offensive made exceptional
demands in the four days that it lasted. Once Iraq had
been driven out of Kuwait City, a number of
correspondents made their way in, with the World
Service’s Jonathan Birchall, a fluent Arabic speaker,
among the first, with the Egyptian forces. Brian Barron
from Dhahran, Justin Webb from Hafar, Ben Brown and
Michael MacMillan from Riyadh, arrived having
driven at night off the mined roads, without military

Correspondents

Some of the most dramatic reporting of the war came
from the BBC team in Baghdad at the beginning of the
air assault, when Foreign Editor John Simpson and his
near-namesake, radio correspondent Bob Simpson,
filed live uncensored reports under the noses of Iraqi
security police, using a phone linked to a mini-satellite
dish. ‘'m just pretending that I'm fiddling with the
machine; John Simpson told David Dimbleby on one
occasion,

In a war of startling images, one of the most
astonishing was the sight of a cruise missile passing
behind John Simpson as he reported from the Al
Rashid hotel.

After two days of Allied attack, living on packet
soup and snatched sleep, without electricity or hot
water, the Simpsons were expelled from Baghdad with
other Western journalists. Peter Arnett of the
American Cable News Network was permitted to stay
although, later, the Iragis allowed the Western media to
return.

After leaving Baghdad, John Simpson, who had
broken ribs in a fall, collapsed with exhaustion and
spent a while in hospital. The first journalist into the
Iraqi capital in August and twice expelled from the
country, he was voted journalist of the year by the Royal
Television Society, an honour he shared with BBC

escorts. Viewers saw Martin Bell, who had spent six
weeks living in the desert with the British Seventh
Armoured Division, reporting from a warrior battle-taxi

under direct fire, as the Iraqi retreat to the north was cut
off.

Throughout the campaign, most members of the
media worked within a framework laid down by the
Ministry of Defence under which the British
broadcasters (the BBC, ITN, TV-am, BSkyB) pooled
their reports for common use as required. Staff going
into the war zone received MoD training in the
decontamination of protective suits and the use of
respiratory equipment. Within the framework, the
broadcasters and the military forged a working
relationship.

Technology

The Gulf war was the first to be covered with portable
satellite dishes in the field. Even five years ago the
technology did not exist.

In the course of the crisis, the British television news
pool transmitted its material to the UK using three
dishes, the biggest only 1-9 metres in diameter —
conventional fixed installations are eight or nine
metres. Weighing 120 kilos and nicknamed ‘flyaways’
because they can be dismantled into flight cases for
transportation, the three terminals were situated in

BBC Annual Report and Accounts 1990/91 I3



The Gulf continued

Portable satellite dishes:
used on the ground for
the first time in war

Dhahran, a mile from where US troops were killed in a
Scud attack, in Riyadh, and with the Forward British
Divisional HQ in the desert. Operational costs were
shared by the pool organisations (together with
Visnews) but were operated exclusively by two-man
teams of BBC engineers.

When Iraq invaded Kuwait, the American networks
bought all spare capacity on the appropriate Intelsat
satellite. To get material back, the BBC had to find
other means and reached agreement with the European
Space Agency to use the experimental Olympus
satellite. For technical reasons this entailed
downlinking signals in Cyprus before uplinking them to
the UK.

By early January, Intelsat had moved a redundant
satellite into orbital position which meant that, on
behalf of the pool, the BBC was able to negotiate a lease

g
-

with British Telecom International to bring pictures
direct from the Gulf. Using a combination of BT and
BBC equipment, audio circuits were also provided.

Contact with engineers on location was maintained
by Inmarsat satellite phones of the kind used by the
Simpsons in Baghdad.

As a footnote, the most technically ambitious
achievement from the Gulf came at Christmas when
the Christmas from the Gulf television programme

14 BBC Annual Report and Accounts 1990/91

involved servicemen, families and friends in Britain,
Germany and Bahrain singing carols together via
satellite. Sophisticated video delay circuits overcame
the problems of time-lapse that previously would have
made such an operation impossible.

Monitoring

The Gulf war thrust the role of BBC Monitoring into
the consciousness of the British public, with radio and
television regularly reporting on its work.

A part of the World Service, Monitoring listens and
watches the broadcasts of other countries and there
were many occasions during the crisis when it provided
a prime and often unique source of news developments.
A third 11-metre satellite dish was invaluable in
increasing coverage, mainly from Iran.

Although speed is not the overriding consideration
— accuracy is — Monitoring nonetheless provided
numerous significant ‘firsts’ including the emergence of
new radio stations in the Middle East, the severing of
Irag’s relations with the US, UK, Italy, Egypt and Saudi
Arabia, and the announcement that Saddam Hussein
had ordered his troops out of Kuwait. Throughout the
crisis, correspondents on the ground received
Monitoring reports as background information.

From the invasion of Kuwait, the service’s workload
— which also involved crises elsewhere in the world (see
World Service page 52) — increased dramatically and
retired members of staff were called back to help the
Arabic monitoring team cope.

During January and February, Radio 4 News FM,
BBC Television News, Breakfast News and Panorama all
reported from Monitoring’s Caversham headquarters
which was visited by journalists and camera crews from
many countries including America, Canada and Japan.
Praise for Monitoring’s contribution came from many
sources including the Cabinet Office and the FCO.

Audiences

A dramatic surge in viewing occurred in the first week
of war, 11 news programmes figuring in BBC1’s top 30,
eight of them attracting higher audiences than ITN.
This domination continued into the second week, with
10 news programmes in BBCl's top 30, against [TN’s
two in ITV’s top 30. The daytime War in the Gulf peaked
at 48 million, always achieving a higher rating when
head to head with ITN.

In the six weeks of war, from the expiry of the UN
deadline on January 15, the Breakfast News audience
rose 63% on the average of the first quarter of last year
to 1-3 million (TV:am’s Good Morning Britain dropped
7%); Newsnight rose 60% to average 1-6 million; and
the One (6%), Six (12%) and Nine O’Clock News (18%)
all comfortably headed their ITN rivals.

On January 15, the Nine O’Clock News audience was
12 - 75 million, the highest of the period. On January 17
— the first day of war — Breakfast News reached 2+ 3



The Guif continued

million viewers. On January 20, Newsnight’s audience of
4-9 million was its largest since the Falklands conflict
in 1982.

The average audience for On the Record was 2+ 3
million, up 28%, and for Question Time 5 - 1 million,
up 13%.

In the first week of the war, Radio 4’s combined

regular and special FM services more than doubled the
audience share (from 11% to 23%), with the Today

hours increased from nine a day to a peak of 14 and
included an Arabic equivalent of Gulf Link. With an
audience ranging from those listening for the first time
in London — on BBC GLR — to Iraqi soldiers in the
trenches in Kuwait, the prominence of the service ina
divided Arab world inevitably made it the target of
continuing accusations of both pro- and anti-Iraqi bias.

Once hostilities began, the World Service expanded
its Persian, Turkish, Hindi, Bengali and Urdu

8BC BBC BEC 4

BELOW LEFT In the
studio: David Dimbleby
anchors Gulf coverage
BELOW RIGHT Returning
hostages thank the
World Service’s Gulf
Link for keeping them
in touch with home

DULF. CLINK
- CHRIS "ﬂmv"
o :wu‘l'l".":-q’;

SUPPDRT  CROUP.
CINCERE ~ THRNKS
FROM

. ;i
FLits o il B

programme also reaching its largest audience since the
Falklands, attracting 3 - 5 million. Radio 4 achieved an
average daily reach of 5 5 million, about 15 million
above norm.

Religious programmes on both radio and television
met the spiritual need of big audiences. On January 20,
77 million watched Songs of Praise from Westminster
Abbey, when a Jew and a Moslem read the 23rd Psalm in
Hebrew and Arabic. The service two weeks later, which
featured families of Gulf servicemen offering their
prayers from Liverpool Metropolitan Cathedral, drew
an audience of 9- 1 million, the highest for a decade.

Listening in the Gulif

BBC television and radio kept British forces in the Gulf
informed throughout their months in the desert —
while at home Ceefax provided essential telephone
numbers and details of support services and helplines
for their families. The BBC's satellite service to Europe
was bounced to the region and BFBS transmitted
Radio 1 — which sent Simon Bates to the Gulf three
times to broadcast live, once for St Valentine’s Day —
and Radio 4 News FM which was later put out by a
station in Saudi Arabia.

From the start of the crisis, troops also listened
avidly to the BBC World Service which broadcast
round the clock — normally the transmitters serve
audiences elsewhere during the night. The English
service’s Gulf Link programme kept expatriates in touch
with relatives from the invasion until Saddam Hussein
released the last of the hostages in December.

The BBC’s Arabic service was put out on more
frequencies to beat Iraqi jamming and the broadcasting

transmissions by up to 15 minutes a day and Thai and
Indonesian bulletins were beamed to the Gulf area — a
huge commitment to the hundreds of thousands of
immigrant workers trapped in the Middle East by the
tide of war.

For World Service audiences and other details see
page 57.

The end

One price of Saddam Hussein's aggression entails the
rebuilding of the devastated city of Kuwait. As part of
that endeavour, the Kuwaiti government has asked the
BBC to help it restore its destroyed broadcasting
services. The BBC has offered technical assistance and
production and management training.

Radio correspondents
Mark Laity (left) and
Bob Simpson (right)

BBC Annual Report and Accounts 1990/91 15



The Gulf continued

Desert interview for
Kate Adie

War
The BBC’s editorial guidelines on the war, which were
issued to programme-makers, were also made public.

When the country is at war we do not want to add to
the dangers facing the armed forces, the guidelines
stated. Our audiences in Britain are understandably most
sensitive to the war suffering inflicted on the troops and
their families. We have to be very sensitive to those
concerns.

Itis equally true that the need for trustworthy news is
at its greatest during times of crisis. People should have
confidence that they are being told the truth that whatever
information is withheld from them is justified and is
withheld for no longer than necessary.

In addition to advice about the withholding of
information, the guidelines covered the sourcing of
reports; contributions from experts; chemical and
biological weapons; scenes of death and injury;
interviews with relatives; and opposition to war.

Under the heading ‘language of reporting’ the

A »

16  BBC Annual Report and Accounts 1990/91

guidelines urged: We have to be both objective and
compassionate. Our main job is to provide information
without emotional gloss, but when we are reporting
human ordeal it is right to show we care.

The guidelines were added to early in the war when
the loss of RAF Tornados occurred; the BBC readily
agreed to the Ministry of Defence’s policy of
withholding announcements until relatives had been
told, and also accepted that a report might justifiably
be withheld while any rescue attempt was under way.

In addition, the BBC agreed not to interview
relatives, friends or colleagues of any missing person
because broadcast material might be used against
prisoners of war and decided to avoid direct
approaches to bereaved next-of-kin, making its
arrangements through the Ministry. Towards the end
of the conflict the BBC suggested that interviews with
relatives of the dead or injured should be pooled, to
avoid the distress of more than one interview. This
suggestion was fully supported by other broadcasters.

A

ot NN
»!




News and Current Affairs

t home, the struggle for the Conservative
Party leadership, the poll tax, and the

political dimension of the Gulf crisis kept the
news taut with expectancy. Abroad, turmoil in Eastern
Europe from the Baltics to Albania and major EEC
developments required intensive coverage even as
events in the Middle East strained resources.
Throughout the year, BBC audiences were high.

The expansion of weekly current affairs programmes
continued. Panorama’s yearly run was extended from 38
to 48 weeks — and now includes a strand of live studio
broadcasts — Question Time returned, and two new
series, the parliamentary based Scrutiny (see panel) and
Assignment came into the schedules.

Assignment gave foreign affairs — and BBC
correspondents around the world — the kind of
television platform afforded by radio’s From Our Own
Correspondent. And it got to the unreported parts of the
world where major stories receive inadequate attention,
reporting on such issues as radical economic
expetiments in Latin America and the future of
communism in Cuba. In the Ivory Coast for a
programme on the growth of African democracy, an
Assignment film crew was arrested.

With On the Record, Public Eye and The Money
Programme, Assignment completed the quartet of weekly
series complementary to the specialist units in politics,
social affairs, business and economics, and foreign
affairs.

Athome

Domestic politics, which had been absorbed in the
issues of education, health and prison reform, burst into
life when Sir Geoffrey Howe resigned as Leader of the
House and Deputy Prime Minister, and the leadership
of the Tory party was thrown open.

A dramatic moment came in that leadership
campaign when, after hearing the result of the first
ballot, Prime Minister Margaret Thatcher told Chief
Political Correspondent John Sergeant outside the
British Embassy in Paris ‘I fight on, before, later, she too
resigned. The Broadcasting Press Guild gave the report
its award as outside broadcast of the year.

A frantic day followed the unexpected end of Mrs
Thatcher’s 11-year premiership and the decision of John
Major and Douglas Hurd to stand against Michael
Heseltine. Breakfast News presenter Nicholas Witchell
fronted a live programme that kept him in the studio for
a total of nine hours. The One, Six and Nine O'Clock
News were all extended. Question Time, uniquely,
broadcast two editions featuring different panels.

Radio carried extra bulletins and Radio 4 mounted a
special programme presented by James Naughtie.

The BBC's news machine worked overtime as John
Major'’s opponents withdrew from the contest. BBC
Westminster persuaded the 1922 Committee to allow a
microphone into Room 24 to hear the result as it was

of the world

announced to Tory MPs. Political Editor John Cole's
analysis and interpretation of every twist and turn of the

situation earned him the Royal Television Society’s
award as journalist of the year — an honour he shared
with Foreign Editor John Simpson.

Inside News and Current Affairs, there were also
changes: NCA Director lan Hargreaves returned to the
‘Financial Times’ and Donald MacCormick left
Newsnight after 10 years.

Audiences

When Tory MPs voted in the first leadership ballot,

12 -2 million people watched the Six O’Clock News
(against the 6 -9 million for ITN’s 5.40 bulletin). On
the day of Mrs Thatcher's resignation, Westminster Live
(4 - 5 million) and Question Time (7 million) drew their
biggest-ever audiences. And when John Major emerged
as the new Prime Minister, both the Six and Nine
O’Clock News were at least 5 million viewers ahead of
their ITN counterparts.

Throughout 1990, all the main news programmes
headed I'TN. Average audiences for January-December
were: One O’Clock News 4 4 million (News at One 27
million); Six O'Clock News 8 million (News at 5.40,5-7
million); Nine O’Clock News 7 - 7 million (News at Ten 7
million); Newsnight 11 million (Channel 4 News 0- 8
million). Interviews in On the Record and Radio 4’s The
World This Weekend regularly set the political agenda for
Monday’s national newspapers, week in and week out.
On the day of the Whitehall mortar-bomb attack by
the IRA, Radio 4 attracted afifth of the total national
radio audience.

BBC Annual Report and Accounts 1990/91

Assignment: getting
to the unreported parts

17



News and Current Affairs continued

Peter Taylor in the

In January 1990, the first news magazine to be heard

The BBC defended its decision, explaining that it
was gravely dissatisfied with the manner in which the
survey was conducted, and that the number of people
interviewed had been insufficient.

Abroad

Political upheaval in Yugoslavia, Bulgaria, Albania, and
the unification of Germany with all its attendant
problems, figured heavily in foreign coverage, but the
year was dominated by the struggles in South Africa to
dismantle apartheid and in the Baltic countries to gain
independence.

Among many outstanding examples of BBC
reporting, none was more vivid than Moscow radio
correspondent Kevin Connolly’s eyewitness account of
the siege of the Lithuanian television station in Vilnius
by Soviet troops, in which his voice faded because
teargas was being used.

PublicEye  on Radio 1 began as a six-month experiment, replacing A moment of high tension came in his broadcast —
the 5.30pm Newsbeat in a slot extended to half-an-hour. ~ which was also used on television — as he crouched in
News 90 lively approach proved so popular that it front of a Soviet tank. ‘I'm travelling away on my hands
continued into News 91, equalling some of the most and knees as I continue to speak to you, Kevin Connolly
popular DJ programmes in the appreciation index and recorded. ‘A searchlight on top of the tank has picked
attracting over a million listeners across the week. me out and it’s following me as I back away!
An exceptional piece of sustained reporting came
On the Record from Elizabeth Blunt, the World Service’s West African
During the local elections in May 1990, On the Record correspondent now returned to the UK. In Liberia for 10
was accused of bias against Mrs Thatcher after deciding ~ weeks, she covered the bloody civil war for all the BBC’s
not to broadcast the result of a poll conducted on its news outlets and was twice saved from a savage soldiery
behalf among Tory councillors. Critics argued that the by officers of the West African Intervention Force. In
BBC had deliberately suppressed the poll because it the battle for the capital, Monrovia, lying on the floor
showed that four out of five councillors supported Mrs of a room nearby, she heard President Samuel Doe’s
Thatcher’s leadership. On the programme, Michael pleas for mercy before he was killed.
Heseltine clashed with Jonathan Dimbleby over the issue. The last Western journalist out of Liberia,
.i_‘ 'i*i-.l‘ I!tl!‘-‘l-pki-'_ 4 h:.-c?:r . AL E N
- *:r-!-‘-'--i‘*tq'h ‘W ¥ &
W, 3
I. .. qqi | " y
P
Money matters for
Peter Jay (far right)
and studio guests

18 BBC Annual Report and Accounts 1990/91




News and Current Affairs continued

Eastern Europe

The regard for the BBC's.authority and impartiality in
reporting the world’s affairs was emphasised in
October 1990 when Magyar Television in Hungary
began transmitting the full Six 0°Clock News, with
subtitles.

In further developments between the BBC and the
emerging democracies of Eastern Europe, Czech
television in February 1991 began to carry the Six
O’Clock News on its second national channel, and
Poland started taking both the Six and the Nine O’Clock
on a cable network in Gdansk and two other cities as
part of a daily 18-hour package of programmes
delivered via the satellite service BBC TV Europe.

After the end of the year under review, BBC TV
Europe was replaced by BBC World Service Television,
the new satellite service then being transmitted
nationally in Poland. Czech and Hungarian television
have replaced the BBC's domestic news output with
BBC World Service Television News, which is now also
taken by Yugoslavia and Romania.

The BBC, which deals with 90 different TV
channels in Europe and achieves sales of some £18
million annually, is providing its news output free for an
experimental period, as a commitment to the
rebuilding of the wider Europe.

It has also provided its ‘Guidelines for Producers’
to Hungary for translation into Hungarian and much
educational material which will help to establish
distance learning on the Open University model.

Radio and television journalists from a number of
Eastern European countries came to Britain during
1990/91 to be trained by the BBC, financed by the
Government's £75 million ‘know-how’ fund (see
World Service page 52) .

Elizabeth Blunt received a special commendation in

The World Tonight

the 1991 Sony Awards for her ‘immense courage and for Richard Kershaw
gt (left) on Radio 4 and
enterprise. Newsnight’s Jeremy
Another correspondent who found herself in Paxman (right) on BBC2

difficult situations during the year was Bridget
Kendall in the Soviet Union. Throughout a tense and
highly charged period, she maintained a stream of
clear, vivid reports from the areas of unrest.

In the spring of 1990, Television News Events
earned the plaudits of the German broadcaster ARD
for the manner in which it covered the Czechoslovak
elections. The BBC's broadcasts broke new ground in
being the first OB coverage of a foreign election in
Eastern Europe and by generating computer graphics
and analysis, usually done in the studio, on the spot.
Later, ARD came to Britain to learn more about the
BBC's election operations.

During the year, the Soviet Union launched its
first nationwide TV business programme, with help
from BBC Television’s Business Breakfast. As part of a
six-month experiment, both sides used each other’s
material.

Programme highlights

Big stories and in-depth investigations are the
hallmark of BBC journalism and during 1990/91
current affairs teams delivered many conspicuous
programmes.

From Panorama’s large output, its reports on the
Red Army, the application of Rule 43 in prisons, the
UDR and the Guildford Four were memorable, and its
Drowning in Blood examination of South Africa won
the Golden Nymph at Monte Carlo. On the first
anniversary of the breaching of the Berlin Wall, the
programme came from inside the room where Stalin,
Roosevelt and Attlee had reached a settlement on the

BBC Annual Report and Accounts 1990/91 19



News and Current Affairs continued

Political authority (from
left): John Harrison,
John Cole, john Sergeant

Westminster

The invasion of Kuwait came days after Parliament had
risen for the summer recess and the BBC had started
dismantling much of its Westminster operation in
preparation for amove to new headquarters. When
Parliament was recalled for the first time since the
Falklands war, not only were BBC staff recalled from
holiday, but an entire temporary television installation
had to be rigged.

In the event, BBC2 cleared its schedules to carry
almost the whole Guif debate live over two days and
there was more than 20 hours of related programming
on radio and television.

The start of the new parliamentary session in the
autumn coincided with the return of regular live
coverage on Radio 4 FM and the extension of live
television coverage to three afternoons a week on
BBC2. While more routine parliamentary broadcasting
did not have the impact of the Conservative leadership
fight, they remained modestly popular with audiences.
Opposition among MPs to the presence of television
cameras had greatly diminished by the time the
Commons was asked in the summer of 990 to make
the experiment permanent. The House voted by |31}
to 32 that the cameras should stay; the comparatively
small turnout showed how much heat had gone out of
the controversy.

The Commons Select Commiittee on the Televising
of Proceedings of the House endorsed the broad-
casters’ conduct of the experiment, though expressing
its regret that the BBC had not introduced a nightly
equivalent of Radio 4’s Today in Parliament — BBC2's
daily Westminster is not transmitted until the following
morning. On the other hand, MPs particularly praised
the coverage given to select committees and in
November the BBC went further with the launch on
BBC2 of Scrutiny, a weekly programme devoted to the
way parliamentary committees monitor the work of
government departments.

With the televising of Parliament made permanent,
the BBC from April 1991 consolidated its Westminster

b

20 BBC Annual Report and Accounts 1990/91

operation, which had previously been housed in four
different premises, at No 4, Millbank. The head-
quarters of BBC Westminster combines network and
regional political journalism in a fully bi-media
operation.

Recommendation

The Select Committee on the Televising of Proceedings
of the House, now renamed the Select Committee on
Broadcasting etc, asked the broadcasters to submit
recommendations for the permanent televising of
proceedings. The BBC, IBA, ITVA, Channel 4 and
BSkyB submitted a joint memorandum.

Their preferred option was for a broadcast unit
funded by Parliament supplying the signal free of charge
as happens in many other legislatures. If that were not
possible, the present structure of the House of
Commons Broadcasting Unit Ltd should be
consolidated and extended to include coverage of the
House of Lords and committees of both Houses,
thereby making possible some economies of scale and
the most cost-effective use of staff and equipment.

This second option has been recommended by the
Select Committee report.

Broadcasting by the political parties
Under the agreement between the broadcasting
authorities (BBC, IBA, S4C) and the political parties,
broadcasting time was again made available to allow
nominated spokesmen to put their point of view in
party political terms.

in 1989, the Committee on Party Political
Broadcasting agreed that the allocation of party
political broadcasts on television for 1990 should be
five each for the Conservative and Labour parties,
three for the Liberal Democrats and one for the SDP.
The SNP was allocated two broadcasts in Scotland and
Plaid Cymru one broadcast in Wales.

In February 1990, the BBC and the IBA made a
proposal to the Committee that the party political
broadcasts which occurred immediately before the




News and Current Affairs continued

local government elections should become party
election broadcasts. Any party with proven editorial
support in other contests and which was contesting
more than B% of seats would also qualify for a Party
Election Broadcast. This proposal was agreed by all the
parties.

In the |5 manths to March 31 1991, the number of
party political broadcasts was as follows:

United Kingdom
(a) 1990 (1.1.90-31.12.90}

Telawision Radic

10 mins 5 mins R4 R2

Conservative — 5 5 2
Labour - & 5 2
Liberal Democrats - 5 k! —
SDP L s g
Green Party - I | -
(6) 1991 {1.1.91-31.3.21)
Conservative — o g =
Labour —_ | |
Liberal Democrats . I —
sSDP - - - —
Green Party — - — —
Scotland and Wales
i) 1990(1.1.90-31.12.90)

Telavisian Radic

10 ming 5 mins
Plaid Cymru (Wales anly) - I -
SNP (Scotland enly) - 2 -

B} 1991 (1.1.91-31.3.91}
Plaid Cymru — e 3
SMP — W o

Ministerial broadcasts

The Prime Minister, john Majer, made a Ministerial
Broadcast on Thursday January 17 1991 on the
cutbreak of the Gulf war. The Leader of the
Oppaosition, Meil Kinnock, broadeast on Friday
January 18 1991.

Under the terms of the |26% Aide Memoire there is
pravision for a third broadeast in which the Liberal
Democrats would take part. However, after
consultation with the broadcasters, the Liberal
Democrats took the view that on this occasion a reply

from them was not necessary,

Budget broadcasts

In 1991, the sequence of Budget broadcasts were:
Tuesday March 19, Merman Lament, Chancellor of the
Exchequer (BBCI, BECZ, Radio 4); Wednesday

Mareh 20, Jahn Smith QC (for the Oppasition) in reply
(BECI, BECZ, Radio 4); Thursday March 21, Alan Beith
(far the Liberal Democrats) in reply (BBCI, BEC2,
Radic 4).

post-1945 world order.

Public Eye found new evidence of a cover-up by army
intelligence of sexual abuse of children at the Kincora
home in Northern Ireland and conducted the first
national survey into the extent of organised paedophile
networks. Among many important Assignments, the
Cambodian film Inside the Khmer Rouge was an
excellent example of investigative journalism.

On Radio 4, Special Assignment from Mongolia,
presented by Peking correspondent James Miles, was an
imaginative piece of broadcasting which showed how a
nomadic people have become the first socialist state in
Asia to adopt a multi-party system. Among major series
on Radio 4, Anthony Lawrence’s Hong Kong; David
Walker's exploration of the future role of the United
States in international politics, American Hegemony;
and Gordon Clough’s follow-up series on the Soviet
Union, Death of a Superpower, were all highly
acclaimed.

Resources

Already committed to finding savings of £5 million a
year by 1993 under the BBC's agreed financial plan,
News and Current Affairs found its budget knocked off
course by the £15 - 5 million cost of covering the seven
months of the Gulf crisis.

However, increased efficiency is helping the
directorate balance its books. Programmes generally are
using less studio time, some single-person camera crews
are being deployed and journalists are working for more
programmes actoss radio and television than ever
before. From April 1991, a business strategy was
implemented, making editors for the first time
responsible for budgets, ‘buying’ the services of the
Tesources areas.

As the year ended, News and Current Affair<ns1:XMLFault xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat"><ns1:faultstring xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat">java.lang.OutOfMemoryError: Java heap space</ns1:faultstring></ns1:XMLFault>